به گزارش پارس به نقل از العالم، طبق اظهارات منابع آگاه جلسه ای که در حاشیه دیدار سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان با رئیس جمهور ترکیه برگزار شد، درباره هماهنگی میان دستگاه امنیتی دو کشور به منظور عملیات بر ضد گروه های افراطی در سوریه و نیز اقدام هماهنگ برای حمایت از معارضان مسلح بوده است.

این منابع همچنین اعلام کردند بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی پس از توافق اولیه میان دو کشور برای حمایت از معارضان سوری و اخراج اسلامگرایان تندرو به ترکیه خواهد رفت. بر اساس این گزارش، یکی از محورهای اصلی نشست اطلاعاتی میان طرفین، تراشیدن بهانه ای مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی بود و در همین راستا ترکیه قول داد تا ادله ای برای اثبات کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه جمع آوری کند، ادله ای که به زعم سران ریاض و آنکارا، می تواند پای آمریکا به جنگ با سوریه را باز کند.

منابع آگاه معتقدند این تحرک امنیتی مشترک در جهت عکس تحرکات سیاسی ریاض و آنکارا برای تلاش به منظور نشاندن نظام سوریه و معارضان بر سر میز مذاکره است.

این افراد خاطرنشان کردند هدف از تحرکات امنیتی اخیر، گردآوری ادله مورد نیاز برای اثبات آنچه « جنایات بشار اسد» خوانده شد، است که به ادعای آنان شامل این موارد می شود: استفاده از سلاح شیمیایی، کشتارهای دسته جمعی، اعدام، تجاوز، شکنجه تا سرحد مرگ و تعرض به شهروندان به بهانه های قومی و فرقه ای.

منابع مذکور یافتن این دلایل را برگ برنده ای برای اعمال فشارهای قانونی و سیاسی به دولت سوریه دانستند که در صورت امتناع از مذاکره می توان علیه نظام سوریه از آن استفاده کرد و حتی به دادگاه جنایی بین المللی ارائه نمود.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا پیش از این گفته بود در صورت اثبات استفاده نیروهای بشار اسد از سلاح شیمیایی این کشور حق اقدام بر اساس گزینه های دیپلماسی یا نظامی را برای خود محفوظ می داند؛ مساله ای که اوباما با آگاهی کامل از عدم استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شورشیان مسلح آن را عنوان کرد تا بتواند علاوه بر داشتن نقش فعال در سوریه، از دخالت نظامی احتمالی در این کشور نیز خودداری کند و باتلاق دیگری برای آمریکای بحران زده، ایجاد نکند.

منابع خبری روزنامه “ العرب” به نقل از یک شخصیت بارز و نزدیک به رهبر حزب عدالت و توسعه در ترکیه خبر می دهند هاکان فیدان رئیس سازمان امنیت ترکیه ضمن همراهی اردوغان در دیدارش از واشنگتن در جلسات مشترکش با سران سازمان سیا، امریکا دلایل مورد ادعای ترکیه درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را به امریکایی ها ارائه کرده است.

این منابع خاطرنشان می کنند مسوولان امریکایی پس از شنیدن اطلاعات ارائه شده توسط ترکیه نسبت به آن بی تفاوت بوده و واکنشی در برابر آن نداشتند.

این شخصیت برجسته که نخواست نامش فاش شد گفت: اردوغان بعد از دیدار با اوباما به این نتیجه رسید که واشنگتن برای راضی کردن مسکو قصد دارد پرونده سوریه به کنفرانس ژنو محول شود.

منابع خبری روزنامه “ العرب” روش مسالمت آمیز واشنگتن را به تمایل امریکا برای کاهش تنش ها با روسیه نسبت می دهند، زیرا واشنگتن به همکاری امنیتی مشترک با مسکو برای توقف حملات تروریستی احتمالی از سوی اسلامگرایان قفقازی نیاز دارد.

ناظران موفقیت امریکا و روسیه را برای وادار کردن طرف های بحران سوریه به منظور حضور گسترده در نشست ژنو غیرمحتمل می دانند و بدین ترتیب نمی توان انتظار داشت نتایج مهمی از این نشست برای آغاز گفتگوی واقعی حاصل شود.

رسانه های ترکیه ای سفر اردوغان به آمریکا را کاملاً شکست خورده ارزیابی کردند و دیدار اخیر مقامات آنکارا به سعودی ها را تنها در راستای جبران این شکست تحلیل می کنند. به باور آنها، عربستان و ترکیه باید راهی برای سرنگونی دولت سوریه بیابند و این ناشی از ناامیدی از آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی است که از ورود به بحران سوریه وحشت دارند.