به گزارش پارس نیوز، 

چند تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌المللی در گفتگو با راشا تودی اعلام کردند حملات هوایی آمریکا و متحدانش علیه سوریه در نهایت به نفع گروه‌های تروریستی تمام خواهد شد.

واشنگتن، لندن و پاریس به بهانه گزارش‌های ادعایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق به اهدافی در سوریه حمله کردند.

این حمله هوایی در حالی رخ داد که گروهی از بازرسان از جانب سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد برای بررسی ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی به دوما فرستاده شدند. کارشناسان اعلام کرده اند زمان‌بندی این حمله هوایی و تداخل آن با ورود بازرسان سازمان ملل به دوما بسیار مشکوک است.

جیم جاتراس، کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «یکی از دلایل حمله به سوریه، جلوگیری از انجام تحقیقات واقعی درباره این ادعا بوده است. به نظر من، عجله آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه به این دلیل بوده است که بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اکنون در دمشق هستند و آماده اند تا تایید کنند حمله شیمیایی در کار نبوده است.»

این تحلیلگر همچنین گفت: «اگر شما عضوی از القاعده و یا یکی از هم‌پیمانان آن باشید، امشب بسیار خوشحال خواهید بود. این گونه اخبار کذب به خصوص در شرایطی موثر خواهند بود که رسانه‌ها نیز از شما تبعیت کنند. من باور ندارم سوریه تسلیحات شیمیایی در اختیار داشته باشد. تلاش روسیه برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه در سال 2013 کاملا حقیقی بوده است و حتی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی نیز آن را تایید کرده است.»

جاتراس در ادامه گفت: «آمریکا در حال ایفای نقش به عنوان نیروی هوایی گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، جیش الاسلام و احرار الشام است و رفتارش کاملا به دور از اخلاق انسانی است.»

ریچارد بکر، عضو موسسه صلح‌گرای «ائتلاف انسر» در واشنگتن، در گفتگو با راشا تودی گفت معتقد است انگلیس و فرانسه بار دیگر در حال تبدیل شدن به «استعمارگران خاورمیانه هستند و آمریکا نیز اکنون بیشتر به استعمارگران شباهت دارد.» وی واشنگتن را به انتشار «دروغ پشت دروغ» متهم کرد و گفت آمریکا برای کسب حمایت در میان شهروندان خود «از پروپاگاندای جنگی» استفاده می‌کند در حالی که قصد ندارد وارد جنگ شود.

وی افزود: در این میان، گروه‌های تروریستی که با نیروهای دولتی دمشق مبارزه می‌کنند منافع بسیاری در این وقایع خواهند داشت.

جو لوریا، روزنامه‌نگار مستقل و خبرنگار سابق روزنامه وال استریت ژورنال، گفت ائتلاف به سرکردگی آمریکا قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت و ماده 51 از منشور سازمان ملل متحد را نقض کرد. 

لوریا تاکید کرد: سوریه تسلیحات شیمیایی خود را در یک توافق مشترک بین‌المللی در سال 2013 به آمریکا و روسیه تحویل داد که در یک کشتی نظامی آمریکایی نابود شدند. وی افزود: در صورتی که بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اثری از این تسلیحات در دوما کشف نکنند، خبر آن در رسانه‌های آمریکایی بازتابی نخواهد یافت.