به گزارش پارس نیوز، 

یک مقام ارشد ایرانی هشدار داد اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای این کشور با قدرت های غربی را لغو کند، ایران از توافقی که جلوی اشاعه سلاح هسته ای را می گیرد، خارج می شود.

این خبرگزاری در گزارش خود اظهارات روز سه شنبه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را بازتاب داد و افزود: وی طی کنفرانسی خبری که در تلویزیون ایران پخش شد، گفت 'سازمان انرژی اتمی ایران آماده است «اقدامات تعجب انگیزی» را در صورت لغو توافق انجام دهد'. 

رویترز با اشاره به ضرب الاجل ترامپ در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) درباره به زعم وی رفع اشکالات برجام و وعده از سرگیری تحریم های ایران و خروج واشنگتن از توافق افزود: دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای از جمله روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه همگی گفته اند که می خواهند توافق هسته ای را حفظ کنند. 

شمخانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خارج شدن ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای موسوم به «ان پی تی» گفت: این یکی از سه گزینه ای است که ما بررسی می کنیم.

رویترز نوشت: ان پی تی که از سال 1970 (1349) اجرایی شد، توقف اشاعه سلاح های هسته ای، تضمین حق امضا کنندگان این پیمان برای توسعه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز را هدف قرار می دهد. پنج قدرت اولیه برخوردار از سلاح های هسته ای از جمله آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه نیز باید به طورمرحله ای زرادخانه هسته ای خود را ازبین ببرند. 

ایران از سال 1970 عضو غیر هسته ای ان پی تی است.

رویترز افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نیز روز سه شنبه هشدار داد اگر ترامپ از توافق خارج شود با «تبعاتی وخیم» مواجه خواهد شد.

وی گفت: من به آنهایی که در کاخ سفید هستند می گویم اگر به تعهداتشان عمل نکنند، دولت ایران قویا واکنش نشان خواهد داد. 

روحانی در جمع هزاران نفر از جمعیت تشویق کننده در شهر تبریز افزود: اگر کسی به توافق خیانت کند، باید بداند که با عواقب وخیمی مواجه خواهد شد. ایران آماده همه شرایط ممکن است. 

رویترز نوشت: ایران گفته است که در صورت لغو توافق، برنامه هسته ای اش را افزایش می دهد. 

این خبرگزاری انگلیسی با اشاره به سفر «امائونل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا نوشت: وی تلاش می کند ترامپ را درباره حفظ توافق قانع کند. 

روسیه و چین در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو پیش نویس بیانیه ای را ارائه دادند و در آن «قاطعانه از توافق هسته ای ایران حمایت کردند». آنها ابراز امیدواری کردند این خواسته مورد حمایت گسترده قرار گیرد.

«ولادیمیر یرماکوف» Vladimir Yermakov دبیر کل منع اشاعه و کنترل سلاح وزارت امور خارجه روسیه در این کنفرانس گفت که توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شکننده است و هر گونه تلاشی برای اصلاح آن بر سازوکار جهانی منع گسترش تسلیحاتی تاثیر خواهد داشت.