به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در همایش" اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی" با اشاره به این که « سخت ترین جایی که انسان می تواند اخلاق و تقوا را رعایت کند عرصه سیاسی است» گفت: رعایت اخلاق و تقوا در عرصه سیاسی اجر و ثواب بالایی دارد و از حساسیت ویژه ای برخوردار است بنابراین کسانی که اساسا در عرصه سیاسی حضور می یابند باید از شخصیت خودساخته و باثبات برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هوشمند، جامعه ای است که انتظار زیادی از افرادی که دارای ضعف نفس هستند ندارد، لذا باید شخصیت هایی را در نظر بگیرند که از خوش خلقی، سعه صدر و تقوای سیاسی برخوردار هستند.

پناهیان با بیان این که « کسانی که وارد عرصه سیاست می شوند بر اساس روایات باید دارای خانواده خوب و تربیت مطلوب باشند» افزود: دشوار است کسی در این عرصه یعنی عرصه سیاست، تقوا و اخلاق را رعایت کند. گاهی اوقات نیز ما مردم مقصر هستیم و توجه نمی کنیم که مسئولیت ها را به چه کسی می دهیم و این عرصه را عرصه آزمایش چه کسانی قرار می دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید انتظارات مان را بالا ببریم و از سیاسیون بخواهیم که از اخلاق و تقوای سیاسی بالایی برخوردار باشند. اگر مسئولان تقوا را رعایت کنند بر اساس روایات معصومین (ع) فرزندان نیز تحت تاثیر آنها قرار خواهند گرفت در غیر این صورت در جوانان بی تقوایی رواج خواهد یافت و تربیت خانوادگی در آنها بی تاثیر خواهد بود.

وی با بیان این که « فرهنگ جامعه ما جدای از نهادهای فرهنگی و رسانه ها متاثر از وضع اخلاقی مسئولان سیاسی جامعه است» گفت: پست سیاسی یک پست اخلاقی است که نیاز به تقوا دارد همان گونه که برای امام جماعت این شرط را قائل هستیم باید برای سیاسیون که مسئولیتی بسا مهم تر بر عهده دارند را قائل باشیم، اما گاها این شرط را برای یک شخص سیاسی قائل نمی شویم در حالی که عدالت یک رییس جمهور بسیار ضروری تر از عدالت یک امام جماعت است، چون او تریبون جمهوری اسلامی را در اختیار دارد و از موقعیت خاصی برخوردار است.

پناهیان فرصت انتخابات را محل نمایش تقوا و اخلاق عنوان کرد و گفت: اگر ما تمام پست ها و جایگاه های سیاسی را یک پست اخلاقی بدانیم توقع مردم بالا می رود و در این صورت کسانی که از شخصیت اخلاقی برخوردار نیستند جرات نمی کنند خود را در معرض رای مردم قرار دهند.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تاکید بر این که « ایام انتخابات فصل بداخلاقی نیست زیرا مردم آنها را می سنجند» گفت: آن چیزی که ما نیاز داریم تقوا است نه اخلاق، زیرا احتمال دارد اخلاق به رابطه خلق و خوی انسان با خداوند کاری نداشته باشد. شاید فردی به خاطر خداوند متواضع نباشد بلکه از سر بی عرضگی یا ویژگی های ارثی خوش خلق و متواضع باشد، به طوری که امام رضا (ع) می فرمایند مواظب باش تواضع یک شخص تو را فریب ندهد زیرا معلوم نیست او در بحران ها دوام آورد و نلرزد.

وی اظهار کرد: ما اخلاق خوب کسی را قبول داریم که به خاطر خدا باشد و اسم آن تقوا است و آنچه دستگیر افراد در بحران ها و شرایط سخت است تقوا می باشد.

