به گزارش پارس نیوز، 

 

 

خروج یکجابنه آمریکا از برجام و یاوه‌گویی‌های ترامپ در زمان امضای فرمان خروج از این توافق و اتفاقاتی که بعد از آن رخ داد باعث شد تا بسیاری از دانشگاهیان نسبت به این موضوع در فضای مجازی واکنش نشان دهند. بسیاری از دانشگاهیان تصمیم این تصمیم آمریکا را قابل پیش‌بینی می‌دانستند و معتقد بودند بدعهدی و پیمان‌شکنی بخشی از «DNA» آمریکایی‌‌ها است. بسیاری از دانشگاهیان هم مواضع روحانی بعد از این اتفاق را نقد کردند و در پیام‌هایی از دولت می‌خواستند تا نسبت به اروپا هم خوش‌بین نباشد.

البته در این میان سکوت اساتید و دانشجویان اصلاح طلبان هم قابل توجه بود، صادق زیباکلام که در گذشته بارها از برجام دفاع کرده بود، بعد از خروج آمریکا از برجام نه تنها هیچ و.اکنشی به این موضوع نشان نداد بلکه سعی کرد با به اشتراک گذاشتن مطالبی درباره برگزاری تجمع حمایت از اسرائیل! و پیروزی فوتبال زنان ایران، موضوع را به حاشیه ببرد.

* برای واکنش متناسب به امریکا تیم دیپلماسی را تغییر دهید

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموز و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پیامی در این رابطه نوشت: « آمریکائی‌ها غیرقابل اعتمادند و برجام محکوم به بدعهدی غرب؛ بگذریم که برجام برای عده‌ای دلال سیاسی، نان خوبی داشت. قرارداد رنو وپژو باید شفاف شود، نگران مواضع فرانسه هم نباشید؛ بن سلمان، ماکرون را خوب ساخته.»

زاهدی در پیام دیگری هم نوشت: « حال که آمریکائی‌ها از برجام خارج شده‌اند، واکنش متناسب با آن در داخل کشور تغییر تیم دیپلماسی و ترمیم تیم اقتصادی دولت است. تغییرات باید هوشمندانه باشد تا آرایش و استراتژی ایران در مقابل تصمیمات بی بخردانه آمریکا را به نمایش بگذارد.»

وزیر اسبق علوم در پیام دیگری در صفحه اینستاگرامش نوشته است: « آقای روحانی! نه ترامپ برای ما تهدید است نه خروج از برجام. تلگرام هم مشکل امروز مردم نیست. نرخ ارز و بهای سکه هم اگر بخواهید قابل کنترل است. چالش امروز کشور وجود برخی مدیران نالایق و اشرافی هستند که به مدد لابی‌گری و زد و بند بر کرسی‌های قدرت چنبره زده‌اند.»

 * خوش‌بین‌ترین و غربگراترین افراد هم دیگر با دیدن سرنوشت برجام به آمریکا اعتماد ندارند

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که به تازگی به فضای توئیتر پیوسته در پیامی در این رابطه نوشت: « ‌سُرنا نواختن از سرِ گشادش! به ادعاى ‎موگرینى آقای ‎روحانی بجای تضمین گرفتن از اروپا به آنها تضمین داده که از ‎برجام خارج نشود! عجبا از این قاطعیت! بله: گرفتن یا که دادن هر دو تضمین است اما این کجا و آن کجا! »

وزیر اسبق ارشاد در پیام دیگری با هشتگ « برجام نافرجام» نوشته است: « دل‌بستن به اینکه ‎اروپا، ایران را بر آمریکا ترجیح دهد به طنز بیشتر شباهت دارد تا به واقعیت! آزموده را آزمودن خطاست.»

وی همچنین تاکید کرده است: « ‌با تجربه ‎برجام، خوش‌بین‌ترین و غربگراترین افراد هم دیگربه آمریکا اعتماد ندارند و مذاکره مجدد را ساده‌لوحی می‌دانند و این نتیجه فارغ از همه زیان‌ها، ارمغانی بزرگ برای انسجام ملت ایران محسوب می‌شود.»

