به گزارش پارس به نقل از کیهان؛ ثبت نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه به مدت ۵ روز انجام شد که در پایان مهلت مقرر جمعا ۶۸۶ نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد۶۵۶ نفر یعنی ۹۶ درصد ثبت نام شدگان مرد و ۳۰ نفر یعنی ۴ درصد از بانوان بودند.
از این تاریخ به بعد شورای نگهبان طبق اصل ۱۱۸ قانون اساسی مسئولیت بررسی صلاحیت نامزدها را برعهده گرفت.
این شورا قرار است امروز در پایان مهلت قانونی ۱۰ روزه با احتساب تمدید ۵ روزه، نتایج احراز صلاحیت ها را در اختیار وزارت کشور برای ابلاغ به نامزدها و ادامه روند انتخابات قرار دهد.
شورای نگهبان براساس شرایطی از قبیل ایرانی الاصل بودن، مدیر و مدبر بودن، اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی و موارد دیگری که در ذیل اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده است، صلاحیت نامزدها را احراز کرده است. آنچه مسلم است این که اعضای شورای نگهبان متشکل از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان در بررسی صلاحیت ها چیز دیگری جز قانون را در نظر نمی گیرند و چنانچه هر نامزدی رأی نصف به اضافه یک شورا را کسب کند، صلاحیت او احراز می شود.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز ۱۶ اردیبهشت ماه در جمع « دست اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا» التزام کامل به قانون را، راه اساسی جلوگیری از بروز مشکلات انتخابات دانستند و تأکید کردند « آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال این باشند که هر کس هر حرفی می زند و هر توقعی دارد براساس قانون باشد. »
ایشان با نکوهش رفتار فتنه گران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و با تأکید به مسئولان انتخاباتی برای عمل به مر قانون افزودند: « در همه مراحل از جمله بررسی صلاحیت ها، برگزاری انتخابات، شمارش آراء، حفظ آراء و… فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همین جور بوده است. »
در همین رابطه، سخنگوی شورای نگهبان به تشریح آخرین وضعیت احراز صلاحیت ها در شورای نگهبان در گفت وگو با برنامه « من طهران» شبکه خبری العالم پرداخت.
فردی که فقط قادر به انجام چندساعت کار در روز باشد تأیید نمی شود
عباسعلی کدخدایی گفت: اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی تواند تأیید شود.
عباسعلی کدخدایی درباره نامه ۱۰۰ نماینده برای رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی اظهار داشت: چون کشوری آزاد هستیم هر فرد یا گروه نسبت به افراد اظهارنظر می کند، اما شورای نگهبان نمی تواند درباره بررسی صلاحیت ها به صحبت هایی توجه کند که برخی از اقشار مردم می گویند. ما باید حجت داشته باشیم نسبت به اعلام نظری که راجع به افراد ثبت نام کننده مطرح می شود، اگر قانون اجازه دهد افراد ثبت نام کنند و صلاحیت داشته باشند، اسامی مطرح شده فرقی برای این شورا ندارد. وی گفت: اگر فردی رفتاری داشته که اعتقادش را به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران مخدوش کرده یا محل تردید باشد، به طور طبیعی انتظار نداشته باشد که شورای نگهبان صلاحیتش را تأیید کند؛ اما اگر در این چارچوب نباشد به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران یک کشور آزاد با معیارهای دموکراسی دینی است، هر کسی حق دارد حرفش را بزند.
وی ادامه داد: شورای نگهبان مانع سخن گفتن یا طرح اعتراض های افراد نمی شود؛ اما باید در چارچوب قانون باشد. اگر این رفتار و گفتار در چارچوب قانون بوده است شورای نگهبان با کسی کاری ندارد؛ ولی اگر خلاف این قوانین بوده و شرایط اصل ۱۱۵ را مخدوش کند، به طور طبیعی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، این گونه مسائل را مد نظر قرار خواهد داد. کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان این نگرانی را دارد که با رد صلاحیت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همین دلیل تحت فشار باشد، اظهار کرد: شورای نگهبان همچنان که امام خمینی (ره) می فرمودند، منافع عالی نظام را در نظر می گیرد و براساس قانون اساسی عمل می کند؛ طبیعتاً این شورا قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعایت کرده و سعی دارد که تصمیماتش در همین چارچوب اتخاذ شود.
