به گزارش پارس نیوز، 

امیر سرتپ دوم رضا آذریان در نشست خبری به مناسبت روز ارتش، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم و شاخص این است که باید در ابتدا به اطلاع آحاد مردم به ویژه جوانان برسانیم که چه اتفاقی رخ داد که 29 فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری کردند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی در کشور بودند که شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند و یا به دنبال کاهش تعداد ارتش از نظر سازمانی بودند اما حضرت امام(ره) بعد از تمام این مباحث و به این دلیل که نقش جمهوری اسلامی در به ثمر رسیدن و تصویب انقلاب بسیار مهم بوده، برای اینکه بر تمام افرادی که شعار انحلال ارتش و یا تضعیف آن را سر می‌دادند خط بطلانی کشیده و ارتش زنده شود، پیامی در روز سه‌شنبه 28 فروردین سال 1358 به ملت بزرگ ایران و ارتش جمهوری اسلامی ارسال فرمودند.

آذریان با اشاره به قسمت‌هایی از متن پیام حضرت امام(ره)، تصریح کرد: در پیام امام ایشان فرمودند که تضعیف ارتش، تضعیف اسلام است، تضعیف نکنید البته پاکسازی و تصفیه شوند. آنهایی که باقی می‌مانند، عزیز و آنهایی که تضعیف ارتش را می‌خواهند، خائن هستند. شما ارتشیان از ما و حافظ استقلال کشور هستید. هر کس با شما مخالفت کند با استقلال کشور مخالفت کرده است، ارتش باید بماند. مردم را مکلف کردند که از ارتش حمایت کنند.

وی ادامه داد: در فراز دیگری فرمودند ارتشیان 29 فروردین را با ساز و برگ نظامی در میادین بزرگ شهرها در سطح کشور به رژه بپردازند و حمایت خود را از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند. مردم نیز حمایت و پشتیبانی‌های خود را از ارتش انجام دهند. در فراز دیگری نیز فرمودند که مردم ارتش را یاری و تقویت کنند. آن فردی که می‌گوید ارتش باید منحل شود، منافق است، ارتش باید بماند.

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه شمال شرق نزاجا با بیان اینکه با فرمان و پیام امام(ره) بر گروهک‌های ضد انقلاب خط قرمز کشیده شد، عنوان کرد: ما به همین مناسبت این روز را به عنوان برگ زرینی در نظام و ارتش جمهوری اسلامی بر خودمان یک افتخار می‌دانیم و همه ساله تمام یگان‌های خود را آماده می کنیم که به رژه بپردازند تا نشان دهیم همچنان محکم و قدرتمند برای حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایستاده‌ایم.

وی افزود: نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی و در منطقه شمال شرق نیز یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی به اتفاق سایر نیروهای مسلح با ساز و برگ نظامی رژه موتوری و پیاده را انجام می دهند. علاوه بر این در مشهد پرش چتربازان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی را در کنار بارگاه ثامن الائمه(ع) داریم. این مراسم در ساعت 8:30 روز چهارشنبه 29 فروردین در میدان 15 خرداد مشهد و همزمان در شهرهای استان خراسان رضوی با حضور مسئولین لشکری و کشوری، خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و پیشکسوتان دوره دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

آذریان ادامه داد: برنامه‌های بعدی ما در این ایام دیدار با ائمه جمعه و جماعات به ویژه در استان خراسان رضوی و در مشهد با آیت الله علم‌الهدی خواهد بود. دیدار با خانواده معظم شهدا،‌ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس، غبارروبی مزار شهدا، محافل انس با قرآن برای خانواده‌ها و کارکنان و کلاس‌های بصیرت افزایی را نیز خواهیم داشت. همچنین برنامه‌های ورزشی بسیار خوبی را پیش‌بینی کردیم. در سطح یگان‌ها نیز برنامه‌های متنوع دیگری برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده که برگزار خواهد شد.

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه شمال شرق نزاجا در خصوص نقش ارتش، تصریح کرد: زمانی که انحلال ارتش عنوان شد، روحیه رزمندگان در داخل ارتش کاهش پیدا کرده بود، پیام امام ارزش آن را زنده کرد. ارتش در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی نقش داشت. در روزهای اول اولین یگان‌هایی که در مقابل ضد انقلاب صف‌آرایی و آن را سرکوب کردند، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند. در غائله ترکمن صحرا لشکر 77 و در منطقه گنبد نیروی هوایی ارتش نقش بسیار مهمی داشتند.

