به گزارش پارس نیوز، 

سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در نشست تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منظومه فکری امام خمینی (ره)، در خصوص اندیشه دفاعی امام راحل اظهار داشت: امام به عنوان مرجعیت جامع الشرایط توانستند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را که فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده داشتند، به پیروزی برساندند؛ بر همین اساس ایشان ریشه‌های تهدید را اسرائیل، نظام سرمایه داری و کمونیست می‌دانستند.

وی با بیان اینکه امام در مبانی فقهی به جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی اشاره می‌کنند، افزود: هم اکنون از نظر مبانی فقهی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، دفاع از سوریه، عراق، فلسطین و یمن در راستای جهاد دفاعی است؛ البته شرایط جهاد دفاعی با جهاد ابتدایی تفاوت دارد به نحوی که امام شرایط جهاد دفاعی را برای همه مسلمانان امری واجب می‌داند، زیرا این امر باعث حفظ استقلال کشورها می‌شود.

سردار صفوی با بیان اینکه امام در جهاد دفاعی، دفاع را مثل نماز واجب می‌دانند، گفت: مولفه‌های اندیشه دفاعی امام عبارتند از: دفاع جهان شمول از مسلمانان و مستضعفان، دفاع همه جانبه، نفی سلطه گری و سلطه پذیری، صلح طلبی و هم زیستی مسالمت آمیز، تکلیف محوری و تکلیف گرایی و افزایش قدرت دفاعی.

وی ادامه داد: باید قوی شویم و این قوی شدن هم فقط محدود به حوزه دفاعی نمی‌شود، بلکه می‌بایست در تمامی حوزه‌ها قوی باشیم و علاوه بر آن باید انسجام داخلی و وحدت سیاسی را هم بیش از پیش افزایش دهیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تاکید بر اینکه امام (ره) در منظومه فکری خود به راهبرد دفاع همه‌جانبه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی اعتقاد داشتند، عنوان کرد: امروز قدرت نفوذ سیاسی فرهنگی و معنوی از ایران به عراق، سوریه، لبنان و یمن رفته و ملت‌ها را تحت تاثیرخود قرار داده است؛ البته این فقط شامل مسلمانان نمی‌شود، بلکه مردم سایر کشورها مانند ونزوئلا را هم شامل می‌شود.

وی بیان داشت: وقتی تجربه استفاده از نیروی مردمی که همان بسیج مستضعفین باشد را به مردم کشورهای عراق و سوریه منتقل کردیم، توانستند مقابل تکفیری‌ها ایستادگی کنند و به پیروزی دست یابند؛ دولت‌های عراق و سوریه با بهره مندی از تجربه بسیج مستضعفین توانستند 100 هزار نفر را در این کشورها سازماندهی کنند که فقط در عراق با استفاده از این نیروهای مردمی 22 تیپ حشد الشعبی تشکیل شد.

سرلشکر صفوی ادامه داد: امروز 9 میلیون نفر از مردم سوریه، عراق و یمن در این جنگی که در کشورهای شان وجود دارد، آواره شده‌اند و علاوه بر این در سوریه 11 تا 13 هزار نفر کشته شدند؛ تکفیری ها تاکنون 90 هزار نفر را از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی به سوریه اعزام کردند که از این تعداد فقط 10 هزار نفر از روسیه، ازبکستان، چچن و آسیای میانه بودند.

