به گزارش پارس نیوز، 

وزیر خارجه سابق آلمان در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد و در زمینه خروج آمریکا از این توافق هشدار داد.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه پیشین آلمان  درباره پیامدهای اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران و امکان وقوع جنگ هشدار داد.

وی در این مورد به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «اگر مراقب نباشیم در این صورت خطر وقوع جنگی 30 ساله، خاورمیانه را تهدید می‌کند.»

این سیاستمدار آلمانی افزود: «ما باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا از وقوع سناریوی بسیار بد جلوگیری کنیم.» وی معتقد است که اگر آمریکا از  برنامه جامع اقدام مشترک خارج شود در این صورت هیچ کشوری در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و به این وسیله دولت روحانی تحت فشار قرار می‌گیرد و ایران هم برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. در نتیجه آمریکا و اسرائیل را بر آن خواهد داشت که با اقدام نظامی به این وضعیت واکنش نشان دهند.

«یان آزلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ هم در موضعی مشابه گفت: «آقای ترامپ نباید توافق هسته‌ای  با ایران را بر هم بزند.علاوه بر همه اینها، اروپا در معرض موشک‌های ایرانی قرار دارد.»

«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که برای دستیابی به این  توافق تلاش فراوانی کرده،  تاکید کرده است که این توافق بر مبنای اعتماد بنیان‌گذاری نشده است بلکه بر اساس واقعیت‌ها، کنترل و نظارت آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در وین تهیه شده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیگر سیاستمدار اروپایی است که در گفت‌وگو با اشپیگل در حمایت از توافق هسته‌ با ایران موضع‌گیری کرد و در انتقاد از خروج از توافق هسته‌ای گفت: «این یعنی ما جعبه پاندروا (جعبه‌ای که به روایت افسانه‌ها تمامی بلایا در آن قرار داشت) را گشوده‌ایم و احتمال وقوع جنگ وجود دارد. من تصور نمی‌کنم که ترامپ بخواهد جنگی رخ دهد.»

ترامپ بارها چه در زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حتی در دوران ریاست‌جمهوری همواره از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان بدترین توافق همه زمان‌ها یاد کرده است. وی قرار است روز 12 ماه می (22 اردیبهشت) درباره تعلیق تحریم‌های ایران و یا خروج از توافق هسته‌ای اعلام موضع کند. اروپایی‌ها در تلاشند تا با متقاعد کردن وی به خارج نشدن از برجام از وقوع بحرانی جدید در خاورمیانه جلوگیری کنند.