به گزارش پارس نیوز، 

 «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با «آلستر برت» معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که عراق هرگونه دخالت در امور داخلی سایر کشورها را رد می‌کند.

بر اساس بیانیه دفتر وزارت خارجه عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری « الغدپرس » منتشر شد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا امروز (سه‌شنبه 17 آوریل) تماسی تلفنی با وزارت خارجه عراق برقرار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه بغداد و لندن و ضرورت افزایش گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای تثبت امنیت و ثبات در عراق و منطقه و تحولات اخیر در سوریه گفت‌وگو کردند.

بنا بر این گزارش، الجعفری در این گفت‌وگو تاکید کرد که عراق استفاده از سلاح شیمیایی را رد می‌کند به ویژه که در زمان رژیم سابق (صدام)، بسیار از این مسئله رنج برده است و در دوره حمله داعش به عراق نیز، تهدید استفاده از این سلاح‌ها علیه شهروندان عراقی از سوی تروریست‌ها مطرح بود.

وی افزود: درباره تغییر هر نظامی در هر کشوری از جهان، ملت آن کشور تصمیم می‌گیرند و عراق قاطعانه، دخالت در امور داخلی سایر کشورها را رد می‌کند. دولت عراق موضعی آشکار و شفاف دارد و از راهکارهای سیاسی و دیپلماسی برای حل مشکلات جاری در منطقه و تلاش برای ایجاد امنیت و ثبات حمایت می‌کند.

برت نیز در مقابل توضیحاتی درباره دلایل مشارکت بریتانیا در حمله نظامی به سوریه ارائه کرد و گفت که کشورش، نگرانی عراق درباره تحولات اخیر در سوریه را درک می‌کند و با شریک دانستن عراق در جنگ با تروریسم، از این کشور در تمامی عرصه‌ها حمایت می‌کند.

شنبه هفته جاری (25 فروردین) سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه با تکرار بهانه‌های استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، بیش از 100 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند؛ به گفته وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند.

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس