به گزارش پارس نیوز- محمدباقر قالیباف در مراسم یادواره روحانی شهید سید عباس موسوی قوچانی که امروز بعد از نماز مغرب و عشا در هیات ابوالفضلی در قوچان برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: بهترین شکر نعمت و یاد و ذکر شهدا ادامه راه شهداست. شهید سید عباس موسوی قوچانی مایه افتخار روحانیت، کشور و اسلام است.

وی با اشاره به خاطرات شهید سید عباس موسوی قوچانی گفت: ایشان همواره درخط مقدم بودند.

▪️بیشترین تعداد شهدا را قشر روحانی داشتند

فرمانده لشکر 5نصر در دوران دفاع مقدس به مظلومیت قشر روحانی پرداخت و بیان کرد: جنگ را مردم از هرقشری اداره کردند اما بیشترین حضور را در میدان جنگ قشر روحانیت داشتند. اما در بعضی جاها می بینیم شایعاتی است مبنی بر اینکه روحانیون دیگران را به جبهه فرستادند اما خود به جبهه نرفتند درحالی که بیشترین تعداد شهدا را قشر روحانی داشتند.

قالیباف با بیان اینکه تنها استانی که ستاد منظم و مرتب در ابتدای جنگ داشت ستاد خراسان بود آن هم با درایت و فرماندهی شهید بابارستمی، تصریح کرد: حیف است جوانان امروز ما  شهدایی مثل ایشان، شهید کلاهدوز قائم مقام کل سپاه، شهید عباسی، شهید ذاکری، شهید مهدی شوشتری که در شجاعت و درایت بی نظیر بود، را نشناسند.

▪️برای ما دفاع مقدس است؛ نه جنگ

وی با تاکید بر اینکه جنگ چیز خوبی نیست و خسارات و آسیب های بسیاری دارد، گفت: هیچ ملت منظقی دنبال جنگ نیست. اگر اینجا از جنگ صحبت می کنیم نمی خواهیم به جنگ تقدس بدهیم. اما افرادی که تاریخ را می نویسند و محقق هستند معتقدند جنگ دولت ها و ملت ها را می سازد که البته من نمی خواهم بگویم این عقیده غیر منطقی است اما امام(ره) ملت ما وانقلاب ما روحش روح جنگ نیست. آنچه برای ما ارزش داشت و مقدس است، دفاع است؛ دفاع مقدس است. دفاع از خودمان، از ناموس مان از استقلال و ازادی مان، از کشور مان و از فرزندان مان. این برای ما مقدس است. اگر امروز از دوران دفاع مقدس می گوییم و تاکید می کنیم برای ما آن دوران عزیز و مقدس است همانند امروز که شهدای مدافع حرم هستند موضوع ما دفاع از مظلوم است. به همین دلیل هم می گوییم جنگ تمام شده اما دفاع همچنان باقی است. به همین دلیل هم می گوییم جهاد و مجاهدت ادامه دارد. امروز هم باید مبارزه و مجاهدت کنیم. مبارزه با فقر و آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و مشکلات خانمان برانداز برای جامعه.

▪️امروز هم دفاع از حق مظلوم مقدس و وظیفه ماست

 وی با تاکید بر اینکه امروز هم باید دفاع از حق مظلوم بکنیم، اظهار کرد: یادمان نرود انقلاب ما انقلاب مستضعفان بود و امروز هم باید از حق انان دفاع کنیم. مجلس راه شهید اساسش ادامه راه شهداست. امروز اگر شهدا بودند از مستضعفان دفاع می کردند و منتظر کسی نمی ماندند.

قالیباف با بیان اینکه اگر امروز مدافعین حرم و انقلاب اسلامی از مظلومین در عراق و سوریه دفاع می کردند و عده ای شعار دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران هردو وجه را به دروغ می گفتند، خاطرنشان کرد: این افراد نه اعتقادی به غزه و لبنان داشتند که می گفتند و نه جان شان را برای ایران می دادند. نگاه کنید ببینید موقع دفاع از ایران کجا بودند؟ حتی عده ای بودند که به رزمندگان دوران دفاع مقدس می خندیدند و بعد از جنگ هم آمدند طلبکارانه گفتند چرا بعد از بیت المقدس اصلا جنگیدید. اما امروز می بینیم به همه اهداف دفاع مقدس رسیده ایم. به چه راحتی به کربلا می رویم. این عظمت انقلاب اسلامی و اسلام است که امام راحل آنرا احیا کرد.