وی بیان کرد: در غائله کردستان لشکر 77 و 28 سنندج، لشکر 64 ارومیه، نیروی هوایی و هوانیروز نقش بسیار مهمی را برای سرکوب ضد انقلاب که در آن منطقه در حال انجام اقداماتی علیه نظام بودند، ایفا کردند. در دوران دفاع مقدس اگر عملیات ثامن الائمه انجام نمی‌شد، شاید عملیات بعدی ما با آن ظرافت و شدت و قدرت صورت نمی‌گرفت، در ادامه 8 سال در مقابل رژیم بعثی عراق ایستادند که تمام ابرقدرت‌های شرق و غرب و کشورهای عربی منطقه به عراق کمک کردند اما ارتش با وحدت و اتحادی که بین سایر نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروهای بسیج و جهادسازندگی بود، دوران بسیار خوبی را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به نام روز دفاع مقدس ثبت و ضبط کردند.

آذریان ادامه داد: در حال حاضر نیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در راس آن ارتش جمهوری اسلامی نیز در حفاظت و برقراری امنیت پایدار و حفظ نظام جمهوری اسلامی و پاسخ‌گویی به مباحثی که دشمن در منطقه دارد، از آمادگی خوبی برخوردار است. ارتش در هر زمان که لازم باشد، در مقابل هر تهدیدی ایستادگی می‌کند. ارتش برای دفاع از انقلاب و کشور نیاز به کشورهای همسایه ندارد. سپاه و ارتش به عنوان دو نیرو و بازوی قدرتمند از انقلاب و اسلام دفاع خواهند کرد و به عنوان یک ارتش الهی گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا هستند و اجازه هیچ تعرضی را به مرزهای جمهوری اسلامی نمی‌دهند.

وی افزود: یگان‌های نیروی زمینی، پدافند هوایی، نیروی هوایی و نیروی دریایی جمهوری اسلامی همیشه بیدار و دارای تجهیزات آماده و گوش به فرمان هستند و با چشمان بیدار خود آن سوی مرزهای جمهوری اسلامی را رصد می‌کنند. حرف‌هایی که دشمن براساس اهداف شوم خود بیان می‌کند، بیهوده است.

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه شمال شرق نزاجا با اشاره به اینکه منطقه خارج از محدوده و مرزهای جمهوری اسلامی منطقه بی‌ثباتی است، تصریح کرد: با ثبات‌ترین و محکم‌ترین کشور در منطقه، ایران است. امروز با رهبری‌های پیامبرگونه مقام معظم رهبری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به بلوغ و نشاط الهی رسیدند و نابودی رژیم صهیونیستی اسرائیل را روزشماری می‌کنند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند عمر آن رو به پایان است و به 25 سال هم نخواهد رسید. به همه کسانی که جنگ و عملیات روانی برای نظام جمهوری اسلامی راه انداختند باید گفت که حماقت نکنید، آزموده را آزمودن خطا است.

آذریان با بیان اینکه یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در مباحث تجهیزاتی و تسلیحاتی به مرحله بسیار خوبی رسیده‌اند، عنوان کرد: در نیروی زمینی ارتش با تشکیل فرماندهی بهینه‌سازی و تولید توانستیم به مرحله‌ای برسیم که تجهیزات و تسلیحات نظامی را خودمان تولید کرده، در اختیار یگان‌های ارتش قرار دهیم و تعدادی را نیز بهینه‌سازی ‌کنیم. تغییرات بسیار زیادی را حتی در سیستم‌های توپخانه‌ای، بالگردی و راداری انجام دادیم.

وی بیان کرد: سیستم‌های ارتباطی ما کاملا بومی هستند و هیچ فردی نمی‎تواند در سیستم‌های ارتباطی ما نفوذ کند. این به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی افزایش روزافزون توان دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی است، باید با انجام رزمایشات کاری کنند که به عنوان نیروی قوی و قدرتمند همچنان حافظ نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و بر شدت و قدرت آن افزوده شود. در یگان‌های نیروی زمینی، تیپ‌های متحرک هجومی داریم که از هر نظر آمادگی دارند تا در کوتاه‌ترین زمان به دورترین نقطه اعزام شده و ماموریت انجام دهند.

آذریان گفت: مسئولیت برقراری امنیت پایدار در منطقه بر عهده ما است. بالا بردن توان رزمی و قدرت بازدارندگی ما براساس حفظ امنیت پایدار در منطقه است و تهدیدی برای هیچ منطقه‌ای نخواهد بود. اگر دشمنان این مرز و بوم و افرادی که در منطقه صف‌آرایی می‌کنند، دست به اقدامی احمقانه و غلط بزنند، پاسخ سختی را از ارتش و نیروهای مسلح خواهند دید که در تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بار دیگر ثبت و ضبط شود. ما همچنان پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و خواهیم بود.