وی تصریح کرد: این تروریست‌ها با پول و تجهیزات عربستان تقویت می‌شدند، به عنوان مثال هر اندازه که مدافعین حرم در عراق و سوریه آرپی‌جی به سمت تانک‌های تکفیری‌ها شلیک می‌کردند، تروریست‌ها به میزان بیشتری موشک‌های کورنت و تاو به سمت تانک‌های ارتش‌های سوریه و عراق شلیک می‌کردند به عبارت دیگر اگر مدافعین حرم برای انهدام یک تانک حدود پنج موشک آر پی جی شلیک می‌کردند، تکفیری‌ها 10 موشک گران‌قیمت تاو و کورنت شلیک می‌کردند؛ این یعنی آن قدر تجهیز شده بودند که شلیک این تعداد موشک برای‌شان اهمیت نداشت.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سپس اظهار داشت: باید راهبرد دشمن را در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره بشناسیم و برابر آنها برنامه داشته باشیم، به عنوان مثال رئیس جمهور کم‌خِرد آمریکا که چند روز دیگر می‌خواهد درباره برجام نظر بدهد، باید برای آن مقطع سناریوهای مختلف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بدین صورت که اگر آمریکا برجام را تایید یا رد کند و یا اگر با اروپایی‌ها به توافقی برسد که آنها بویژه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) که سران آنها به آمریکا رفتند، از ما بخواهند به لحاظ توانمندی موشکی و نفوذ منطقه ای کوتاه بیاییم، بعد این کشورها از آمریکا بخواهند تا از برجام خارج نشود، بازی دوگانه‌ای است که در برابر ایران انجام می‌دهند؛ لذا باید برابر هر یک از این سناریوها، برنامه داشته باشیم.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: اسرائیل بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و آمریکا نیز 90 هزار نیروی نظامی و حدود 50 ناو در منطقه دارد؛ اما ایران قدرت موشکی را برای دفاع از خود نیاز دارد.

وی در ادامه به جنگ شبکه‌ای و مجازی اشاره کرد و گفت: دشمنان سال‌هاست علیه مردم کشورمان جنگ اقتصادی را طراحی و اجرا می‌کنند تا قدرت اول اقتصادی منطقه نشویم و یا اینکه ملت ناراضی شوند. امروز یکی از معضلات وزارت نفت این است که روزی دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، ولی امکان انتقال ارز این صادرات را به دلیل محدودیت‌های بانکی که از سوی آمریکا اعمال شده، نداریم؛ پس در این جنگ اقتصادی باید برای دفاع، یک راهبرد اقتصادی داشته باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سپس ادامه داد: یکی از عواملی که منجر به پذیرش قطعنامه 598 شد، مسایل اقتصادی بود؛ زیرا در سال 65 و بعد از آن به دلیل آن که فرانسه هواپیماهای میراژ به همراه خلبان‌های اجاره‌ای خود را در اختیار عراق قرار داده بود، جزیره خارک بارها مورد حمله این هواپیماها قرار گرفت و به موازات آن عربستان نیز با توطئه‌ای که انجام داد، باعث شد که قیمت فروش نفت کشورمان به زیر 10 دلار برسد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از فکر و اندیشه جوانان تحصیل‌کرده کشور، گفت: برای آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف کشور، مقام معظم رهبری هر از گاهی همه قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح را دعوت کرده و برای رفع مشکلات به هر دستگاهی وظایفی را محول می‌کنند.

سرلشکر صفوی گفت: اگر در بحث دفاع و امنیت کشور پیروز شدیم و امروز هم می‌توانیم از کشور دفاع کنیم به دلیل این است که امام (ره) مجموعه‌ای هم‌جنس انقلاب را مثل سپاه پاسداران تشکیل داد؛ آن‌ها فکرشان با فکر امام (ره) و مردم یکی بود؛ اما آیا یک نظام انقلابی را در سایر ساختارهای کشور تشکیل دادیم؟

وی با بیان اینکه در کشور ما دو یا چند گفتمان جواب نمی‌دهد؛ لذا وحدت کلام و انسجام سیاسی ذیل رهبری ضروری است، تاکید کرد: از رهبری خردمند، عاقل، شجاع، دلسوز با جهان‌بینی بالا و روشنفکر برخورداریم؛ حتی ایشان فرمانده دفاع از بلاد اسلامی هم هستند؛ زیرا سوریه و عراق را رهبری ایران نجات داد؛ البته دولت و مردم نیز در این زمینه کمک کردند.