شورای نگهبان
ترس و واهمه ای ندارد
وی افزود: شورای نگهبان برای انتخابات آینده نیز همین گونه عمل خواهد کرد و از هیچ کسی جز خداوند بزرگ ترس و واهمه ای ندارد. همه افرادی که در شورا هستند، مستقل می باشند و در تصمیماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار می دهند نه ترس از دیگران را.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که این شورا تحت تاثیر احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی قرار نمی گیرد و در تصمیم های خود برای بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری فقط به قانون تکیه دارد. کسانی مورد تایید قرار می گیرند که شرایط قانونی داشته باشند، اگر کسانی متخلف هستند و رفتارهای غیرقانونی دارند، شورای نگهبان هیچگونه نگرانی و ترسی در زمینه اعلام عدم صلاحیت آنها ندارد چون نمی توانند این پست مهم را عهده دار شوند.
شرایط جسمی
سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت جسمی یا سن نامزد ریاست جمهوری، بیان کرد: در قانون تصریح نشده که رئیس جمهوری چه توانایی هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند. این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی های جسمی لازم را داشته باشند.
وی افزود: تا این دوره اشخاص ثبت نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهارنظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی های رئیس جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره فتنه و جریان انحرافی گفت: درباره مباحث سیاسی در فضای سیاسی و اجتماعی، شورای نگهبان خود را مقید نمی کند به اصطلاحاتی که مطرح شده است؛ طبیعتا گمانه زنی ها، شایعات و القاب سیاسی به افراد در حوادث مختلف در کشور نسبت داده می شود، اینکه تا چه اندازه این ها در شورای نگهبان مد نظر قرار می گیرد، باید در چارچوب قانون عمل کنیم. وظیفه ما این خواهد بود که آیا رفتار افراد و نه رفتار گروه ها و جناح ها با شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ مطابقت دارد.
تصدی سمت مهم، شرط اصلی نیست
سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان تاثیر پست و سمت افراد بر تصمیم شورای نگهبان اظهار کرد: داشتن سمت های مهم و موفقیت در تصدی اینگونه سمت ها می تواند دلیلی بر توانایی افراد حائز این سمت ها برای اداره امور کشور باشد؛ ولی تصدی چنین سمت هایی شرط اصلی نیست، بلکه شرایط دیگری نیز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسی در مدیریت کشوری فرد توانمندی باشد؛ ولی در مسائل اعتقادی و مبانی جمهوری اسلامی ایران مشکل داشته باشد، طبیعتا در رقابت انتخاباتی نمی تواند حضور داشته باشد؛ لذا نامزدها برای ورود به رقابت انتخاباتی باید همه شرایط لازم را داشته باشند.
وی افزود: اگر یک فرد کارکشته و قوی و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران برای انتخابات نامزد شود؛ ولی ایرانی الاصل نباشد هر چند در ایران زندگی کند یا تابعیت جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد، این فرد هم نمی تواند وارد انتخابات شود.
کدخدایی درباره نوع نگاه شورای نگهبان به دیدگاه های نامزدها درباره مسائل سیاسی مانند رابطه با آمریکا و برنامه هسته ای ایران خاطرنشان کرد: این دیدگاه ها، نظرات نامزدها است و شورای نگهبان مفصلا وارد این مسائل نخواهد شد ولی اگر فردی سیاست های کلان ایران را قبول داشته باشد، طبیعتا مورد قبول شورای نگهبان قرار خواهد گرفت ولی اگر سیاست های کلان ایران را قبول نداشته باشد به عنوان مثال معتقد به برخی از اصول قانون اساسی نباشد، که این امر در تأیید صلاحیت وی موثر است.
نسبت به عددها حساسیتی نداریم
وی گفت: عددهایی که در رسانه ها مطرح می شود همه گمانه زنی و شایعه است و من هیچ کدام را تایید نمی کنم؛ نسبت به عددها حساسیتی نداریم و معیارهای خاص خود را دنبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه بررسی ها در حال انجام است و پس از پایان کار اسامی توسط وزارت کشور به رسانه های گروهی اعلام خواهد شد، افزود: در شورای نگهبان از ۱۲ نفر عضو برای امور این چنینی نیازمند ۷ رای است تا صلاحیت یک فرد به رسمیت شناخته شود. اگر بیش از ۷ رای به فردی داده شود صلاحیت وی تایید می شود و اگر کمتر از این مقدار باشد به معنای عدم احراز صلاحیت فرد ثبت نام کننده است.
کدخدایی درباره تعداد نامزدهای مورد نظر برای حضور در انتخابات گفت: برای شورای نگهبان اهمیتی ندارد که چه تعداد ثبت نام می کنند و یا چه تعداد تایید صلاحیت می شوند بلکه معیار اصلی برای این شورا شرایط اصل ۱۱۵ قانون است و غیر از این محدودیت دیگری نداریم. حتی اگر تعداد به ۳۰ نفر برسد و فرقی نمی کند که تعداد ۴ نفر باشد همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شاهد بودیم.