به گزارش پارس نیوز، 

بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد درباره نقش باشگاه نفت و حضور فامیل‌های ثروت و قدرت در نگاه به بیرون، اظهار کرد: اینکه صنعت نفت ما می‌تواند در توسعه کشور نقش عظیمی داشته باشد، شکی نیست البته می‌گویند قبل از انقلاب انگلیسی‌ترین وزارتخانه، نفت بوده در حالیکه این وزارتخانه سال 58 و بعد از انقلاب تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تمام درآمد حاصل از صادرات نفت خام و فرآورده‌های آن به خزانه واریز می‌شود و مجلس برای ریال به ریال آن تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: من همیشه مصر هستم که بخشی از درآمد نفت به توسعه منابع نفت‌خیز اختصاص یابد و این موضوعی است که نمایندگان خوزستان و مناطق نفت‌خیز در جریان آن هستند.

وی با اشاره به انتقاد نماینده مشهد نسبت به افزایش صادرات و تولید نفت، گفت: من مجری سیاست‌های نظام هستم و سیاستگذار نیستم. سال 79 مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی بخش نفت و گاز را ابلاغ کردند که در آن افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی پیش‌بینی شده است. همچنین افزایش تولید نفت به حضور ما در بازارها از نظر امنیتی هم کمک می‌کند. کشوری که یک میلیون رشد صادرات دارد با کشوری که پنج میلیون رشد صادرات دارد متفاوت است. مثلا روسیه 10 میلیون بشکه تولید نفت دارد و 200 میلیون متر مکعب گاز به اروپا صادر می‌کند. هیچ کس در دنیا جرات ندارد صادرات گاز و نفت روسیه را تحریم کند چرا که اگر این کار را بکنند اروپا زمین می‌خورد بنابراین حتما قدرت امنیتی را بالا می‌برد اما این تصمیم من نبوده و تصمیم نظام بوده است.

زنگنه با بیان اینکه حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده، اظهار کرد: من باید این سیاست‌ها را اجرا کنم. همچنین در قانون برنامه پنجم مصوب شده که تولید نفت در پایان برنامه به ۴.۸ میلیون بشکه در روز برسد، این میزان در حال حاضر ۳.۸ میلیون بشکه است. علاوه بر این 200 میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پیش‌بینی شده که 130 میلیارد دلار آن در صنایع بالادستی است و برای تحقق آن باید با خارجی‌ها کار کنیم چرا که هم به سرمایه و هم به تکنولوژی نیاز داریم.

ادامه دارد...