به گزارش پارس نیوز، 

خروج آمریکا از برجام موج گسترده ای از موضع گیری ها علیه این تصمیم یکجانبه را از سوی مقامات و شخصیت های مختلف کشوری و لشگری در پی داشت.

 شب گذشته و با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، موج گسترده ای از موضع گیری ها علیه این تصمیم یکجانبه، از سوی مقامات و شخصیت های مختلف کشوری و لشکر آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی: زور برای ترامپ کار سازتر است/ پاسخ پشیمان کننده به آمریکا و صهیونیست‌ها می‌دهیم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده اند. آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است سرشکستگی آور نیست که حتی هم پیمانان آن تلاش می کنند او را از اقدامات احمقانه بازدارند و وی را کنترل کنند. رئیس جمهور آمریکا با این قبیل اقدامات و خروج از توافق هسته ای، بی اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است؛ در مقابل ملت ایران نشان داده است در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفتگو و حل و فصل مسائل از طریق سیاسی را دنبال می کند.

ملت ایران شاهد بودند که در قبال درخواست آمریکا و تعهد کتبی رئیس جمهور این کشور مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی سازی وارد گفتگو با ۱+۵ شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تأیید سازمان ملل رسید. امروز رئیس جمهور امریکا ادعا می کند که ما نگران توانمندی ایران در سال های آینده هستیم و با وقاحت می گوید ایران به سوی سلاح هسته ای می رود و دنیا را ناامن می کند؛ کسی این حرف را می زند که ده ها هزار بمب و کلاهک هسته ای تولید کرده و مستمراً آنها را به روز می کند و در جنگ های سالهای گذشته، نوع خفیف شده آنها را به کار برده است.

چند هفته صبر می کنیم تا بر همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه های مسالمت آمیز را طی کرده است. اروپا باید نشان دهد که وزن لازم برای حل مسائل را دارد.البته باید به این واقعیت اشاره کرد که با توجه به نوع رفتارهای سال‌های دور اروپا، چندان به ادعای اولیه اروپا در پابرجا نگه داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگری را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.

این ضرورت وجود دارد همه جریانات سیاسی و قوای مختلف در این مسیر هم‌صدا باشند و وفاق و همدلی و ید واحد به اینگونه اقدامات سبک سرانه نشان دهد. شاید برخی اقدامات جزئی و حاشیه‌ساز و برخی اقدامات رسانه‌ای ناپخته در کشور هم این موجودات سطحی را در آمریکا به وسوسه انداخت. توقعات در این مقطع باید متناسب با شرایط تعدیل شود. ما در ۴۰ سال گذشته در شرایط بسیار سخت‌تر از این وضعیت قرار گرفته‌ایم و آن را تحمل کردیم و مطمئن ایم که با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهیم داد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری: عهد شکنی آمریکا نشان دادنظر رهبر انقلاب از سایر نظرات دقیق‌تر است

ترامپ با خروج از برجام نشان داد هیچ اعتقادی به تعهدات بین‌المللی ندارد و فقط با توجه به اغراض سیاسی و هوای نفس خود تصمیم می‌گیرد. اقدام رئیس‌جمهور آمریکا به اعتراف احزاب و گروه‌های سیاسی داخل آمریکا از روی بی‌توجهی به عواقب آن صورت گرفته است، افراد برجسته‌ی سیاسی در دنیا به ویژه در آمریکا و اروپا عهدشکنی در برجام را موجب بی‌آبرویی و بی‌اعتباری آمریکایی‌ها می‌دانند.

موضع‌گیری منفی از سوی اروپایی‌ها کفایت نمی‌کند و ما منتظر اقدام عملی آنها برای اجرای تعهدات خودشان در این زمینه هستیم. اقدام نابخردانه‌ی آمریکا نشان داد نظر مقام معظم رهبری از سایر نظرات دقیق‌تر است و علاوه بر آن ایشان از همه بهتر دشمن را می‌شناسند و از همه بهتر مسائل سیاسی را درک می‌کنند. همه‌ی ملت، مسئولان و دولت باید متحد در یک صف تسلیم مقام معظم رهبری باشیم و مطمئناً در این صورت ملت ما از این بحران نیز سربلند بیرون خواهد آمد و در غیر این صورت دچار خسارت خواهیم شد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح: برجام مطلوب کشور ما نبود/ایران برای اتمام حجت با جهان برجام را پذیرفت

سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: در این مدت یک سال و نیم که رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار آمده، وزیر دفاع آمریکا می گوید بارها به او فشار آورده که بایستی برای تهاجم به ایران آماده شوید و این ارتش آمریکا بوده که آن رهبر بی خرد را آگاه کرده که تهاجم به ایران به این سادگی نیست.

