به گزارش پارس نیوز، 

استاندار کرمانشاه با اشاره به زلزله آبان ماه 96 در این استان گفت: چنین زلزله‌ای در گسل زاگرس بی سابقه بوده است.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در نشست خبرى با اصحاب رسانه که شامگاه دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شد، با اشاره به زلزله آبان ماه ۹۶ در کرمانشاه، اظهار کرد: زلزله اخیر کرمانشاه بی سابقه بود ، چیزی حدود ۲۵۰ متر مربع، از جهاتی هم متفاوت بود، چرا که در یک‌ شیب حرکت کرد و هرجا که سست بود در این مسیر تخریب شد، که منجر به قطع آب گشت و بسیاری از لوله های آبرسانی تخریب شد.

وی با اشاره به زلزله منجیل و رودبار گفت: این دو زلزله تقریبا مشابه این زلزله اخیر بود، اما با این تفاوت که آن زمان ۷۲ ساعت جاده ها بسته بود و حدود ۳۵ هزار نفر از بین رفتند، اما در زلزله اخیر، بیمارستان ها و مسکن مهر که دولت مدیریت کرده بود بسیار آسیب پذیر بودند و‌ مناطقی را که مردم مدیریت کرده بودند بهتر عمل کردند و کمتر آسیب دیدند.

استاندار کرمانشاه نبودن «علت یابی» را مهم ترین عامل تخریب بیش از اندازه دانست و افزود: کشور و هلال احمر ما باید برای زلزله های بالای ۷ ریشتر تجهیز شود، این خلاء با حضور نیروهای نظامی( سپاه پاسداران و ارتش و قرارگاه خاتم الانبیا) کمتر شد، از این نیروها، ۱۱ هزار نیروی جوان مشغول به کار شدند که با قاطعیت می‌توان ‌گفت هلال احمر توان مهیا کردن این تعداد نیرو را نداشت. به همت این نیروها از ۱۱ صبح بعد از زلزله به بعد کسی زیر آوار نبود، از طرفی بسته شدن محورهای اصلی ما در این زلزله کمتر از یک ساعت بود و بلافاصله مسیرها باز شد.

بازوند با اشاره به تقسیم بندی ساخت روستاها و شهرها به سپاه پاسداران و ارتش گفت: در شرایط بحران تصمیم گرفتن سخت است، اما تصمیم دادن ساختن روستاها به سپاه پاسداران و ساختن شهرها به ارتش یکی از بهترین تصمیم هایی بود که در بحران گرفته شد.

وی ادامه داد: در بحث اسکان اضطراری، ۹۴ هزار چادر توزیع و نصب شد، که به ازای هر یک چادر ، دو‌ چادر از بین رفت، این عدد اصلا در مقابل زلزله بم قابل قیاس نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: مردم کرمانشاه از نظر روحی و‌ روانی به تناسب بهتر از مردم بم، اوج و لرستان هستند، این نشان دهنده این است که مردم به دلیل تجربه جنگ آماده تر بودند، از سوی دیگر وجود فضای مجازی یک فرصت بود و‌ در عین حال از سوی برخی رسانه های خارج از کشور برخی سم پاشی ها هم انجام شد.

وی پیام مقام معظم رهبری را در گسترده بودن حضور مردم بسیار موثر دانست و اظهار کرد: حضور ایشان در مناطق زلزله زده بسیار برای مردم آرامش بخش بود، به خصوص اهل تسنن، پیام ایشان هم باعث شد مردم کشور برای کمک حضور پیدا کنند ، که این کمک ها مدیریت شد چرا که هموطنان ادای دین می‌کردند، البته این امر مدیریت توزیع را با مشکل روبرو‌ می‌کرد که ما با موج حضور مردم مخالفتی نکردیم.

بازوند گفت: هدف ما این بود که از بحران عبور کنیم و در بحران نمانیم ، اداره ای را تعطیل نکردیم، هیچ رستورانی تعطیل نشد، سعی کردیم به سختی کسبه را قانع کنیم، خوشبختانه زندگی مردم با وجود زلزله جاری بود و این تجربه متفاوتی بر جای گذاشت.

وی با اشاره به توزیع کانکس ها و معایب آن گفت: این کاملا طبیعی بود که زلزله ای با این وسعت تا سه ماه پس از لرزه، اثرات خواهد داشت، بنا بر این شد که مردم تا ۲ ماه در اسکان موقت باشند و بعد از آن به اسکان دائم منتقل شدند، به برخی خانوارها که آسیب دیده نبودند، کانکس داده نشد، از سویی حدود ۹۴ هزار واحد آسیب دید که برای ما واقعا تامین این تعداد کانکس مقدور نبود، از این رو قراردادی را با قرارگاه خاتم الانبیا بستیم که کانکس تهیه کنیم با مبلغ ۷ میلیون تومان. در شهرها به این امر تن ندادیم که مردم را به اردوگاه ها منتقل کنیم و برای روستاها هم در نظر گرفته شد که اسکان موقت در محوطه مسکن خودشان برپا شود.

