به گزارش پارس نیوز، 

اتحادیه عرب در 22 مارس 1945 (دوم فروردین 1324) با 6 عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و فرااردن (که در 1946 به اردن تغییر نام داد) بنیان نهاده ‌شد و یمن نیز چند روز بعد در 5 مه 1945 به آن پیوست؛ این اتحادیه 22 عضو اصلی و 4 عضو ناظر دارد.
این نشست چهارمین نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی عربستان محسوب می شود؛ عربستان در سال های 1976 و 2007 میلادی میزبان نشست سران و در سال 2013 میزبان نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب بوده است.
عربستان پیش از این اعلام کرده بود که نشست سران اتحادیه عرب در ریاض برگزار خواهد شد، اما در یک تصمیم فوری و از پیش اعلام نشده، این نشست از ریاض به ظهران در شرق این کشور منتقل شد.
ناظرین امور منطقه می گویند که این اقدام سعودی به دلیل مسایل امنیتی بوده است.
بر اساس اعلام منابع خبری تاکنون روسای جمهوری مصر، سومالی، موریتانی، لبنان، سودان، عراق، تونس و جزایر قمر، رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و رییس دولت وفاق ملی لیبی، معاون رییس دولت امارات، معاون نخست وزیر عمان و رییس مجلس امت الجزایر برای شرکت در این اجلاس وارد ظهران شده اند.
«سعود بن نایف»، امیر منطقه شرقیه مسئول استقبال از میهمانان بوده است.
«خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس امارات و «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس جمهوری الجزایر به دلیل بیماری، سلطان قابوس به دلایلی که اعلام نشده و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به دلیل اختلاف با عربستان، امارات، بحرین و مصر در این نشست حضور ندارند.
بر اساس اخبار منتشره در این نشست «سیف بن مقدم البوعینین» نماینده قطر در اتحادیه عرب به جای امیر این کشور حضور خواهد داشت.
منابع خبری سعودی تاکنون خبری از حضور «عبدالله دوم» پادشاه اردن هم در نشست عربستان منتشر نکرده اند.
پیشتر برخی اخبار از بروز اختلاف شدید میان وی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان حکایت داشت، به نحوی که پادشاه اردن جلسه ملاقات با ولیعهد عربستان را بدون خداحافظی ترک کرده است.
عضویت کشور سوریه که نیز پیش از این به حالت تعلیق در آمده است.
موضوع فلسطین، اوضاع سوریه، لیبی و یمن، مبارزه با تروریسم، اختلافات میان کشورهای عربی و آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عربی خوانده شده، جزو دستور کار این نشست عنوان شده است.
در این نشست قرار نیست موضوع اختلاف عربستان و سه کشور دیگر عربی با قطر مطرح شود.
نشست ظهران در حالی برگزار می شود که حمله روز یکشنبه آمریکا ، انگلیس و فرانسه سایه سنگینی بر این اجلاس انداخته است. واکنش کشورهای عربی به این رخداد اختلافات میان دولتهای عربی را روشن تر و عمیق تر از گذشته کرد.
خاورم**1508*1275