به گزارش پارس به نقل از فارس، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با آغاز ثبت نام کاندیداها در وزارت کشور آغاز شد و با اعلام اسامی اشخاصی که از سوی شورای نگهبان صلاحیت آنها برای حضور در رقابت ها احراز شده است، وارد مرحله جدیدی شد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه از لحاظ اهمیت داخلی و چه از لحاظ فضای بین المللی تاثیر فوق العاده ای بر ابعاد مختلف حیات سیاسی ایران دارد و می تواند طی دهه آینده به تغییرات قابل ملاحظه ای در سطح کشور و منطقه منجر شود. نگاهی به شخصیت ها و افرادی که به مرحله اصلی رقابت انتخابات ریاست جمهوری راه یافته اند این حقیقت را نشان می دهد که سلایق مختلف و جبهه بندی های گوناگون در عرصه انتخابات حضوری جدی یافتند.

*ثبت نام، داغ ترین مرحله


ثبت نام کاندیداها در این دوره انتخابات ریاست جمهوری چه از لحاظ کیفی و کمی با جهش فوق العاده ای نسبت به دوره های گذشته همراه بوده است. حضور بیش از ۶۰۰ نفر و ثبت نام آنها در انتخابات که تعدادی از آنها نیز جزو رجال و سیاستمداران با سابقه ایرانی محسوب می شدند، نشان می دهد که رقابت های انتخاباتی از همان ابتدا و به صورت جدی آغاز شد.

از همان روز اول حضور شخصیت هایی همچون حسن روحانی و لنکرانی نشان داد که انتخابات پذیرای شخصیت های مهمی خواهد بود. در پایان روز پنجم نیز حضور اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد و آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به هیجان انتخابات افزود، در نهایت پس از ۵ روز و ثبت نام نزدیک به ۶۸۰ نفر مهلت ثبت نام به پایان رسید و اسامی برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

*سر شلوغ شورای نگهبان

شورای نگهبان نیز این بار برخلاف دوره های گذشته با تعداد زیادی از کاندیداها و بخصوص افراد و شخصیت های برجسته روبرو بود. از همین رو بررسی تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات از سوی شورای نگهبان ۵ روز دیگر تمدید شد، در نهایت و پس از ۱۰ روز لیست نهایی کاندیداهای حاضر به وزارت کشور ارسال شد.

دیشب وزارت کشور با اعلام اسامی این کاندیداها، رقابت های اصلی را کلید زد. کاندیداهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی هستند.

*از قالیباف تا روحانی

نگاهی کوتاه به کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که تمامی جناح های سیاسی این کشور به نوعی دارای نماینده هستند.

غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف به عنوان اعضای ائتلاف توسعه و پیشرفت نماینده اصلی اصولگرایان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شوند که ائتلاف آنها نیز از بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

سعید جلیلی نماینده طیف گفتمانی تر اصولگرایان است.

محمدرضا عارف را نیز می توان جزو کاندیدای اصلی اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات عنوان کرد که با توجه به سابقه نسبتا مناسب خود توانسته است در این دوره از انتخابات شرکت کند. روحانی را نیز می توان نماینده طیف کارگزاران عنوان کرد که شاید با محمدرضا عارف به یک جمع بندی نهایی برسد.

*حدادعادل فرهنگی ترین کاندیدا

نگاهی کوتاه به زندگی نامه هر کدام از کاندیداها نشان می دهد که این توازن حتی در سابقه و نوع فعالیت کاندیداهای تایید صلاحیت شده نیز رعایت شده است.

حداد عادل را می توان فرهنگی ترین نامزد این دوره از انتخابات معرفی کرد، وی در سال ۱۳۴۲ وارد رشته فیزیک دانشگاه تهران می شود و در همین رشته مقطع کارشناسی ارشد خود را پی می گیرد و همان ابتدا فعالیت هایی جدی در عرصه مبارزه با رژیم شاهنشاهی داشته است.

حداد عادل با پیروزی انقلاب کارهای علمی و فرهنگی خود را پی گرفته و آن در مدیریت های اجرایی و کلان کشور دنبال می کند و تا سال ۱۳۷۲ یکی از مدیران پرسابقه جمهوری اسلامی ایران می شود. نمایندگی چند دوره مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس هفتم از دیگر فعالیت های حداد عادل محسوب می شود.

*سکوی پرش، شهرداری

محمدباقر قالیباف نیز یکی از کاندیداهای دیگر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که مهمترین و جدی ترین فعالیت خود را با حضور در سپاه انقلاب اسلامی آغاز کرد و بعدها به درجات بالای فرماندهی رسید.

قالیباف حضور خود را در سمت های عالی نظامی با فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه ادامه داد و در نهایت نیز به شهرداری تهران رسید و از همین سمت کاندیدای دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

*ولایتی، روحانی و جلیلی؛ کاندیداهایی از دنیای سیاست خارجی

علی اکبر ولایتی نیز که از ۱۷ سالگی به سمت عضویت در جبهه ملی ایران درآمده است، به عنوان وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از پرسابقه ترین سیاستمداران ایرانی محسوب می شود.

حسن روحانی از دیگر کاندیداهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری است که بارزترین سمت وی دبیری شورای عالی امنیت ملی به مدت ۱۶ سال بوده است. وی با شعار دولت تدبیر و امید به صحنه انتخابات آمد.

سعید جلیلی نیز از دیگرکاندیداهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری است که برای حضور در انتخابات در ساعات پایانی در وزارت کشور حضور یافت. جلیلی حضور در وزارت امور خارجه و همچنین دبیری شورای عالی امنیت ملی را در سابقه خود دارد.

*غرضی، گمنام ترین کاندیدا

محمد غرضی یکی از چهره های کمتر شناخته شده ای است که در این دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته است. وی در دهه ۶۰ به عنوان وزیر نفت و همچنین وزیر پست و تلگراف و تلفن خدمت کرده است و با شعار دولت ضد تورم در انتخابات حضور یافته است.

*نامزدی از دوره اصلاح طلبان

محمدرضا عارف از جمله دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که چندین سال سمت معاون اولی ریاست جمهوری را برعهده داشته است و هم اکنون با شعار « معیشت، منزلت و عقلانیت» پای به عرصه انتخابات گذاشته است.

در پایان این لیست نیز محسن رضایی حضور دارد که سال ها به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر تشخیص مصلحت نظام سابقه کار مدیریتی و در چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است.