به گزارش پارس نیوز، 

 یک گروه از مقام‌های سابق و کارشناسان حوزه کنترل تسلیحات از آمریکا، اروپا و روسیه هشدار دادند به زودی و برای نخستین بار از سال 1972 زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه از هرگونه قید و بند توافقات کنترل تسلیحات رها خواهد شد که این خطر به راه افتادن یک رقابت تسلیحاتی جدید خطرناک و پر هزینه را به همراه دارد.

امضا کنندگان این بیانیه که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، خاطرنشان کردند: در فوریه 2021 توافق کنترل تسلیحاتی موسوم به استارت جدید امضا شده در سال 2010 که بر طبق آن کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی آمریکا و روسیه و سیستم‌های پرتابی آنها محدود می‌شود، منقضی خواهد شد مگر آنکه اقداماتی فوری برای تمدید آن اندیشیده شود.

در عین حال یک توافق کنترل تسلیحاتی دیگر آمریکا و روسیه به نام توافق کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان برد نیز بعد از بالا گرفتن اتهام زنی میان آمریکا و روسیه درخصوص نقض این توافق از جانب طرف مقابل با توسعه موشک‌های جدید در خطر سقوط قرار گرفته است.

رهبران آمریکا و روسیه در بیانیه‌های اخیر خود طرح‌هایی را برای مدرنیزه کردن و به روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای خود از جمله با افزودن قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای جدید به آنها ارائه کرده‌اند.

در بیانیه مذکور تصریح شد: در صورتی که تصمیم مثبتی برای تمدید توافق استارت جدید اتخاذ نشده و توافق کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان برد نیز خاتمه پیدا کند دیگر هیچ محدودیت‌ الزام آور قانونی برای دو ابرقدرت هسته‌ای اول جهان برای نخستین بار از سال 1972 تاکنون وجود نخواهد داشت و ریسک رقابت هسته‌ای آمریکا و روسیه بدون هیچ‌گونه محدودیتی افزایش خواهد یافت.

این بیانیه از جانب چند مذاکره کننده ارشد سابق تسلیحاتی آمریکا و روسیه و همچنین ژنرال ویکتور اسین، رئیس سابق ستاد کل ارتش روسیه، دس براونی، وزیر دفاع اسبق انگلیس و سناتور بازنشسته آمریکایی ریچارد لوگار امضا شده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ یکی از منتقدان سفت و سخت این دو توافق کنترل تسلیحاتی بوده است.