▪️مبانی پدیده دفاع مقدس برای هدایت امروز کشور کفایت می کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تنها پدیده دفاع مقدس کفایت می کند که همان مبانی و  اصول ان دوران را بگیریم تا کشورمان را در حوزه های اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی درست اداره کنیم. دفاع مقدس را مردم اداره کردند اما ایا امروز اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی را مردم اداره می کنند؟ مردم در قدرت و سیاست امروز سهمی دارند؟ ایا امروز مردم ما را در این عرصه ها مشارکت می دهند؟ البته در عرصه سیاسی در رای دادن مشارکت می دهند، اما بعد از ان می توانند سوال کنند چه شد؟ ایا کارفرهنگی کار پیمان کاریاست یا کار دل است؟ به بهانه های این کار مجوز می خواهد، این کار تخصصی است، این کاراموزش می خواهد، این کارتشکیلات می خواهد و... مردم را دخالت نمی دهند اما ایا دفاع مقدس آموزش، تخصص، سازماندهی، اجازه، نظم، مدیریت، تشکیلات  نمی خواست و هزینه نداشت؟ اتفاقا سخت تر و دقیق تر بود. چظور مردم انجا می توانستند اینجا نمی توانند؟

 

 

▪️مشکلات ما از زمانی شروع شد که مردم از اداره کشور حذف شدند

 قالیباف با بیان اینکه مشکلات ما از بعد ازدفاع مقدس از زمانی شروع شد که مردم از اداره کشور حذف شدند، تاکید کرد: چالش ما اکنون این ا ست که اداره کشور براساس مصالح و مشارکت مزردم پیش نمی رود.  بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم افراد و گروهای خاص و انحصاری پیدا می شون دکه بر همه امورات فرهنگی سیاسی اجتماعی واقتصادی چنبره می زنند. اگر شاهد فساد در کشور هستیم چون همانند برکه ای که ابی در ان جریان ندارد فاسد می شوند. اینجاست که باید تاکید کنیم جهاد و دفاع ادامه دارد

▪️مسئولان باید هزینه حذف گروه هایی که با رانت کارها را در انحصار دارند، بدهند

وی ادامه داد: باید از تجربه حضور مردم براساس لیاقت و ظرفیت های شان همانند دوران دفاع  استفاده کنیم. ملت ما در آن دوران تجربه کردند  هرکاری هزینه دارد و باید پرداخت کنند. در دروران دفاع مقدس هزینه مادی و جانی بود. در دوران جنگ ما جانبازان عزیزی داشتیم که سلامتی شان را دادند. شهدا را دادیم. یعنی هزینه دادیم. خب حتما در اداره کشور هم باید هزینه بدهیم. هزینه را باید مسئولان هم بدهند. باید بنشینیم و هزینه حذف گروه هایی که با رانت کارها را در انحصار دارند بدهیم.نه اینکه خدایی ناکرده خوممان هم زد و بند کنیم و روابط غیر منطقی حاکم شود. مردم هم باید تلاش کنند و کار کنند و هزینه مطالبه حق خودشان را بدهند. حق خواستن هزینه دارد.

قالیباف با بیان اینکه در پدیده دفاع مقدس گذشت، فداکاری، مجاهدت و محبت لازم بود، گفت: یک عده باید از زندگی، جوانی، درس، وقت، از خانواده و لذت دنیوی شان می گذشتند، اظهارکرد: اگر این فداکاری ها نبود اتفاقی نمی افتاد. امروز هم اگر می خواهیم اقتصادمان بچرخد یک عده باید تلاش و فداکاری بکنند.

فرمانده لشگر 5نصر در دوران دفاع مقدس افزود: وقتی به پدیده دفاع مقدس نگاه می کنیم و 3عنصر اداره مردمی وحضور مردم، پرداخت هزینه در مقابل انجام تصمیمات و فداکاری و گذشت را می بینیم باید تاکید کنیم که این 3عنصر در کنار هم و باهم مهم است باشد. تک تک بی فایده است. دراین صورت است که می توانیم بگوییم ما راه شهدا را داریم ادامه می دهیم و می توانیم بهانه را از دست ان عده که اعتقاد به این موارد ندارند، بگیریم و بگوییم مردم می توانند مشارکت و حضور داشته باشند و مردم صاحب این انقلاب هستند.   

▪️مردم و اسلام تنها ارکان انقلاب هستند

قالیباف با تاکید بر اینکه انقلاب ما دورکن بیشتر ندارد، تصریح کرد: مردم و اسلام دو رکن انقلاب هستند و بقیه موارد ذیل آن است. حتی اگر مردم رانداشته باشیم اسلام را در مسند قدرت و سیاست نداریم. اگر امام تنها بودند چطور می توانستند با رژیم تا بن دندان مسلح مبارزه کنند؟ به گفته امام(ره) مردم بودند که ایشان را همراهی کردند تا موفقیت را به دست آوردند.