* ظاهرا برنامه آقایان ادامه مذاکرات برجامی با اروپا تا انتخابات 98 است!

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) هم در توئیتی نوشته است: « ‌فرصت 2 هفته‌ای ‎روحانی به اروپایی‌ها برای ‎برجام به سرعت شد 2 ماه!، ظاهرا برنامه آقایان ادامه مذاکرات برجامی با اروپا تا انتخابات 98 است!»

این استاد دانشگاه در پیام دیگری هم نوشته است: « ‌خروج آمریکا از ‎برجام فقط به قصد القاء یک شوک روانی شدید به جامعه ایران بود که موفق هم شد. وگرنه نبودن آمریکا در برجام با بودنش فرقی ندارد.»

وی همچنین تاکید کرده است: « ‌کاش دو تا نماینده باشعور و با غیرت بودن که داد بزنن: هیئت محترم نظارت بر ‎برجام، چرا رضایت به اجرای برجام دادید، بدون رعایت شروط رهبری؟!»

* مجلس، وزارت خارجه، رییس جمهور و همه حامیان برجام باید پاسخگو باشند

محمد امین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در این رابطه نوشته است: « تفکر اعتماد و بحث با کشورهای اروپایی غلط است و بارها اثبات شده این تفکر کارآمد نیست و تنها خروجی آن اتلاف وقت و انرژی کشور و ملت خواهد بود»

وی همچنین نوشته: « مجلس، وزارت خارجه، آقای رییس جمهور و همه حامیان و مبلغین برجام در بدنه مسئولین باید پاسخگوی عملکرد گذشته خود و تشرح کننده برنامه‌های عملی آینده خود باشند.»

* برجام را آتش بزنید تا دودش چشمان آمریکا را کور کند

متین متظمی دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در پیامی نوشت: « دولتمردان عزیز لطفا مردانه این بار به سخنان آقا عمل کنید و برجام را آتش بزنید، دود این آتش باید چشمان آمریکا را کور کند»

وی در پیام دیگری هم نوشت: « تاریخ امروز را ثبت خواهد کرد و بهتر است مضمونش این باشد: ثابت شد هر کس که با ولی خود همگام نباشد و خواب بماند با لگد دشمن بیدار خواهد شد»

*  اعتماد به امریکا را درباره اروپا تکرار نکند

امیرحسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم نوشت: « اینکه طرفداران روحانی می‌گویند حالا که برجام شکست خورد به ما سرکوفت نزنید و بیایید با وحدت در برابر دشمن بایستیم، حرف منطقی و دقیقی است. مقدمه‌اش این است که شما هم اشتباه قبل را کنار بگذارید و اعتماد به امریکا را درباره اروپا تکرار نکنید. مقدمه وحدت نظری، وحدت عملی است.»

ثابتی در پیام دیگری هم نوشته: « یادتان هست وقتی گفته میشد طبق بند37 برجام، اگر امریکا برجام را نقض کند ایران حتی نمی‌تواند شکایت کند چون نهایتا تحریم ها علیه خودمان باز می‌گردد؟ می‌گفتند نه! اگر بخواهیم شکایت می‌کنیم! خب امریکا هرکاری خواست کرد، چرا یکبار شکایت نکردید؟ درتاریخ کدام کشور چنین توافقی را امضا کرده؟»

* شکفتن لاله‌های امید، اقتدار و صلابت از خون به ناحق ریخته شهدای هسته‌ای 

 هاتف الرحمن صالحی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس هم در پیامی نوشت: « امام: نرمش قهرمانانه؛ معنای واضحی دارد که نمونه‌ آن در مسابقه‌ کشتی نمایان است. اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را به کار نگیرد، شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد، پشت حریف را به خاک می‌نشاند. چه زیبا این نرمش در برجام نافرجام محقّق شد!»