پناهیان ادامه داد: متاسفانه بعضی ها در عرصه سیاسی اسیر خوش اخلاقی خود می شوند. اگر کسی صرفا اخلاقش خوب باشد اما تقوا نداشته باشد سه حالت دارد؛ یا محبت بیش از حد می کند، یا اسیر خوش اخلاقی دشمنان می شود و یا در بحران ها کم می آورد، بنابراین بهتر است به جای کلمه اخلاق از تقوا و به جای اخلاق سیاسی از تقوای سیاسی استفاده کنیم.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با طرح این سوال که چرا تقوای سیاسی دشوارترین نوع تقوا است؟ گفت: در تاریخ اسلام اتفاقات زیادی گواه بر این مساله داریم که چه تلفاتی به خاطر کمبود تقوای سیاسی داده شد، زیرا کسانی که اشتباه می کردند به خاطر ترس از اعتبار و آبروی خود و به خاطر اینکه در برابر یک ملت عذرخواهی کنند پافشاری می کردند و راه ابلیس را می پیمودند و این بسیار دشوار است.

این کارشناس مسائل دینی معتقد است: یکی از راه های گمراه کردن قوی ترین سیاسیون این است که اشتباهات شان را تئوریزه و توجیه کنیم در این صورت آن شخص شیفته شما خواهد شد.

پناهیان با بیان این که « در مسیر عدالت رعایت تقوا بسیار دشوار است» گفت: برای اجرای عدالت نیاز به قدرت است و وقتی فردی قدرت پیدا کرد می تواند از آن هر طور که دوست دارد استفاده کند، بنابراین اگر در مسیر اجرای عدالت تقوا را رعایت کردیم به شما خواهند گفت که بی عرضه هستید.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در مسیر عدالت خواهی نیز بی تقوایی صورت می گیرد و یکی از سخت ترین آزمایش های الهی این است که به کسی بگویند در مسیر اجرای عدالت تقوا را رعایت کن و این بسیار سخت است، زیرا تقوا دست و پای عدالت گرایان را می بندد و مردم باید فوق العاده هوشیار باشند.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تاکید بر این که « رعایت تقوا کار عدالت خواهان و عدالت گرایان را دشوار خواهد کرد» با اشاره به دو مصداق از تقوا با عنوان رفتار سیاسی و گفتار سیاسی، افزود: اگر در رفتار سیاسی کسی تقوا را رعایت کند دیگر رفیقی نخواهد داشت. درباره گفتار سیاسی نیز باید توجه کرد که انسان با دو پهلو حرف زدن می تواند بی تقوایی کند.

پناهیان با اشاره به این که « بداخلاقی در دو نوع بداخلاقی پنهان در گفتار و بداخلاقی پیدا در گفتار نمود پیدا می کند» گفت: بداخلاقی پیدا آن است که آبروی کسی را سریعا و با افشاگری و سرزنش ببری و بداخلاقی پنهان، دوپهلو سخن گفتن است تا مسیر حق را تضعیف کنی.

وی خاطرنشان کرد: این نوع بداخلاقی بسیار بد است. سال های قبل وقتی بعضی ها در روزنامه هایشان می نوشتند دانستن حق مردم است و با زیرکی بداخلاقی می کردند من به آنها گفتم که جواب این بداخلاقی را خواهید گرفت. آن زمان آنها لبخند می زدند و می گفتند اینقدر رعایت اخلاق لازم نیست اما آنها جواب خود را گرفتند.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: باید دید بداخلاقی ها از کجا آغاز شد. آنجا که رقیب خود را با اصطلاح طالبان خطاب کردند او نیز در جواب آنان بعضی چیزها را گفت.

پناهیان با بیان این که « امیدواریم دوران بداخلاقی های پیدا و پنهان گذشته باشد» گفت: من دست کاندیداهایی را که به خاطر رای نیاوردن بداخلاقی نکنند، می بوسم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یادمان باشد که علی (ع) دشمنان خود را که با او می جنگیدند به شرک و نفاق متهم نمی کرد، بلکه می فرمود آنها برادران ما هستند که به ما ستم می کنند، بنابراین همواره باید رعایت تقوا را به ویژه در عرصه سیاسی مدنظر قرار دهیم و مسئولان تقوای سیاسی را رعایت کنند تا در جامعه نیز شاهد گسترش آن به صورت پیدا و پنهان باشیم.