به گزارش پارس نیوز، 

وزیر امور خارجه گفت: مشکل آب کشور تنها از طریق حق‌آبه حل شدنی نیست و باید یک برنامه جامعی وجود داشته باشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای پاسخ به سوال دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در صحن علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه) حضور یافت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون در رابطه با حق‌آبه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است، گفت: این موضوع سالهاست میان ایران و افغانستان مطرح بوده و قرارداد 1951 بعد از سالها به نتیجه رسیده است.

ظریف ادامه داد: بعد از سفرهایی که رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور افغانستان به کشورهای یکدیگر داشتند، درباره حق‌آبه هیرمند هم صحبت کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مشکل آب کشور و استان سیستان و بلوچستان تنها از طریق حق‌آبه حل شدنی نیست و باید یک برنامه جامعی وجود داشته باشد که این تنها مربوط به وزارت امور خارجه نیست و ما در سطح وظایف خود پیگیری کرده‌ایم.

کمیته‌‌های 5 گانه‌ای برای بررسی وضعیت‌های متفاوت میان ایران و افغانستان تشکیل شده است

وی بیان کرد: کمیته‌‌های 5 گانه‌ای برای بررسی وضعیت‌های متفاوت میان ایران و افغانستان تشکیل شده که 3 کمیته از آن به نتیجه رسیده و ما منتظریم تا تکلیف دو کمیته دیگر هم مشخص شود تا جمع‌بندی کنیم.

ظریف تأکید کرد: یکی از کمیته‌هایی که به نتیجه رسیده، به ریاست معاون وقت وزارت امور خارجه یعنی آقای عراقچی تشکیل شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: درباره رودخانه هیرمند طرف افغان اعلام کرده که به حق‌آبه ایران احترام بگذارد و آب هامون تأمین شود، همچنین در حوزه هری‌رود هم توافق شده برای اولین بار به سوی یک رژیم حقوقی حرکت شود.

وی گفت: دو یادداشت اعتراض برای کشور افغانستان درخصوص حق‌آبه هیرمند در اسفند و فروردین ماه براساس توافقات سال 51 ارسال شده است، سفیر افغانستان در این راستا به وزارت امور خارجه دعوت و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این باره به وی اعلام شده است.  

ظریف تصریح کرد: مسیر عمل متقابل یعنی اقدام در جهت سخت‌گیری در برخی حوزه‌ها برای افغانستان که می‌تواند کماکان مورد استفاده قرار بگیرد، در دستور کار ماست.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه وزارت امور خارجه تاکنون تمامی اقدامات برای حل این مشکل را انجام داده است، گفت: یک اقدام دیگر باقی مانده که اگر بخواهد شکل بگیرد، باید تمام دستگاه‌ها در کشور با توجه به رابطه ما با افغانستان بر آن تأکید کنم، زیرا تنها در حوزه وزارت امور خارجه نیست.

اجلاس اضطراری کمیساریای آب ایران و افغانستان به زودی تشکیل خواهد شد

ظریف با اشاره به اینکه اجلاس اضطراری کمیساریای آب دو کشور به زودی در ایران تشکیل خواهد شد، تأکید کرد: در حوزه وزارت امور خارجه نمی‌توان بر کشوری دیگر فشار و یا زور وارد کرد، بلکه می‌توان از طریق اقدام و عمل متقابل حرکت کرد.

وی اظهار کرد: توقع ما از دوستان افغانمان این است که با توجه به نیاز همسایه بزرگ خود یعنی ایران، حرکت کنند زیرا ما همواره در مبارزه با تروریست و دیگر مسائل در کنار آنها بوده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: تأکید وزارت امور خارجه بر احیای شرق کشور است، فشاری که برای زنده کردن چابهار و یک بندر مهم منطقه‌ای در مسیر جاده شمال به جنوب و جنوب به غرب در دستور داریم که امیدواریم این سیاست‌ها به احیاء و رونق آن منطقه بیانجامد؛ می‌دانم که این حوزه‌ها تنها حوزه وزارت امور خارجه نیست، بلکه نیاز به یک کار اساسی و آمایش سرزمینی و برنامه درازمدت دارد.