دراین برنامه رجبعلی مزروعی به عنوان مخالف حضور و احمد سلامتیان نماینده دوره اول مجلس به عنوان مخالف" عدم شرکت" صحبت کردند. مجری برنامه نیز به سمت مزروعی گرایش داشت و برنامه را با او تمام کرد.

سلطانپور مجری بی بی سی از سلامتیان پرسید: « آش نخورده و دهان سوخته، یک موجی راه بیفتد به دنبال آقای عارف، بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند که او انتخاب نشدنی است و تنها چیزی که عاید می شود گرم کردن تنور انتخابات حکومت است»

احمد سلامتیان در اینباره می گوید: « برای تحلیل کننده سیاسی ممکن است چنین چیزی باشد اما بدنه اجتماعی را نمی شود ازش انتظار تا این اندازه دقت نظر داشت»

وی تاکید می کند که" اگر من به سابقه انتخابات ریاست جمهوری در ایران نگاه بکنم به طور کلی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به دلایل گوناگون بیشتر از انتخابات مجلس و نهادهای دیگر بوده است. »

سلامتیان در پایان اضافه می کند: « مگر یک اراده بسیار قوی با سازماندهی وجود داشته باشد برای بایکوت کردن و عدم شرکت در انتخابات که آن هم، شرایط کنونی ایران اجازه و امکانش را نمی دهد. »

گفت و گوی سلامتیان با بی بی سی فارسی

صوت

از طرف دیگر مسعود بهنود نیز در برنامه دیگری با اشاره به احراز صلاحیت دو تن از کاندیداهای طیف اصلاح طلبان، اظهار داشت: صحنه سیاسی ایران حتی به فرض اینکه آقای هاشمی و آقای مشایی در آن نباشند می تواند با حضور همین عده که هستند با اجتماعی از اصلاح طلبان پشت سر اقای روحانی یا آقای عارف به شدت دو قطبی شود و دوباره صحنه را گرم کند و آمادگی این کار را دارد.

گفتنی است در دو روز گذشته تنها، مواضع احمد سلامتیان و مسعود بهنود بود که با مواضع بیش از ۲۰ کارشناس دیگر و خود شبکه بی بی سی تا حدودی متفاوت بود.

از طرف دیگر جمیله کدیور نیز در یادداشتی با عنوان" سیاست ورزی را تعطیل نکنیم" که سایت جرس منتشر کرده است، شرایط را برای دوری اصلاح طلبان از انتخابات مساعد نمی داند و جایگزین کردن کاندیدای اصلاح طلبان را ضروری می داند.

وی در ابتدا با اشاره به خواسته رهبری مبنی بر" ایجاد حماسه سیاسی" و همچنین عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی و تعدد کاندیداهای اصولگرایی می نویسد: « روزهای آینده روزهای تعیین کننده ای برای رهبری و جریانهای سیاسی است و نباید با اظهارنظرها و تحلیلهای احساساتی و بی پایه، فضای موجود را به سمتی بی هدف و نتیجه و رادیکال سوق داد. »

کدیور اضافه می کند: « مهم آنست که جریانها و چهره های سیاسی خود را با سناریوهای گوناگون در هر زمانی آماده کنند و بتوانند برای شرایط غیر ایده آل راه حل ارائه دهند و با استفاده از امکانات و ممکنات زمینه را برای نزدیک شدن بیشتر به مقصود فراهم سازند. »

همسر عطاءالله مهاجرانی در پایان می نویسد: « در شرایطی که نتوان به ایده آلها رسید، باید در فکر ممکنات بود. زمان آنست که در درجه نخست با خودداری از دلسردی و ناامیدی، فضا را برای ادامه مسیری که ایجاد شده است، فراهم کرد. در صورت عدم ورود رهبری برای باز کردن گرهی که" کهنسالان" شورای نگهبان برای مردم ایران فراهم ساخته اند، ضروریست اصلاح طلبان به فکر کاندیدای جایگزین باشند. نگاه صفر و یک و سیاه و سفید داشتن به سیاست، روش جوانان تازه کاریست که جدیدا پا به میدان سیاست گذاشته اند. سیاست رنگین کمانی از رنگهاست و در صورت عدم تغییر در وضع موجود، می توان در وقت باقی مانده بدنبال کاندیدایی متناسب بود. »