به گزارش پارس نیوز، 

وزیر امور امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در منطقه از نبود گفت‌وگو رنج می‌بریم، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که یک گفت‌وگوی منطقه‌ای میان طرف‌ها انجام شود.

محمدجواد ظریف در سخنرانی شورای روابط خارجی آمریکا، در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: ما در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که شرایط و بحران‌های مختلفی را دیده‌ایم. بسیاری از آنها به دلیل وجود نگرانی‌هایی در مورد مسائل متفاوت بوده است.

وی افزود: همانطور که به یاد دارید، صدام حمله به کشتی‌های ایرانی را آغاز کرد. در آن زمان من به عنوان یک دیپلمات جوان نامه‌ای را خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتم تا او بتواند شرایطی را در منطقه ایجاد کند که از بروز بحران بیشتر جلوگیری شود. بعدها از این نامه در متن قطعنامه 598 استفاده شد.

وزیر امور خارجه افزود: پس از پایان جنگ، صدام به کشورهایی که تسلیحات را فراهم می‌کردند حمله نظامی کرد. ما حوادث بسیاری را در خلیج فارس مشاهده کرده‌ایم. ما معتقدیم که باید در منطقه ما گفت‌وگوهای سازنده انجام شود. در واقع موضوع اصلی این است که ما از نبود گفت‌وگوی خاورمیانه رنج می‌بریم و البته ما بیشتر در مورد یکدیگر صحبت می‌کنیم.

ظریف اظهار کرد: عربستان می‌خواهد این تصویر را القا کند که ما برای آنها یک تهدید محسوب می‌شویم. پس به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم که یک گفت‌وگوی منطقه‌ای انجام شود که البته باید پیش‌تر از اینها نیز انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: باید فضایی را در منطقه ایجاد کنیم که در آن همه کشورها حضور داشته باشند اما چطور باید به این فضا وارد شد؟ همه باید یک اصول را قبول کنند که از جمله این اصول می‌توان به احترام به تمامیت ارضی و استقلال طرف‌ها اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تصور هراس ایران از گفت‌وگو در منطقه، تصوری کاملا اشتباه است، اظهار کرد: مسائل مختلفی در منطقه وجود دارد که باید در مورد آنها گفت‌وگو کنیم. ما تصمیم گرفتیم که این موضوع را وارد توافق هسته‌ای نکنیم اما ما نیز برای گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه درخواست‌های جدیدی داریم.

ظریف افزود: بر مبنای اصول پیش‌گفته یعنی احترام به تمامیت ارضی و همچنین عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، می‌توان وارد گفت‌وگوهای منطقه شد.

او ادامه داد: ما به ایجاد اطمینان و اعتماد میان طرف‌ها نیاز داریم. این اقدامات جهت اعتمادسازی می‌تواند شامل همکاری‌های طرف‌ها برای امنیت راکتورهای هسته‌ای شود چرا که در آینده‌ای نزدیک‌، خلیج فارس میزبان راکتورهای فراوانی خواهد بود.

وزیر امور خارجه همچنین با تاکید بر اهمیت موضوعاتی مانند تبادل فرهنگ و توسعه توریسم، تصریح کرد: ما می‌توانیم کارگروه‌های مشترکی را برای بررسی موضوعات مختلف ایجاد کنیم. این کار می‌تواند توانایی تبادل تجربیات را در اختیار طرف‌ها قرار دهد تا بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

ظریف گفت: در مورد برنامه هسته‌ای باید بگویم که آمریکا از ما خواست تا فعالیت همه سانتریفیوژها را متوقف کنیم اما ما تعداد آنها را از 2000 به 20 هزار عدد افزایش دادیم. بنابراین در چنین تقابل‌هایی هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت. در جنگ‌های قرن بیست و یکم هیچ برنده‌ای وجود ندارد و فقط میزان تلفات طرف‌ها متفاوت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که شما نمی‌توانید امنیت را خریداری کنید. خرید میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی، امنیت را با خود به همراه نمی‌آورد. اکنون برخی از همسایگان ما به آمریکا سفر می‌کنند و برای خرید تسلیحات بیشتر از این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند تا حمایت واشنگتن را برای خود فراهم کنند؛ غافل از اینکه امنیت، خریدنی نیست.