از این نمونه باز هم داریم؛ در سه ماه گذشته این فرد جوان و بی خرد حاکم شده در عربستان با آمریکا هرکدام به گردن دیگری می اندازد که شما حمله کنید ما حمایت می کنیم و هزینه آن را پرداخت می کنیم اما هر دو پا پس می کشند و طرف دیگر را ترغیب می کنند. این نعمتی است که خداوند متعال به برکت ملت همراه و سخت کوشی نیروهای مسلح به دست آمده است.

 با نظامی روبرو هستیم که ملت ما بزرگواری کرد و برجام را پذیرفت، برجام مطلوب ملت ما نبود اما برای اتمام حجت بر جهان آن را پذیرفت اما آن کشور استکباری حتی به این امضای خود هم پایبند نبود تا همه جهانیان بفهمند که حق کجا حاکم است و باطل کجاست. از سوی دیگر ما در داخل تجربه کنیم که اگر می خواهیم رشد کنیم باید روی پای خود بایستیم و به برجام و غیر آن توجه نکنند.

ملت ایران آنقدر ظرفیت دارد که به عنوان قدرت منطقه‌ای و جهانی در آینده سربلند کند و این نیازمند تغییر نگاه به داخل کشور است. تجربه دیشب نشان داد که هر چند به صورت تاکتیکی باید دنبال کسانی راه بیفتیم اما در نهایت باید دست به زانوی خودمان بگیریم و کشور را بسازیم.

فرمانده کل سپاه: اروپایی‌ها نمی‌توانند مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند/ اقدام ترامپ را به فال نیک می‌گیریم

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه: خروج شرورانه آمریکا از برجام را تبریک می گویم. یک بار دیگر برای جهانیان مشخص شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و همه ما روی توانمندی های داخلی متمرکز شویم، همانگونه که نیروهای مسلح ما با همین نگاه عظمت انقلاب اسلامی را تامین کردند.

اروپایی ها در انتخاب میان ایران و آمریکا نمی توانند به علت وابستگی به آمریکا راهی دیگر انتخاب کنند و نمی توانند مستقلانه تصمیم بگیرند. آینده برجام روشن است و راه پیشرفت کشور بهره مندی از توانمندی های داخلی است.موضوع غنی سازی هسته ای بهانه بود و خروج آمریکا از برجام نشان داد که موضوع اصلی توانمندی دفاعی و اثر بخشی ایران اسلامی و ایستادگی ایران در مقابل زیاده خواهی ها و تروریسم است.

مسئله آمریکا با جمهوری اسلامی، توان دفاعی کشور است و نیروهای مسلح باید توانمندی خود را افزایش دهند. قبل از انقلاب اسلامی عامل قدرت ایران وابستگی به آمریکا بود اما بعد از انقلاب اسلامی عامل قدرت ما خود اتکایی به نیروهای انسانی کارآمد تجهیزات نظامی داخلی به ویژه توان موشکی باز دارنده است.

اقدام ترامپ در خروج از برجام را به فال نیک می‌گیریم. این اتفاق جدیدی نیست و تاثیر تعیین‌کننده‌ای در هیچ حوزه‌ای که خلاف منا فع ملی باشد، نخواهد داشت. پیشرفت‌های کشور ما در سایه تحریم‌ها حاصل شده و تولید و ارتقا قدرت در این شرایط را تجریه کرده‌ایم و آن را به خوبی بلد هستیم. ملت ما بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر از این هستند که بخواهند تحت تاثیر و هراس از تهدیدات و تحریم‌های آمریکایی‌ها و متحدانش قرار بگیرند.

فرمانده کل ارتش: بزرگترین سود برجام اثبات عدم پایبندی آمریکا به تعهدات است

خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد. این طبیعت نظام سلطه است. طیق آیات قرآن، استکبار تا آخر به دنبال این است که ما را از راهمان خارج کنند. من از ابتدا معتقد بودم بزرگترین خسارت برجام، مشروعیت بخشیدن به پشت یک میز نشستن با آمریکا و مذاکره با آنهاست.

