به گزارش پارس ، ایسنابه نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این حمله ظاهرا تلاشی هماهنگ از سوی شبه نظامیان طالبان به منظور آزمودن قابلیت های نیروهای امنیتی افغان در پایتخت این کشور بود.

به دنبال این حمله نیروهای افغان توانستند تا عاملان حمله را متوقف کنند و صدها تن از کارکنان این سازمان بین المللی در مجتمع های مجاور از آسیب مصون ماندند.

طی این حمله دست کم هشت تن کشته و ۱۳ تن از جمله یک زن ایتالیایی زخمی شدند و صدها افسر پلیس افغانستان پس از حدود بیش از شش ساعت توانستند عاملان حمله را که تنها شش تن بیشتر نبودند، شکست دهند. این شش شبه نظامی مجهز به جلیقه های انتحاری، اسلحه و نارنجک انداز بودند.

انفجارها طی جمعه شب نیز ادامه پیدا کرد و به گفته مقامات افغانستان این انفجارها ناشی از تله های انفجاری بوده است که عاملان حمله در مجتمع کار گذاشته بودند.

این حمله از زمان حمله شبه نظامیان به مقر پلیس راهنمایی و رانندگی افغانستان در ماه ژانویه نخستین نمونه از حملاتی است که به عنوان حملات پیچیده و با شرکت افراد مسلح و بمب گذاران انتحاری تلقی می شود.

در حمله به مقر پلیس راهنمایی رانندگی افغانستان نیروهای افغان دست کم ۹ ساعت زمان صرف کردند تا به حمله پایان دهند.

اخیرا حملات جدی تر دیگری نیز در شهر کابل رخ داده است که از جمله آنها یک هفته پیش یک خودروی انتحاری باعث کشته شدن شش مشاور آمریکایی شد اما معمولا این نوع حملات بمب گذاری های موردی و نه درگیری های گسترده هستند.

یک مقام ائتلاف ناتو گفت: نیروی واکنش سریع پلیس افغانستان در کنار دیگر واحدهای پلیس به سرعت و به شایستگی به حمله روز جمعه پاسخ دادند.

پیشتر مقامات آمریکایی نسبت به کم جرأتی نیروهای امنیتی افغانستان در شهر کابل در مواجه با حملات جسورانه از سوی شبه نظامیان اظهارنگرانی کرده بودند.

" امرالله امان" ، یک ژنرال بازنشسته افغان و تحلیل گر نظامی اظهار کرد: چطور می شود که یک درگیری این همه ساعت به طول می انجامد در حالی که ما صدها و صدها نیروی افغان را مستقر کرده ایم. این به معنی آن است که نیروهای افغان نیازمند تجهیزات و آموزش بهتر هستند.

وی همچنین این سوال را مطرح کرد که چطور این شبه نظامیان این مقدار مهمات، سلاح و بمب را به مرکز شهر آورده اند در حالی که شبکه ای ایست بازرسی های پلیس در کابل وجود دارد.

مجتمعی که اخیرا شبه نظامیان روز جمعه به آن حمله کردند، نزدیک به تاسیسات اصلی سازمان ملل در شهر کابل و همچنین میهمانخانه ها و دفاتر مورد استفاده خارجی ها بود.

این در حالی است که گروه طالبان مدعی شد که ساختمانی که روز جمعه به آن حمله شد، یک مرکز آموزش سازمان سیا بود.

این حمله زمانی آغاز شد که یکی از شبه نظامیان جلیقه انفجاری خود را به منظور بازکردن راه برای دیگران برای ورود به مجتمع منفجر کرد. انفجار اولیه از چند کیلومتر دورتر شنیده می شد.

در میان ۱۳ زخمی این حمله سه تن از کارکنان سازمان و یک نفر نیز که برای سازمان بین المللی کار می کرده، بوده اند.

" یان کوبیس" ، مقام ارشد سازمان ملل در افغانستان از اقدامات سریع نگهبانان و پلیس افغانستان قدردانی کرد.