▪️آرمان ها و اهداف انقلاب به درستی در کشور پیش رفته است

وی افزود: گاهی به ناحق انقلاب ما ا زیر سوال می برند. ما 4 حرف جدی و اساسی در این انقلاب داشتیم. استقلال، ازادی، جمهوری و اسلامی. ارمان ها و اهداف انقلاب و مبانی انقلاب در 40سال گذشته به درستی و خیلی خوب در این کشور پیش رفته است. امروز کشوری مستقل تر و عزت مندانه تر از ما وجود ندارد.

▪️انقلاب و امام راحل به اسلام در عصر ما تجدید حیات دادند

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قدرت و استقلال کشور گفت: این انقلاب و امام(ره) در این عصر تجدید حیات به اسلام دادند و به مسلمانان عزت دادند. در بحث جمهوریت و دموکراسی نیز کدام کشور حتی در میان آنهایی که خود را پیشرو در دموکراسی می دانند، به پای کشور ما می رسند؟ در موضوع آزادی هم همین طور.

 

 

▪️مردم به ناکارآمدی مدیران معترضند نه به انقلاب/ضعف مدیریت بارزترین عامل اوضاع کنونی کشور است.

قالیباف تاکید کرد: مردم از اسلام و انقلاب ناراضی نیستند و ازادی شان را قبول دارند، اما اعتراض بحق شان به ناکارامدی مدیران و مسئولان در سطوح مختلف است و باید این را حل کنیم. حل این هم مربوط به نداشتن پول و امکانات نیست. زمانی بوده فاصله بین در امد 30 میلیارد دلاری کشور تا درامد 120 میلیارد دلاری کشور -4برابر افزایش داشتیم اما رشد اقتصادی ما منفی شده است پس معلوم است مشکل پول نیست. مشکل ما بحران اب و الودگی هوا و ریزگردها و مشکل اقتصادی و بیکاری نیست، بلکه بزرگترین مشکل ما که اوضاع کشور را در این عرصه ها به اینجا رسانده بحران مدیریت و عدم  پاسخگویی نسبت به وظایفی که دارند، هست.
چطور در دوران دفاع مقدس جوانان می توانستند در عرصه مدیریت حضور یابند اما امروز فرصتی به جوانان در عرصه های مدیریتی داده نمی شود و حتی امیدی هم به آن ندارند. مردم به این اعتراض دارند و بحق است. نگوییم مردم به انقلاب اعتراض دارند. مردم نه به انقلاب، نه به ازادی نه به استقلال و نه به جمهوریت ما اعتراض ندارند.

▪️هرجا مردم احساس کردند به اساس نظام خدشه واردمی شود، به میدان امده اند

 وی با بیان اینکه هرجا مردم احساس کردند به اساس انقلاب و نظام می خواهد خدشه ای وارد شود، ایستادند، خاطرنشان کرد: در بخشی از ناارامی که سال گذشته اتفاق افتاد دیدیم مردم خود مقابل اغتشاش گران ایستادند. اما آنجایی که ناکارامدی مسئولان در مدیریت است نه. در حقیقت بخش عمده مشکلات امروز ایران حاصل جلسات و تصمیمات و مصوباتی است که برای راضی نگهداشتن برخی افراد و گروهها و نه در مسیر دغدغه مردم و رفع مشکلات معیشتی آنها اتخاذ می شود.  چرا باید مردم هزینه بی کفایتی و ضعف مدیران را بدهند؟!

قالیباف افزود: امام راحل بارها فرمودند: هرکاری را مردم می توانند انجام دهند دولت دخالت در ان کار نکند. اما اینها اکنون فرصتی برای کسی نمی کذارند. اکثر مصوبات و تصمیمات به گونه ای است که انحصاری برای گروه و افراد خاص است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای توده های مردم تصمیم بگیریم؛ یعنی بیشترین منفعت برای بیشترین مردم نه بیشترین منفعت برای عده ای خاص، گفت: معتقدم زمانی بر مشکلات فائق می اییم که اداره کشور به معنای واقعی اش برعهده مردم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات اخیر ارزی در کشور تصرح کرد: قاچاقچیان، دلالان و افرادی که به منبع قدرت وصل هستند و از قبل موضوع را می دانستند سود بردند، اما مردم در قالب تولیدکننده، واردکننده درست، فروشنده و مصرف کننده آسیب دیدند.

وی در پایان گفت: در پدیده دفاع مقدس ما از روز اول با دست خالی ایستادگی کردیم. اکنون هم باید یک کار سازماندهی شده جمعی انجام دهیم و از این سیستم ربایی که در کشور است-ربا جنگ با خداست و خانمان برانداز است- دوری کنیم و خودمان دست به دست هم دهیم و کارمان را پیش ببریم و مشکل مان را حتی در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی حل کنیم و منتظر کسی ننشینیم.