به گزارش پارس نیوز، 

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره اهداف آمریکا از انتقال سفارت خود به قدس گفت: اقدام آمریکا و شخص آقای ترامپ تحریک آمیز بوده است تا در منطقه تنش و تشنج بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: این اقدام آمریکا مخالف قطعنامه های شورای امنیت بوده که در رابطه با بیت المقدس به وضوح بیان شده است.

آصفی درباره واکنش اروپا به این اقدام ترامپ گفت: اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را رد و اعلام کرد قدس یک شهر اشغالی است و کار آمریکا قابل قبول نیست و ما با آن موافق نیستیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا نیز بسیاری از دعوت شدگان اروپایی و غیر اروپایی شرکت نکردند و این نشان دهنده مخالفت آنها با این اقدام است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها سرخورده از ناموفق بودن در پروسه صلح هستند، از این رو به اقدامات ایذایی دست می‌زنند.

آصفی درباره واکنش مردم فلسطین به این اقدام آمریکا گفت: دهه های اخیر نشان می‌دهد فلسطینی ها در مقابله با سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها مصمم تر شدند.

وی تصریح کرد: این اقدام آمریکا را باید در یک تصویر بزرگ‌تر دید؛ در مثلث آمریکایی - سعودی - اسرائیلی. آمریکایی‌ها وقتی مطمئن شدند کشورهایی مانند عربستان با این اقدام مخالفت نمی‌کنند، گستاخ‌تر شدند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه افزود: جای تاسف است که عربستان در ازای پول زیادی که به آمریکایی ها داده، به جای اینکه در موضوعاتی مانند قدس امتیاز سیاسی اخذ کند، امتیازهایی را به طرف آمریکایی داده است.

آصفی ادامه داد: عربستان هم هزینه کرده و هم امتیاز سیاسی داده، اما آمریکایی‌ها به نتیجه نمی رسند و ترامپ نشان داده که مصمم است با همه هنجارهای بین المللی سر جنگ و ستیز داشته باشد. رفتار ترامپ درباره توافق نامه محیط زیست، خروج از برجام و حالا انتقال سفارت خود به قدس این موضوع را تائید می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد : آمریکایی‌ها خشمگین هستند، زیرا نتوانستند اهدافشان را در سرزمین های اشغالی پیاده کنند، از این رو دست به این اقدام زدند و با چراغ سبز گرفتن از مصر و سعودی ها خیلی راحت و بدون نگرانی این اقدام را اجرایی کردند.