بازوند تصریح کرد: یکی از معایب کانکس ها این بود که چیزی حدود ۳ هزار کانکس اهدایی آمد و ما نمی‌توانستیم در توزیع آنها دخالت کنیم، که بعضا خرید و فروش هم انجام شد.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: ما تلاش کردیم هم فرصت سازی در اولویت باشد و هم سرعت عمل، تجربه هم این ادعا را ثابت می‌کند، در مجموع تا کنون دولت ۵۳۳۵ میلیارد تومان تامین اعتبار کرده است که در پوشش کمک های بلاعوض و وام مسکن و وام اشتغال زایی و کمک های زیر ساختی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به تخریب بیمارستان و مسکن مهر در زلزله آبان ۹۶ کرمانشاه گفت: امیدواریم قوه قضائیه به سرعت پیگیر مهندسان این سازه باشد و اقدامات لازم صورت گیرد، بیمارستان اسلام آباد تخریب زیادی داشت و‌ جان مردم را به خطر انداخت، این موارد نباید فراموش شود.

بازوند با بیان اینکه مجموع وام اعطایی اعم از ساخت و ساز و وام بلاعوض و معیشتی۴۷ میلیون تومان است، اظهار کرد: قرار نیست از صفر تا صد خانه ها را ما بسازیم، قرار است منازل را برای سکونت آماده کنیم، در شهرها متاسفانه خط حدود خانه ها مشخص نبود و این یکی از مشکلات بزرگ احیای شهر بود، البته نظارت و‌ مهندس ناظر و طراحی و اجرا؛ ۸ تن سیمان به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است و نظام مهندسی برای طرح و اجرا از استانداری کرمانشاه متری ۱۰ تومان دریافت کرده است که برای مردم رایگان بود.

وی افزود: مردم حدود ۶۳ میلیارد تومان، حدود ۲ میلیارد کمیته امداد و ۵/۲ میلیارد خانم کلباسی و ۳ میلیارد آقای زیبا کلام و افراد دیگری کمک کردند.

بازوند گفت: روز شنبه گذشته چیزی حدود ۵/۸ میلیارد تسهیلات برای تهیه کولر، فرش و یخچال بین زلزله زده ها توزیع شد، در خیلی از کانکس ها و چادرهای شهر، وضعیت به گونه ای که تلاش می‌شود تا قبل از آغاز زمستان مردم به خانه های خود بازگردند.

وی با اشاره به تغییرات و‌ تحولات مدیریتی در فرمانداری این استان کفت: در روزهای ابتدای زلزله ، در فرمانداری سابق به گونه ای عمل شد که گویی نمی‌دانستند در بحران چه کاری را باید انجام دهند. البته این اتفاق طبیعی بود، برای مدیریت این بحران نیاز بود نیروی تازه نفس تری پای کار باشد و خدمات تقسیم بندی شوند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هم بنیاد مسکن و هم بانک ها هر دو تلاش دارند مدیریت کنند، گفت: برخی تعلل ها در پرداخت ها و اعطای تسهیلات وجود دارد، اما باید سرعت عمل را طبق فرمایش رهبری مد نظر داشته باشند و این پاس کاری ها بین این دو‌ نهاد دیده نشود.

وی اظهار کرد: تامین و نظارت سرویس بهداشتی و حمام ها بر عهده سازمان بهداشت و شهرداری ها است که انجام شده است، در روستاها توقع بر این است که برخی کارها را خود روستایی ها انجام دهند و در این بحران خودشان قدمی بردارند و در این اتفاق ها باید مردم را وادار کرد که زندگی کنند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ضرب الاجل بنیاد مسکن به خانوارها اظهار کرد: اقدامات باید مدیریت شود، مردم باید خودشان را وفق دهند ، به هر حال زمان بندی ها باید رعایت شود، البته این سخت گیری ها باید وجود داشته باشد چرا که برخی از مردم خودشان حالا به هر دلیلی در شروع ساخت و سازها تعلل می‌کنند. البته این اخطارها وجود دارد، اما به این صورت نخواهد بود که این وام و تسهیلات داده نشود ، اما به هرحال روند اعطای آنها با تاخیر خواهد بود.

وی همچنین در خصوص نبود خانه بهداشت در مناطق زلزله و نیاز مردم به اقدامات درمانی گفت : وجود این امکان بر عهده وزارت بهداشت است، هم اجرا و‌ هم تامین امکانات آن، البته ۲۰اکیپ سیار برای اقدامات بهداشتی و‌ درمانی در مناطق حضور می‌یابند، متاسفانه ٢٣٥ خانه بهداشت تخریب شده است، برخی از این خانه های بهداشت با کمک خیرین و برخی دیگر با کمک اعتبارات دولتی در حال ساخت و مرمت است.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه خاطرنشان کرد : تلاش ما بر این بود که مسائل فنی زلزله باید مستند نگاری شود، علت یابی ها باید بررسی شود و همه این موارد مد نظر باشد، که این موارد به زودی در غالب یک کتاب منتشر می‌شود. در بحث امداد و‌ نجات هم اقدامات مستند نگاری شده است.