به گزارش پارس نیوز، 

دبیر کل سازمان ملل در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از دیگر کشورها درخواست کرد تا به تعهدات خود تحت این توافق نامه پایبند باشند.

«آنتونیو گوترش» پس از خروج آمریکا از برجام از دیگر کشورهای حاضر در برجام خواست تا به طور کامل تعهدات خود را انجام دهند.

گوترش گفت: من بسیار نگران خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های جدید علیه ایران هستم. من دیگر شرکت کنندگان در این توافق را به انجام کامل تعهدات خود تحت برجام فرا می خوانم و از اعضای دیگر سازمان ملل متحد می خواهم که از این توافقتنامه حمایت کنند.


معاون وزیر خارجه آلمان

معاون وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت که اروپائیان باید تا جایی که می توانند توافق هسته ای با ایران را حفظ نمایند.

«میکائیل راث» در یک پیام توئیتری اعلام کرد که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای 2015 ایران «خبری خوبی از جانب واشنگتن نبود».

وی در این پیام توئیتری نوشت: «اکنون ما اروپائیان باید تا جایی که می توانیم توافق هسته ای با ایران را حفظ کنیم».

ترزا می

نخست‌ وزیر انگلیس در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرد: برجام پشتوانه‌ حقوقی به نام قطعنامه 2231 شورای امنیت دارد و مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.

ترزا می دقایقی پیش و به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از تصمیم ترامپ درباره برجام متأسفیم.

نخست‌ وزیر انگلیس ادامه داد: سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به توافق هسته‌ ای متعهد خواهند بود.

ترزا می افزود: به همه کشورهای جهان یادآور می شوم که برجام، پشتوانه‌ ای حقوقی به نام قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دارد و مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.


دونالد تاسک

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا به دنبال اعلام ترامپ درباره خروج یکجانبه این کشور از برجام در پیامی توئیتری اعلام کرد: رهبران اتحادیه اروپا درباره تصمیم دونالد ترامپ درباره ایران گفتگو خواهند کرد تا این اتحادیه رویه واحدی را در این موضوع در پیش بگیرد.

رئیس شورای اروپا در این باره ادامه داد: این نشست مهم هفته آینده در سوفیه برگزار می شود.


مسکو

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از برجام، تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل است.

به گزارش اینترفکس، وزارت خارجه روسیه دقایقی پیش و به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از این توافق نقض حقوق بین‌ الملل بوده و اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف خواهد کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از برجام تهدیدی علیه امنیت بین‌ الملل به شمار می آید.


عادل الجبیر

وزیر خارجه عربستان ضمن تکرار ادعاهای بی پایه خود علیه ایران اعلام کرد که ریاض از بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران استقبال می کند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در توییتر خود از خروج آمریکا از برجام استقبال کرد.

الجبیر در توییتر خود نوشت که از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت می کنیم.

وی در ادامه افزود که عربستان با شرکای خود همکاری خواهد کرد تا با آنچه «خطر سیاست های دشمنانه ایران» خواند، مقابله کند.


نخست وزیر ایتالیا پائولو جنتیلونی

در پی اعلام خروج رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، نخست‌وزیر ایتالیا خواستار حفظ برجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیندو، پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام اعلام کرد: ما خوستار حفظ برجام هستیم.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: توافق هسته ای نقش مهمی در امنیت منطقه دارد و لذا باید حفظ شود.


مصر

وزارت امور خارجه مصر با طرح ادعای واهی مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای عربی، اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را به دقت دنبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اعلام کرد که با دقت زیادی تصمیم آمریکا پیرامون خروج از توافق منعقده بین ایران و 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران را دنبال کرده است.

قاهره در این بیانیه اعلام کرد که «ضمن تقدیر از تمایل آمریکا و جامعه بین‌الملل برای پرداختن به همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی، بر متعهد ماندن ایران به تعهدات کاملش طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و توافق ضمانت‌های فراگیر با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که ضامن ادامه وضعیتش در مقام کشوری فاقد سلاح اتمی باشد، تأکید می‌کند».

وزارت امور خارجه مصر «موضع ثابت قاهره بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات منطقه» را یادآوری کرد و از اینکه «سیاست‌هایی که هدفش توسعه دامنه نفوذ در محیط عربی و تاثیر منفی بر امنیت ملی عربی باشد» ابراز نگرانی کرد.

مصر در پایان این بیانیه بر «اهمیت مشارکت طرف‌های ذینفع عربی در هر گفتگویی درباره آینده وضعیت منطقه و بخصوص در ارتباط با احتمالات اصلاح توافق هسته‌ای با ایران» تأکید کرد و از همه قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران خواست تا سیاست‌ها و تدابیری را که هدفش خدشه‌وارد کردن به امنیت منطقه عربی است،‌ متوقف کنند.

وزارت خارجه مصر همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد که تحولات کنونی به درگیری‌های مسلحانه در منطقه که امنیت و ثبات آن را تهدید می کند، منجر نشود.

منصور هادی

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن از تصمیم آمریکا در خروج از برجام حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام حمایت می کند.

وزارت خانه مذکور در این بیانیه مدعی شده است که توافق هسته ای در حمایت از منافع حیاتی نه فقط آمریکا بلکه هم پیمانانش در خاورمیانه از جمله در یمن شکست خورده است.

در ادامه این ادعاها آمده است که ایران حوثی های یمن را مسلح می کند و انواع و اقسام تجهیزات نظامی در اختیار آنها قرار می دهد که این مسأله باعث به خطر افتادن ثبات منطقه شده است.

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن همچنین اعلام کرد که به مبارزه با حوثی ها با حمایت ائتلاف متجاوز سعودی ادامه می دهد.

52310