به گزارش پارس نیوز، 

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا تاکید دارد که برجام موشکی را بررسی کند و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این موضوع را نمی پذیرد.

سید جلال فیاضی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اعلام ترامپ برای خروج از برجام اظهار کرد: ترامپ غیر قابل پیش بینی ترین رئیس جمهور آمریکا است و تاکنون ادعا های فراوانی را مطرح کرده که یا بر خلاف آن عمل کرده یا به یک شیوه دیگر آن را انجام داده است، بنابراین نمی شود به طور قطع اعلام کرد که ترامپ از برجام خارج می‌شود.

وی گفت: در کاخ سفید مشاوران زیادی با اقدام خروج ترامپ از برجام مخالف هستند، اگرچه ترامپ تمام مقامات مخالف خروج از برجام را به نوعی برکنار کرده و مجموعه افرادی را هم که بر سر کار آورده کسانی هستند که مخالف برجام هستند.

فیاضی بیان کرد: برجام یک پیمان بین المللی است که آمریکا در یکی از طرف های این پیمان چند جانبه قرار دارد، پس بر اساس قوانین بین المللی آمریکا نمی تواند از این پیمان خارج شود؛ همچنین کشور های اروپایی، چین و روسیه با اقدام خروج آمریکا از برجام مخالف اند.

کارشناس مسائل خارجی ادامه داد: طی روزهای گذشته شاهد حضور صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در آمریکا بودیم که مباحثی تحت عنوان موضوع برجام و تاکید آن ها برای خروج از برجام مطرح شد.

وی گفت: آمریکا تاکید دارد که برجام را دوباره مورد بررسی قرار دهند و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این موضوع را نمی پذیرد و حتی طرف های دیگر برجام هم نخواهند پذیرفت؛ بنابراین موضوع بازنگری برجام منتفی است.

فیاضی با بیان اینکه آمریکا بنا دارد مسائل موشکی ایران را به برجام گره بزند، افزود: اگر قرار باشد کشورها بتوانند قوانین بین المللی را زیر پا بگذارند؛ بنابراین ماندن ایران در N.P.T هم می تواند مورد بررسی مجدد قرار بگیرد و می تواند به کشور هایی که از این پیمان خروج پیدا می کنند و یا نپیوستند، بپیوندد.

وی با اشاره به روابط ایران پس از برجام با کشورهای اروپایی، روسیه و چین اظهار کرد: روابط ایران با چین و روسیه روابطی دیرینه بوده و با اروپا هم در طی یکی دو سال اخیر در روابط رو به بهبود بوده است.

فیاضی تصریح کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران سیاست گسترش ارتباط با اروپا را در پیش دارد که این سیاست بستگی به اروپایی ها دارد که بخواهند سیاست مستقل یا دستورهای دیکته شده آمریکا را انجام دهند‌؛ که اگر بخواهند دستورات آمریکا را پیاده کنند روابطشان به حتم با ایران به چالش های جدی بر می خورد؛ اما چنانچه سیاست مستقل را در پیش بگیرند امکان گسترش روابط بین ایران و اروپا زیاد است.