به گزارش پارس نیوز، 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر دو روزه خود به سوچی، ضمن بیان مواضع اصولی، روشن و قاطع جمهوری اسلامی ایران در نهمین نشست امنیتی مسئولان عالی پنج قاره جهان، دیدارهای متعدد و فشرده ای با سایر مقام های امنیتی داشت.

نهمین کنفرانس امنیتی مقامات عالی پنج قاره جهان از دیروز (چهارشنبه) به مدت دو روز در شهر سوچی روسیه و در سطح رؤسای سازمان های اطلاعاتی، دبیران شورای امنیت ملی، وزیران و دستیاران رئیس جمهوری برگزار شد. 

در روز اول یکی از معتبرترین کنفرانس های امنیتی جهان که در آن نمایندگانی از 110 کشور حضور داشتند گفت وگوهایی پیرامون دو موضوع با عنوان «بحران‌های بین‌المللی از برخورد تا گفت‌وگو» و «تکامل تاکتیک‌ها و راهبردهای سازمان‌های بین‌المللی تروریستی» در دستور کار قرار گرفت و در روز دوم نیز دو موضوع شامل «امنیت اطلاعات بین‌المللی، پاسخ‌های جهانی به چالش‌های جهانی» و «تولید و گسترش مواد مخدر، تهدید صلح و ثبات بین‌المللی» از سوی شرکت کنندگان بررسی شد. 

**روسیه قاطعانه از حفظ و اجرای برجام حمایت می کند 

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه پس ازحضور شمخانی در سوچی در دیداری دو جانبه با ابراز خرسندی از حضور دریابان شمخانی، بد عهدی آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام را محکوم و تاکید کرد فدراسیون روسیه قاطعانه از حفظ و اجرای برجام حمایت می کند و معتقد است که ایران باید بدون هیچ گونه مانعی از مجموعه مزایای این توافقنامه بین المللی بهره مند شود. 

وی گفت: ایالات متحده امریکا تلاش مستمری را برای وارد کردن ضربات اقتصادی و سیاسی به ایران و روسیه با هدف محدود سازی فعالیت های ثبات آفرین دو کشور دنبال می کند که به طور قطع نتیجه ای از آن نخواهد گرفت. 

**هر توافق جدید اروپا و آمریکا درباره برجام بی اعتبار است 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با همتای روس، در نخستین روز کنفرانس به عنوان سخنران مواضع قاطع، روشن و محکم جمهوری اسلامی ایران را به جهان اعلام کرد و گفت: هر توافقی که اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام و آینده برنامه هسته ای ایران برای دوره بعد از محدودیت پیش بینی شده در برجام در نظر بگیرند از نظر ایران بی اعتبار و فاقد ارزش است. 

وی افزود: بطور قطع رویاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد؛ گفت وگوی مجدد در مورد پایان دوره محدودیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به معنای نابودی برجام است زیرا لغو محدودیت ها و عادی شدن روند برنامه هسته ای ایران در چارچوب معاهده بخش مهمی از تعهد ارایه شده به ایران در توافقنامه بین المللی برجام است. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: متاسفانه جهان در حال بازگشت به دوران جنگ سرد آن هم بصورت افسار گسیخته است، تلاش های آشکار و پنهانی برای کشاندن جهان به آن دوران دیده می شود. سطوح اصطکاک و درگیری میان کشورها، رو به افزایش است، نظم حاکم بر مناسبات بین المللی در حال بهم ریختگی و حرکت در مسیر خشونت طلبی است.

**حامیان تروریست های سوری به دنبال ناامنی در افغانستان هستند 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان نیزگفت: حامیان گروه های تروریستی شکست خورده در سوریه بدنبال ناامن کردن افغانستان و انتقال بقایای این تروریست ها به این کشور هستند. 

وی با ابراز تاسف نسبت به اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان که به کشته شدن جمعی از مردم بیگناه این کشور منجر شد، بر ضرورت تسریع در فعالیت کمیته های پنج گانه همکاری های مشترک برای دستیابی به نتایج عملی که تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه است تاکید کرد. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار کرد: همکاری مشترک اطلاعاتی و امنیتی ایران، افغانستان، پاکستان، چین و روسیه می تواند از طریق تجمیع و تبادل ظرفیت های پنج کشور، زمینه های توقف برنامه های بی ثبات کننده برخی کشورهای غربی و همپیمان های منطقه ای آنها را فراهم کند. 

**افغانستان: مواضع ایران واقع بینانه است 

«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان نیز در جریان این ملاقات، سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نهمین اجلاس امنیتی روسیه را مهم، قابل توجه و واقع بینانه دانست. 

وی با بیان اینکه روابط دوستانه و رو به توسعه ایران و افغانستان علیه هیچ کشوری نیست و از رویکردهای سیاسی کشورهای دیگر نیز تاثیر نمی گیرد، به دستگیری تعداد زیادی از اتباع بیگانه عضو داعش از سوی دستگاه های امنیتی این کشور که اخیرا به صورت غیرقانونی وارد افغانستان شده اند، اشاره کرد. 

وی خاطر نشان کرد: این مساله گویای برنامه ای خطرناکی است که از تلاش برای استفاده از جغرافیای افغانستان به منظور سازماندهی جدید گروه های تروریستی خبر می دهد و کشورهای منطقه باید با حساسیت بیش از پیش با آن مقابله کنند. 

**شمخانی خواستار اتخاذ راهبرد مشترک برای مقابله با آمریکا شد 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار جداگانه با «ژو شینگ کان» وزیر امنیت عمومی جمهوری خلق چین گفت که قرار گرفتن نام چین، روسیه و ایران در فهرست تهدیدهای امنیت ملی آمریکا و اعمال تحریم علیه این سه کشور، اتخاذ راهبرد مشترک برای مقابله با اقدام های همه جانبه واشنگتن برای ضربه زدن به ما را اجتناب ناپذیر کرده است. 