وی در پیام دیگری هم نوشت: « ضمن امتنان ویژه از عملکرد مدبّرانه دولت در اجرای دقیق مفاد برجام، بدینوسیله امید است وظیفه خطیر مدیریت این مولود ناقص الخلقه، از سوی شوای امنیت ملّی به جنابان احمدی نژاد و جلیلی واگذار گردد، در غیر این صورت، ای کاش مشی انقلابی ایشان در دستور کار سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد!»

صالحی همچنین نوشته است: « از خون به ناحق ریخته شهدای هسته‌ای کشور؛ شهیدان احمدی روشن، علیمحمدی، شهریاری و رضایی‌نژاد است که لاله‌های امید، اقتدار و صلابت چشمگیر ایران و ایرانی در حال رشد و نمو و گفتمان مقاومت نظام اسلامی در حال اشاعه جهانی است! آری! از خون جوانان وطن لاله دمیده...»

 * دولت با عرق شرم بر پیشانی هنوز هم از مذاکرات با اروپا دم می‌زند

 علی دهقان فعال دانشجویی هم نوشته است: « آقایان دولت که عرق شرم بر پیشانی دارند ولی هنوز لَه لَه می‌زنند که با اروپا مذاکرات را ادامه بدهند گویا باز هم این بخش صحبت ولی را نشنیدند: " من به این 3 کشور هم اعتماد_ندارم؛ به این‌ها هم #اعتماد_نکنید."» 

 * می‌گفتند «باید با کدخدا بست!»

 رئیس‌السادات : « حالا همه اینا به کنار. این اروپایی که می‌خوان باهاش مذاکره کنند همون اروپایی هست که احمدی‌نژاد از سال اول دولتش باهاشون مذاکره و مراوده داشت بعد اینا اومدن گفتن احمدی‌نژاد نمی‌فهمه. باید با کدخدا بست بعد از 5 سال دارن از مذاکره با اروپا بعنوان دستاورد نام می‌برن.»

* معنی جدید "مامی‌توانیم" !

وحید شورابی از فعالان دانشجویی هم در پیامی نوشت: « یکی از حامیان #برجام بهم می‌گفت ما کشور مقتدری هستیم و بدون آمریکا "می‌توانیم" برجام را ادامه دهیم! اما شما حزب اللهی‌ها مرعوب قدرت آمریکا هستید و به توانمندی ایران اعتقاد ندارید و معتقدید بدون آمریکا « نمی‌توانیم» برجام را ادامه دهیم! خلاصه اینم معنی جدید "مامی‌توانیم" است!»

* از مردم عذرخواهی کنید!

فریبا سادات خالقی هم تصویر زیر را به اشتراک گذاشته و نوشته است: « حالا که فهمیدید سرابی بیش نبوده مرد باشید و بیایید ضمن روشنگری کامل از مردم عدرخواهی کنید البته اگر باندبازی ها بذاره و رضای خدایی در کار باشه »

* بدعهدی و پیمان‌شکنی بخشی از «DNA» آمریکایی‌‌‌هاست

مهدیه حسینی از فعالان دانشجویی هم در توئیتی نوشت: «  بدعهدی و پیمان‌شکنی بخشی از «DNA» سیاستمداران آمریکایی‌‌ست و اعتماد به اروپا هم خطای هم بزرگی است».

*  از بازی برجام فقط کاپ اخلاقش عایدمون شد

یکی از فعالان دانشجویی هم با نام کاربری «محسن» نوشته است: « از بازی برجام فقط کاپ اخلاقش عایدمون شد.»

* چه جور آب صابون بیاریم رو تونو بشوریم ؟

سمیه موسوی از فعالان دانشجویی هم توئیتی را با هشتگ «برجام نافرجام» به اشتراک گذاشته و نوشته است: « چه جور آب صابون بیاریم رو تونو بشوریم ؟»