به گزارش پارس نیوز، 

کارشناس مسائل ایران و آمریکا با انتقاد از مواضع ضعیف اروپایی‌ها برای حمایت از برجام، گفت: در صورت خروج "دونالد ترامپ" از توافق هسته‌ای، ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، ولی مواضع خود را تقویت خواهد کرد.

"تریتا پارسی" رئیس ایرانی‌الاصل سازمان غیردولتی آمریکایی «شورای ملی ایران-آمریکا» در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» چنین ابراز عقیده کرده است که در صورت خروج دولت "دونالد ترامپ" از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران احتمالا توسعه برنامه هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد تا مواضع خویش را تقویت کند، ولی این به معنای آن نیست که درصدد ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد.

این کارشناس معتقد است: «البته مقامات تهران بدون تردید دیگر با محدودیت برنامه هسته‌ای بدون بدست آوردن امتیازی در مقابل آن موافقت نخواهند کرد. برای اینکه محدودیت‌ها برای شرایطی بود که تحریمها علیه ایران لغو شوند. ولی اگر ترامپ تحریمهای جدیدی را علیه تهران در نظر بگیرد، هیچ دولتی در ایران با محدودسازی برنامههسته‌ای موافقت نخواهد کرد، بخصوص اگر کشورهای اروپایی هم با رعایت تحریم‌های جدید آمریکا موافقت کنند.»

پارسی افزود: «اگر دونالد ترامپ از وعده خارج شدن از برجام خود صرف‌نظر نکند، من بعید می دانم که ایرانی‌هابر سر میز مذاکره بازگردند. آنها قطعا تلاش می کنند تا ابتدا مواضع خویش را تا جای ممکن تقویت کنند تا بتوانند در صورت از سرگیری مذاکرات، از موضع قدرت با غربی‌ها صحبت کنند.»

به عقیده وی، ایران ممکن است از برخورد کره شمالی با آمریکا، این مسئله را یاد گرفته باشد که برای به توافق رسیدن به آمریکا، آنها نیز باید از موضع قدرت برخورد کرده و چیزی برای نشان دادن داشته باشد. کره شمالی تا زمانی صبر کرد که حتی احتمال بمباران این کشور وجود داشت. ولی اکنون همه شاهد هستند که آمریکا از مواضع نرمتری با پیونگ یانگ برخورد می کند.

این کارشناس روابط ایران و آمریکا همچنین یادآور شد، در صورت لغو توافق هسته‌ای ، روابط ایران با روسیه و چین احتمالا تقویت خواهد شد و کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس هم بعید است بتوانند مواضع رئیس جمهوری آمریکا را تغییر دهند.

وی توضیح داد: «روابط مسکو و پکن با تهران به این موضوع بستگی ندارد که ایران به تعهدات خویش در قبال برجام متعهد بماند یا خیر. روابط آنها در حال گسترش است و در صورت لغو برجام، تقویت هم خواهد شد. مسئله اینجاست که آیا کشورهای اروپایی حاضر خواهند بود ، وارد این بازی شوند؟ فعلا که چنین چیزی از آنها دیده نشده است. آنها بیشتر به فکر آن هستند تا راهی برای آرام کردن ترامپ پیدا کنند تا اینکه به دنبال راهی باشند که ایران را برای پایبندی به برجام متقاعد کنند. مشکل اینجاست که کشورهای اروپایی نمی توانند به ترامپ "نه" بگویند، در نتیجه توافق هسته‌ای در معرض خطر جدی از بین رفتن قرار گرفته است.»