به گزارش پارس نیوز، 

محمد جواد ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار به نیویورک سفر کرده است، در گفت و گو با شبکه سی بی اس این مطلب را بیان کرد.

وزیر امور خارجه ایران، تصریح ترامپ مبنی بر تلاش برای انصراف شرکای اقتصادی از کار با ایران را نقض آشکار توافق هسته ای دانست و گفت: توافق یکجانبه برای ایران پذیرفتنی نیست.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:
سوال: اگر ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه آینده از برجام خارج شود، پاسخ ایران چه خواهد بود ؟
ظریف: خب، همان طور که می دانید، طی 14 - 15 ماه از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری فعالیت دارد، در واقع در توافق نبوده است. او و دولتش هر گونه اقدامی را برای این که ایران از نظر اقتصادی منفعتی از این توافق نبرد، انجام داده اند. بنابراین اگر تصمیم ترامپ برای خروج از توافق به صورت رسمی اعلام شود، ایران تصمیماتی را خواهد گرفت که برای برجام و خارج آن آماده شده است.
سوال: این یک توافق هسته ای است.
ظریف: ایالات متحده به روی میز بودن همه گزینه ها عادت دارد.
سوال: بنابراین همه گزینه ها برای ایران نیز روی میز است. شما گفتید که اگر ایالات متحده خارج شود، نتیجه آن 'ناخوشایند' خواهد بود. منظورتان چیست؟
ظریف: خب، اول از همه، به انزوای ایالات متحده در جامعه بین المللی منجر خواهد شد. دلیلی که ترامپ رئیس جمهوری از این توافق در 15 ماه گذشته خارج نشده است بر خلاف این واقعیت که او این قرارداد را دوست نداشت، این واقعیت است که همه به دولت توصیه کرده اند که این یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و از بین رفتن آن، از سوی جامعه بین الملل به عنوان نشانه ای از این که ایالات متحده شریک قابل اعتماد در جامعه بین المللی نیست، دیده می شود. بنابراین از منظر حضور ایالات متحده در جامعه بین المللی برای آمریکا- واکنش جامعه بین الملل خوشایند نیست و همانطور که گفتم ایران گزینه های زیادی دارد و این گزینه ها خوشایند نیست.
سوال: خوشایند نیست، اما اگر ایالات متحده از قرارداد هسته ای خارج شود، ایران به شرایط آن ادامه می دهد؟ از آنجا که شما می گویید دیگر امضا کنندگان این توافق یعنی روسیه، چین و قدرت های اروپایی حضور دارند.
ظریف: همانطور که گفتم ایران گزینه های زیادی دارد. اما اگر مزایای این توافق برای ایران کاهش یابد، هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران در این توافق باقی بماند. از آنجا که برای ما یک توافق یکجانبه پذیرفتنی نیست.
سوال: اگر ایالات متحده و متحدان آن درباره برخی نگرانی های ترامپ نگران به توافق برسند. آیا شما آن را می پذیرید؟
ظریف:نه، آنچه که برای اروپایی ها مهم است، آوردن ترامپ به اجرای این توافق است چرا که ایران این توافق را اجرا کرده است. این ایالات متحده بوده است که به تعهداتش عمل نکرده است..
سوال: برای این که شما فکر می کنید تحریم ها هنوز بر ایران تاثیر می گذارند؟
ظریف: توجه داشته باشید که ترامپ بسیار واضح گفته است که سعی دارد شرکای اقتصادی ما را از کار با ایران منصرف کند و این نقض آشکار این توافق است. بنابراین من فکر می کنم اگر اعضای اروپایی توافق هسته ای(E3) بخواهند کاری انجام دهند این است که این توافق را پایدار سازند. پایدار سازی این توافق هم توجه به درخواست های اضافی آمریکا نیست بلکه این است که ایالات متحده را به انجام تعهدات خود تحت برجام وادار سازند.