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه شمال شرق نزاجا با اشاره به اینکه اقدامات ایالت متحده آمریکا و وابستگان به این کشور از روز اول پیروزی انقلاب تاکنون هیچ تاثیری نداشته است، خاطرنشان کرد: در اقداماتی که انجام دادند از جمله در حمله نظامی به جمهوری اسلامی، مشارکت در کودتای نظامی، کمک به عراق و حمله به جمهوری اسلامی ایران و لشکرکشی به مناطق کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق، شکست خوردند. امروز نیز در مراحل بعدی شکست خواهند خورد. در آینده نیز جهان اسلام شاهد از بین رفتن و خنثی شدن همه ترفندهای دشمن در منطقه و شکست ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی اسرائیل و تمام وابستگان به این رژیم خواهد بود.

آذریان بیان کرد: نقش بعدی ارتش جمهوری اسلامی در کمک به مردم است. در سالی که پشت سر گذاشتیم، زلزله خراسان رضوی رخ داد که اولین یگانی که در آنجا وارد عمل شد و اولین بالگردی که اطلاعاتی به ما داد از هوانیروز ارتش بود. در ادامه کمک‌رسانی به کمک سایر مردم در محل حاضر شده و آن را ادامه دادند. این جزو وظایف ما است. در جریان زلزله در منطقه سر پل ذهاب، اولین افرادی که وارد منطقه شدند، یگان ارتش و اولین پادگانی که برای تخلیه مجروحین و مداوای مصدومین در اختیار مردم گذاشتند، پادکان ابوذر نیروی زمینی ارتش در آن منطقه بود.

وی افزود: حضور فرماندهان ارتش و سپاه سبب شد که ما به مردم نشان دهیم که در تمام شرایط حافظ شما هستیم و از شما پشتیبانی می‌کنیم. در جریان سقوط هواپیمای شرکت ‌هواپیمایی آسمان، اولین گروه کلاه سبزان و نیروهای ویژه ارتش بودند که در آنجا مستقر شده و همدردی خود را اعلام کردند و در شرایط سخت تا اخرین لحظه ماندند تا کمک‌رسانی را انجام دهند.

آذریان گفت: در سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران که یکی از برکت نظام است، بزرگان و علمایی هستند که در خط امام و مقام معظم رهبری برای بالا بردن مباحث اعتقادی و تهاجم فرهنگی دشمن فعالیت دارند، جوانان بسیار زیادی از این مرز و بوم در اختیار ما هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌های خاص و ویژه تدارک ببینیم. دشمن همواره اولین کاری که انجام می دهد این است که بر نسل جوان انگشت می‌گذارد، نسل جوانی که زینت این کشور هستند. باید برنامه‌های خوب و متنوعی برای آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بحث فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی کارهای زیادی را انجام داده است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ارتش جمهوری اسلامی ارتش حزب الله است.

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه شمال شرق نزاجا در خصوص جابه‌جایی قرارگاه و وضعیت بلوار شهدای ارتش، عنوان کرد: شورای برنامه‌ریزی استان تشکیل و نتیجه آن به شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی داده شده است که منتظر آن هستیم. دو سوم پادگان به طور کامل جابه‌جا شده است. ما فقط از شخص مقام معظم رهبری دستور می‌گیریم که تاکنون دستور ایشان را اجرا کرده‌ایم. مقام معظم رهبری به افراد دیگری نیز دستور دادند. بلوار شهدای ارتش نیز به نامه شورای عالی شهرسازی وابسته است که اقداماتی باید در آنجا صورت گیرد. ادامه این بلوار به سمت بولوار نماز جز اراضی ما نیست. ما کار خود را انجام دادیم و بولوار را تا سیدی باز کردیم.

آذریان در خصوص رونمایی‌ها در روز ارتش، گفت: رونمایی از تجهیزات و تسلیحات جدید در ارتش در تهران انجام خواهد شد. ما فقط جلد 8 کتاب لشکر 77 را با حضور آقای استاندار و میهمانان رونمایی خواهیم کرد.

وی در رابطه با حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: سیستم ارتباطی ما بومی شده و این باید ادامه و افزایش پیدا کند، در بحث حمایت از کالای ایرانی به تمام فرماندهان و مسئولین منطقه عنوان کردیم که تلاش کنند تا در تمام مباحث حتی خودکاری که می‌خواهند بخرند از کالای ایرانی استفاده کنند و در لوازم خانگی برای خانواده‌ها، تشریفات و مهمان‌سراها نیز از کالای ایرانی استفاده شود.