**چین خواستار حفظ برجام شد 

«ژوشینگ کان» وزیر امنیت عمومی چین نیز در این دیدار اعلام کرد: پکن همچنان بر موضع قاطع خود در حمایت از برجام و ضرورت متعهد بودن همه طرف های این توافقنامه به تعهداتشان تاکید دارد. 

وی از اقدام های غیرقابل قبول آمریکا و سرپیچی از اجرای تعهداتش در توافقنامه برجام ابراز تاسف کرد و افزود: چین به عنوان یکی از اعضای اصلی مذاکرات 1+5 نقش بسیار مهمی در شکل گیری و انعقاد توافقنامه برجام برعهده داشت و همچنان بر موضع قاطع خود تاکید دارد. 

ژوشینگ کان به مفاد سخنرانی دریابان شمخانی در نهمین کنفرانس امنیتی روسیه و بیان نگرانی های جدی در خصوص توسعه ناامنی و بی ثباتی در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ما ضمن تایید رویکردها و دغدغه های مطرح شده از سوی شما معتقدیم آمریکا به عنوان کشوری که به صورت پنهان از عوامل ناامنی در منطقه حمایت می کند با اعمال تحریم علیه ایران، چین و روسیه به دنبال محدود سازی و ضربه زدن به این سه کشور است. 

**تاکید بر افزایش همکاری های امنیتی تهران و اسلام آباد 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار جداگانه با «ناصر خان جنجوعه» مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان با ابراز خرسندی از بهبود نسبی شرایط امنیتی در مرزهای مشترک بر ضرورت افزایش تماس و همکاری دستگاه های امنیتی و انتظامی دو کشور به منظور توقف کامل اقدامات تروریستی گروهک های وابسته به دستگاه های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه تاکید کرد. 

وی که با ژنرال ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان پیرامون تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و مناسبات جاری دو کشور گفت وگو می کرد، افزود: نباید اجازه دهیم که کشورهای ثالث که هیچ علاقه ای به امنیت و حسن همجواری ایران و پاکستان ندارند بر روابط دوستانه دو کشور تاثیر منفی بگذارند. 

شمخانی در ادامه بر ضرورت همکاری دو و چند جانبه برای مقابله با تهدیدات و فعال سازی فرصت های اقتصادی مشترک بویژه در بهره گیری از ظرفیت های قابل تبادل بنادر چابهار و گوادر تاکید کرد و افزود: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام وظایف و مسئولیت های مهمی در قبال آینده امت اسلامی بر عهده دارند.

**پاکستان: مقابل اقدامات آمریکا می ایستیم 

«ناصر خان جنجوعه» مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز در جریان این ملاقات اظهار داشت: همکاری نزدیک و تلاش مشترک ساختارهای امنیت ملی دو کشور نقش موثر و تعیین کننده ای در کاهش موانع توسعه مناسبات همه جانبه میان ایران و پاکستان داشته است. 

وی از میان بردن تهدیدات تروریستی در منطقه را نیازمند اقدامات هم زمان برای مبارزه نظامی و امنیتی با این جریانات و همچنین مواجهه اعتقادی با ریشه های افراط گرایی عنوان کرد و افزود: بدون نابود کردن بسترهای شکل گیری تفکرات افراطی نمی توان به نابودی کامل تروریسم تکفیری امیدوار بود. 

جنجوعه با تشریح اقدامات سیاسی، اقتصادی و امنیتی که از سوی دولت جدید آمریکا بر علیه کشور پاکستان در جریان است، اظهار داشت: دولت و مردم پاکستان در برابر فشارهای خارجی ایستادگی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد استقلال سیاسی و منافع کشورشان دستخوش اراده بدخواهان شود. 

مشاور امنیت ملی پاکستان با اشاره به اراده تغییر ناپذیر مردم و دولت این کشور در حمایت از آرمان مردم مسلمان فلسطین بر موضع پاکستان در محکومیت اقدام آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل تاکید کرد. 

** تهران، مسکو و اسلام آباد کنفرانس امنیتی با حضور کشورهای آسیایی برگزار می کنند 

دبیر شورای امنیت ملی ایران در آخرین برنامه کاری خود پیش از ترک روسیه به مقصد تهران، دیداری سه جانبه با همتایان روس و پاکستانی خود داشت و با آنان بر سر برگزاری کنفرانس امنیتی مشترک با حضور سایر کشورهای منطقه ای به توافق رسید و طرفین ساز و کارهای آن را مشخص کردند. 

آنان همچنین با ابراز نگرانی نسبت به اقدامات بی ثبات کننده آمریکا در منطقه همچنین بر ضرورت همکاری همه جانبه کشورهای موثر آسیا برای مقابله با این روند تاکید کردند. 

مقامات امنیتی سه کشور توافق کردند ضمن تداوم رایزنی های مشترک نسبت به گفت وگو با سایر کشورهای منطقه آسیا و دعوت از آنان برای حضور در نشست امنیتی چند جانبه اقدام کنند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ظهر روز پنجشنبه با پایان دیدارها و رایزنی های خود راهی فرودگاه شهر بندری سوچی روسیه شد و این شهر را به مقصد تهران ترک کرد. 

یکی از معتبرترین نشست های امنیتی جهان در حالی به کار خود در سوچی پایان داد که نمایندگان بسیاری از کشورهای حاضر خواستار تشکیل اجتماعی جهانی برای مبارزه با تروریسم و عوامل بی ثبات کننده امنیت شده و بر مقابله با یک جانبه گرایی برخی قدرت های فرامنطقه ای که ناامنی را در جهان گسترش می دهند، تاکید کردند.