به گزارش پارس ، باشگاه خبرنگاران به نقل ازاسوشیتدپرس، این ظاهرا به عنوان یک پیروزی برای تلاش های چین به منظور قانع کردن متحد خود برای کاستن از تنش ها قلمداد می شود.

پس از آنکه پیونگ یانگ با اقدامات اخیر برای توسعه برنامه هسته ای خود خشم پکن را برانگیخت، سفر سه روزه چو ریونگ هه فرستاده رهبر کره شمالی به چین به عنوان ماموریتی برای بهبود روابط بین این دو کشور به حساب می آید. چو اواخر روز جمعه به کره شمالی بازگشت.

خبرگزاری رسمی چاینا نیوز سرویس گزارش داد چو در نشست بعد از ظهر روز جمعه در سالن بزرگ خلق در مرکز پکن، نامه دست نوشته کیم را به شی تحویل داد. این خبرگزاری، جزئیاتی در خصوص محتوای این نامه ارائه نکرد.

تلویزیون دولتی چین سی سی تی وی نیز به نقل از چو اعلام کرد کره شمالی آماده است با همه طرف ها به منظور حل مناسب مسائل مرتبط از طریق گفتگوهای شش جانبه و به دیگر اشکال همکاری کند. وی افزود پیونگ یانگ آماده است اقدامات فعالانه در این خصوص اتخاذ کند.

در گزارشی که صبح روز شنبه منتشر شد، خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از چو خطاب به شی اعلام کرد اتحاد با چین با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

این خبرگزاری در عین حال هیچ اشاره ای به اظهارات وی در خصوص گفتگوهای شش جانبه یا برنامه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ نکرد.

براساس گزارش سی سی تی وی، چو هیچ جزئیاتی در خصوص طرح کره شمالی برای از سرگیری این مذاکرات، ارائه نکرد.

کره شمالی سال ۲۰۰۹ از گفتگوهای خلع سلاح هسته ای شش جانبه با هدف پایان دادن به برنامه هسته ای این کشور کناره گیری کرد.

ناظران خارجی اغلب مدعی می شوند کره شمالی در تلاش برای وادار کردن دشمنان خود به مذاکره با هدف دستیابی به کمک های خارجی، به تنش ها دامن می زند.

با اینحال، به نظر می آید اظهارات چو نشان دهنده کاهش تنش ها بین کره شمالی و چین باشد.

جان دلوری استاد دانشگاه یونسی در سئول که متخصص امور چین و کره شمالی است، اعلام کرد اینکه فرستاده کیم می گوید کره شمالی از پیشنهادهای چین استقبال می کند، نشانه قوی از آشتی بین دو طرف است. وی افزود: این سفر، همه چیز را به یک گفتگوی راهبردی عادی باز می گرداند.

چین به شدت از سوی آمریکا تحت فشار بود کره شمالی را وادار به کاستن از تنش ها و از سرگیری گفتگوها کند. دو کره، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه از طرف های مذاکرات شش جانبه هستند.

سوی یینگجیو استاد بازنشسته دانشگاه پکن اعلام کرد: روابط (چین و کره شمالی) متلاطم است پس آنها تلاش خواهند روابط را بهبود ببخشند.

وی افزود: دوم اینکه آنها (کره شمالی) همچنین می خواهند روابط با آمریکا را بهبود ببخشند و نیاز دارند که چین میانجی آنها باشد.

چین تنها متحد دیپلماتیک مهم کره شمالی است و به عنوان منبع اصلی داد و ستد و کمک اقتصادی به این کشور به حساب می آید.

روابط بین این دو کشور کمونیستی همیشه همراه با رازداری بوده است و ممکن است محتوای نامه کیم برای شی هیچ گاه فاش نشود.