این اتفاق یک خسران برای جهانیان بود و بزرگترین سود آن اثبات عدم پایبندی آنها به تعهداتشان است که رئیس‌جمهور آمریکا این کار خوب را کرد. ما همه شرایط را برای رشد کشور داریم اما به مصداق "ادب از که آموختی از بی ادبان" امیدواریم که اقدام دیشب درسی برای جهانیان بویژه کشورهای منطقه باشد. رفتار آل سعود از درسهای عبرت آموز تاریخ است که برای نشان دادن خودشان به امریکا چه جنایاتی انجام می دهند.

فرمانده نیروی انتظامی: امیدواریم برکات خروج آمریکا از برجام نصیب ملت ایران شود

به نوبه خودم خروج امریکا از برجام را تبریک میگویم و حتما خیر و برکتی در آن است. باید روی پای خود بایستیم و منویات رهبری را دنبال کنیم. انسان تاسف می‌خورد که فردی که حالت نرمال و عادی ندارد در راس کشوری قرار گرفته است و به تعهدات خود هم پایبند نیست.

در داخل کشور کسانی به مذاکره با آمریکا و حل همه مشکلات از طریق مذاکره، دل خوش کرده بودند درحالی که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند ما به اینها اعتماد نداریم.

مشاور رئیس جمهور: پیش‌بینی ۱۲سناریو برای خروج آمریکا از برجام/صحبت‌های ترامپ خارج از سناریوها نبود

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در گفتگو با مهر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش برای انواع اقداماتی که ممکن بود «ترامپ» انجام دهد، پیش‌بینی لازم را به عمل آورده و آمادگی کافی را برای مواجهه با آن داشت. بیش از ۱۲ سناریو برای اقدام شب گذشته ترامپ پیش‌بینی شده بود و صحبت هایی که این فرد داشت، خارج از آن سناریوها نبود.

در نتیجه ما به هیچ وجه از این اقدام او شگفت زده نشدیم چراکه با توجه به خروج ایالات متحده از پیمان پاریس، یونسکو، پیمان نفتا و تلاش هایی که برای عبور از چندجانبه گرایی انجام داده و به وجود آمدن این درک جهانی که ترامپ به دنبال بازسازی یکجانبه گرایی در روابط بین‌الملل است، همه را به این جمع بندی رساند که ادامه برجام با حضور ترامپ ممکن نخواهد بود و او توان ماندن در برجام را ندارد.

اگر اروپایی ها بتوانند منافع ایران در برجام را بدون آمریکا تضمین کنند، می توانند از منافع برجام برخوردار باشند و اگر اراده و توان کافی برای این کار نداشته باشند نباید از ایران توقع دیگری داشت. ملت ایران مانند همیشه امیدهای دشمنان خود را به یاس تبدیل خواهد کرد.

با وحدت ملی که در ایران حاکم است، تبعیت همگان از تصمیمات کلان نظام و پیشتازی دولت در انجام وظایف خود در قبال سیاست خارجی، همه گروه ها، جناح ها، شخصیت ها، تریبون ها و رسانه های عمومی در این موضوع به صورت یکپارچه در کنار دولت خواهند بود.

با درک بلندی که شخصیت های سیاسی از شرایط منطقه، موفقیت های ایران در صلح سازی منطقه ای، مبارزه با تروریسم و پیش بردن انتخابات آزاد در منطقه دارد؛ حتما همه اذعان خواهند کرد که شرایط جدید هم نیاز بیشتری به وحدت و همبستگی ملی دارد.

وزیر کشور: آماده پاسخگویی به خروج آمریکا از برجام هستیم/ قرار است با اروپایی‌ها وارد مذاکره شویم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، تاکید کرد: موضوع خروج آمریکا از برجام ماه هاست که در دولت مورد بحث است و کارگروه هایی در حوزه های مختلفی مانند اقتصادی، تجاری، امنیتی، تشکیل شده و همه تصمیم گیری های مختلف اتخاذ شده است و صحبت های شب گذشته رئیس جمهور جمع بندی همه این تصمیم گیری ها بود.

