به گزارش پارس به نقل از مهر، در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه بررسی بندهایی در خصوص حمایت از تولید و سرمایه و کار ایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی بندی را در راستای حمایت از تولید داخلی در دستور کار داشتند که در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم بود.

بررسی این بند بیش از یک ساعت وقت صحن علنی مجلس را گرفت اما در پایان نیز به جایی نرسید.

نمایندگان پیشنهادات زیادی را در خصوص قیمت تضمینی گندم ارائه دادند که در پایان پیشنهاد مهرداد نجف نژاد نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قیمت خرید تضمینی مردم به قیمت جهانی محاسبه شود، به تصویب رسید. این پیشنهاد با ۱۱۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع از مجمع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

موافقان این پیشنهاد معتقد بودند در راستای حمایت از کشاورزان داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه گندم باید دولت به قیمت جهانی از کشاورزان گندم خریداری کند.

مخالفان این پیشنهاد نیز با بیان اینکه با این کار نان مردم نیز به قیمت دلار خریداری خواهد شد، معتقد بودند محل پرداخت اعتبارات خرید تضمینی گندم از یارانه نقدی نان است. در صورتیکه قیمت خرید تضمینی افزایش یابد، باید یارانه دریافتی از نان نیز افزایش یابد.

با افزوده شدن پیشنهاد مقداد نجف نژاد به این بند از لایحه بودجه مبنی بر خرید گندم به قیمت جهانی این بند به دلیل مخالفت با قانون برنامه برای تصویب نیازمند دو سوم آراء نمایندگان بود نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۸ رای مخالف، ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس با تصویب این بند مخالفت کردند.

تصویب این بند نیازمند رای مثبت دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس بود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، حذف این بند را به رای نمایندگان گذاشت، حذف این بند نیز با ۲۴ رای موافق، ۱۲۳ رای مخالف، ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید. بنابراین این بند به کمیسیون تلفیق برای بررسی دقیق تر ارجاع شد.

باهنر پس از رای گیری در خصوص این بند خطاب به مصباحی مقدم ریاست کمیسیون تلفیق گفت: در این بند سه موضوع را بررسی کنید اول اینکه وزارت کشاورزی باید برای دریافت تسهیلات کشاورزان و سیلوداران را معرفی کند یا وزارت صنایع، دوم اینکه دولت برای خرید تضمینی گندم سامانه ای دارد. توجه کنید که در صورت لزوم مجلس سامانه را اصلاح کند و در غیر این صورت وارد نشود و سوم قیمت خرید تضمینی گندم را رسیدگی کنید.

بر اساس این گزارش، این بند از لایحه بودجه مقرر می کند بانک مرکزی از طریق بانک های عامل مکلف است با معرفی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را برای خرید تولید داخلی تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک ها قبل از شروع فصل برداشت در اختیار کارخانه های آب و سیلوداران بخش خصوصی و شرکت های تعاونی روستایی قرار دهد. کارخانه ها و شرکت های مذکور موظفند تسهیلات دریافتی را برای خرید گندم به قیمت جهانی به مصرف رسانده و در موعد مقرر بازپرداخت نمایند.

منابع مورد نیاز برای خرید گندم از محل اعتبارات یارانه نقدی نان به عنوان تنخواه گردان از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.