به گزارش پارس نیوز، 

نادر قاضی‎پور در جلسه علنی امروز در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: در دولت احمدی نژاد نفت به افراد فاسدی مثل بابک زنجانی داده شد و عدالت نیست که نامی از این فرد و رئیس‌جمهور وقت در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برده نشود. دستور دهید این گزارش تکمیل شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجددا تاکید کرد: لطفا آقای رئیس به این مسئله توجه کنید. در این گزارش همه پرونده دارند، ولی فقط نام یک نهاد انقلابی در این گزارش آمده است. نامی از افرادی که با هاله‌ای نور ارتباط داشتند، در این گزارش برده نشده است.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: دادستانی، محکمه و رئیس دیوان محاسبات در حال پیگیری این مسئله هستند و باید به تخلفات افراد متخلف رسیدگی شود.

انتقاد به طولانی‌بودن فرآیند رسیدگی به تخلفات دولت قبل

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس درباره گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت و گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران گفت: این گزارش در مورد تخلفاتی بود که طی سالهای 87 و بعد از آن اتفاق افتاده، اما به دلیل فرآیند طولانی رسیدگی به آن، مایه تداوم فساد در دستگاه‌های مختلف شده است. چه تضمینی وجود دارد که این تخلفات تکرار نشود؟

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: بسیاری از تخلفات توسط دیوان محاسبات باید رسیدگی شود. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برای اطلاع کمیسیون‌ها است. تا جایی که اطلاع دارم برای برخی از تخلفات علاج پیدا شده است و برای بقیه نیز دیوان محاسبات باید متخلفان را به دادگاه بفرستد که تاجایی که اطلاع دارم این کار در حال انجام است.

اقدامات فراقانونی ستاد تدابیر ویژه دولت احمدی‌نژاد

علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در تذکری با استناد به ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ناظر به مجموعه اقدامات دولت قبل در سال‌های 87 تا 91 است. سوالم این است که با وجود این‌که ستاد تدابیر ویژه دولت ساختار قانونی دارد، چرا اقدامات این دولت فراقانونی بوده است و در بودجه‌ای که در آن سال‌ها به تصویب مجلس رسید، دخل و تصرف کردند؟!

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: این مشکل وجود دارد؛ ولی در بودجه 97 تصویب کردیم که تصمیمات ستاد تدابیر ویژه دولت باید به تایید شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد در غیر این صورت مصوبات آن قابل اجرا نیست.

چرا با محکومان تخلفات نفتی دولت قبل برخورد نمی‌شود؟

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های 1389 لغایت ۱۳۹۵، در اخطاری با استناد به اصول 55 و 52 قانون اساسی اظهار داشت: دیوان محاسبات به کلیه حساب‌ها رسیدگی می‌کند و ما موارد فراوانی داریم که هزینه‌ها از مصوبات بیشتر شده است.

وی افزود: در بخش الف این گزارش، 2 و نیم میلیارد دلار تخلف شده است. نتیجه رسیدگی این بوده که ما به دادسرای دیوان فرستادیم و افرادی محکوم شدند. سوال این است که با محکومان چه کردید؟ این مبلغ چگونه باید بازگردانده شود؟ می‌گوییم از حساب شرکت ملی نفت جبران شود. چرا یک نفر تخلف کرده اما می‌گوییم از حساب شرکت ملی پرداخت شود؟

این نماینده اصولگرای محلات در مجلس همچنین به موارد و مبالغ دیگر تخلفات چند ده میلیارد دلاری در این پرونده اشاره کرد و گفت: در بخش سوم نیز شاهد تخلف هنگفتی هستیم و این درحالی است که این تخلف مربوط به سال 89 است اما هنوز در حال رسیدگی است. تخلفات چند ده میلیارد دلاری متعددی انجام شده است. بنابر این خواهش می‌کنم دستور اکید بفرمایید که متخلف محکوم شود.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر گفت: این گزارش بر اساس آیین‌نامه است که کمیسیون‌ها تخلف‌ها را گزارش بدهند. بر این اساس، این گزارش به این معنا نیست که دادستانی و دیوان محاسبات رسیدگی نمی‌کنند؛ بلکه به این معنا است که کمیسیون زودتر رسیدگی کند که تخلفات انجام شده به سرانجام برسد.

27214