ما تعهدی نسبت به عهدمان داشتیم که به آن متعهد بودیم و خواهیم بود، اما آمریکا ثابت کرد که بدعهدی می کند و نمی شود به تعهدات او توجه داشت. ما ملت مستحکمی هستیم و شرایط و امکاناتی که داریم ما را برای هرگونه پاسخگویی آماده کرده است. امیدواریم با حفظ وحدت و انسجام و با دیپلماسی قوی تر بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

باید در مدت زمانی که مشخص شده است با اروپائی ها وارد مذاکره شویم. اگر ایران احساس کند رفتار آنها در چارچوب موضع گیری هایی است که انجام می دهند، ایران روابط خود را ادامه خواهد داد. مسائل موشکی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: امروز آمریکا تنهاتر از هر روز دیگر است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در حال حاضر در یک موضع قوی و مقتدری هستیم و در شرایطی قرار داریم که دنیا از نظر حقوقی و افکار عمومی همراه ایران است و آمریکا تنهاست. توافقنامه ای که به امضای مجموعه کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و روسیه رسیده، موافقتنامه ای است که از اعتبار بین المللی برخوردار است.

پشتوانه برجام یک امضا نیست بلکه یک اعتبار جهانی پشتوانه آن است، تصریح کرد: امروز که ترامپ از این موافقتنامه خارج شده،  در حقیقت از یک موافقتنامه دارای اعتبار جهانی خارج شده است و امروز آمریکا تنهاتر از هر روز دیگر است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور: خروج آمریکا از برجام ملت ایران را منسجم‌تر و متحدتر کرد

حسینعلی امیری معاون امور پارلمانی رئیس جمهور، گفت: موضع ترامپ ملت ایران را منسجم‌تر و متحدتر کرد. در چهل سال گذشته هرگاه دشمنان خطری را علیه ملت بزرگ ایران داشته اند، مردم صرف نظر از مسائل سیاسی و قبیله ای در کنار هم متحد و منسجم و در کنار دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند. نظام جمهوری اسلامی برای هرکدام از موضع گیری های ترامپ، کارهای کارشناسی لازم را انجام داده بود و با اتخاذ تدابیر لازم، دارای برنامه و سناریو بودیم.

یکی از سناریوهایی که مطرح بود، خروج آمریکا از برجام بود که برای آن برنامه ریزی های لازم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه های متاثر از خروج آمریکا از برجام انجام شده است. در طول سال های اخیر بارها شاهد عهدشکنی های آمریکا در ارتباط با برجام بودیم و اقدام شب گذشته ترامپ ثابت کرد آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

اگر در گذشته ممکن بود در بعضی جاها تردیدهایی نسبت به موضع گیری جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، اما امروز به دنیا ثابت شد که نظام جمهوری اسلامی به قوانین بین المللی و عهد و ایمان احترام می گذارد و آنها بودند که نقض عهد کردند و امروز آمریکا و ترامپ در جامعه جهانی تنها هستند.

رئیس کل بانک مرکزی: دولت ترامپ همه تلاشش این است که با کمترین هزینه بیشترین هزینه را برای ما ایجاد کند

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، تاکید کرد: ظرف یکسال و نیم گذشته دولت ترامپ هیچگونه اقدامی را در جهت عمل به تعهدات خود در برجام انجام نداده و عمدتا انواع مانع تراشی ها و فضاسازی ها را برای ملتهب کردن اقتصاد کشورمان انجام داده است. خوشبختانه با برنامه ریزی های لازم مانند تصمیمی که از ۲۲ فروردین ماه آغاز شد، شرایط را تحت کنترل قرار داده ایم تا کشور از اینگونه التهابات مصون باشد.

دولت ترامپ همه تلاشش این است که با کمترین هزینه بیشترین هزینه را برای ما ایجاد کند، اما خوشبختانه در این تصمیم آنها منزوی هستند و تنها کسی که از ترامپ حمایت کرده اسرائیل است و بقیه کشورها مواضع بر حق ایران را تایید می کنند. با برنامه ریزی های انجام شده، روند رو به رشد اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت. در مسائل ارزی کشور با تعادل ایجاد شده بین منابع و مصارف، واردات و تسهیل صادرات، تامین ارز تمام نیازهای کشور انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: خروج غیرقانونی و نامشروع ترامپ از برجام توافقات بین‌المللی را تضعیف می‌کند

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت: خروج غیرقانونی و نامشروع ترامپ از برجام توافقات بین‌المللی را تضعیف می‌کند؛ او در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است و پیامدهای تصمیم او خیلی زود آشکار خواهد شد.

واکنش امیر حاتمی به خروج آمریکا از برجام: مواضع سخیف و بی ادبانه ترامپ خریدار ندارد

وزیر دفاع در واکنش به خروج ترامپ از برجام گفت: اینگونه مواضع سخیف و بی ادبانه ترامپ در جهان دیگر خریدار ندارد و ایران با اراده مستحکم و پولادین راه پرافتخار خود را با اقتدار ادامه خواهد داد.