به گزارش پارس نیوز، 

 بهروز نعمتی در حاشیه نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مباحث مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت:‌ در روزهای گذشته قرار بود در دو جلسه غیرعلنی دو موضوع التهابات بازار ارز و همچنین بحران آب در جلسات غیرعلنی پیگیری شود که البته جلسه دیروز به صورت علنی برگزار شد همچنان بعضا گلایه‌هایی در بحث ارز وجود دارد اما خوشبختانه ثباتی به بازار بازگشته است.

وی افزود: در جلسه امروز هم به صورت غیرعلنی درباره چالش‌های کشور در بحث آب صحبت شد و گزارش‌های بسیار دقیق و کارشناسی از سوی مسئولان مختلف در وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و به ویژه مرکز پژوهش‌ها ارائه شد که در این راستا مرکز پژوهش‌ها در گزارشی مفصل وضعیت بحران آب در ۲۰ سال اخیر را تشریح کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از تشکیل کمیته‌ای به این منظور در دولت خبر داد و گفت:‌ قرار است کمیته‌ای به منظور مدیریت یکپارچه بحث آب زیر نظر دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و با دبیری دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو و همچنین با همکاری کمیسیون‌های انرژی و کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس چند اقدام را به طور منسجم در این حوزه پیگیری کنند.

وی در تشریح اقدامات مدنظر این کمیته خاطرنشان کرد: اولا با توجه به آنکه در بحث آب متاسفانه تفاوت چندانی میان بخش‌های پربارش و کم‌بارش نداریم و تقریبا در همه جا با مشکل روبرو هستیم قرار است ابتدا بحث آمایش سرزمینی در حوزه آب در این کمیته دنبال شود و نکته دیگر اینکه با توجه به دغدغه‌های جدی کشاورزان و اعتقاد راسخ مجلس مبنی بر از بین بردن این دغدغه قرار شد وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در قالب این کمیته نسبت به دغدغه‌های کشاورزان اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده اصولگرای تهران در مجلس با اشاره به همزمانی این نشست غیرعلنی با جلسه هیئت دولت و احتمال به حدنصاب نرسیدن جلسه دولت به عدم حضور برخی از مسئولان در نشست غیرعلنی امروز اشاره کرد و در عین حال گفت: عزیزان در بخش صنعت نیز قرار است تمهیدات لازم را برای صنایع آب‌بر بیاندیشند و همچنین قرار است صنایعی که از این پس ایجاد می‌شود در مناطقی دایر شود که مشکل آب نباشد نه اینکه صنایع آب‌بر را در مناطق کویری دایر کنیم و سپس به دنبال تامین منابع آبی آن باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به موضوع و مشکلات در بحث آب شرب هم اشاره کرد و گفت: از جمله دیگر وظایف این کمیته رسیدگی به این مشکلات است که البته در کنار آن مباحثی همچون بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در واکنش به پرسشی درباره موضوع سهمیه‌بندی آب تاکید کرد: به هیچ عنوان قرار به ورود به این مسائل نیست و نباید به بحث سهمیه‌بندی پرداخته شود بلکه قرار است موضوع ساماندهی آب در کمیته پیگیری شود تا مشخص شود در هر حوزه به چه میزان آب نیاز داریم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس خاطرنشان کرد: نکته دیگر بحث بهره‌برداری بهینه از منابع آبی بود. متاسفانه بعضا مدیریت مناسبی در این حوزه نداریم که این موضوع حتما در دستور کار کمیته قرار خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین به وزارت کشاورزی و به طور کلی به این کمیته تکلیف شد که در حوزه آبخیزداری مدیریت لازم را داشته باشند که با توجه به منابع قابل توجهی که در بودجه سال جاری و چه در برنامه ششم به این حوزه اختصاص دادیم بحث آبخیزداری باید به طور جدی در دستور کار وزارت کشاورزی قرار گیرد که اتفاقا آقای لاریجانی هم تذکراتی را در این راستا به این وزارتخانه دادند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به برگزاری جلسات این کمیته در آینده نزدیک و تشکیل این جلسات به طور مستمر از گلایه‌ برخی نمایندگان نسبت به نامنظم بودن تشکیل جلسات کمیته عالی انرژی خبر داد و گفت: باید توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه آب داشته باشیم و مردم باید کمک کنند بتوانیم این مشکلات را به زودی مرتفع کنیم.

نعمتی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اهمیت بحث دیپلماسی آب و مشکلات دوجانبه با کشورهای همسایه و اینکه برخلاف نظر کارشناسان به جای وزارت نیرو، وزارت امور خارجه متولی این امر است تصریح کرد: به طور کلی در این جلسه در مورد سرمایه‌گذاری برای آب‌شیرین‌کن و جذب تکنولوژی خارجی صحبت شد اما در مورد این مبحث خاص دیپلماسی آب و لزوم تولی‌گری وزارت نیرو به جای وزارت خارجه قرار شد با توجه به اینکه مسئولیت تمامی مسائل در یک کمیته مشخص و با مدیریت یکپارچه دنبال شود و دبیر این کمیسیون نیز اردکانیان وزیر نیرو خواهد بود قاعدتا به این سمت خواهیم رفت که وزارت نیرو متولی تمامی مباحث باشد و احتمالا بیشتر زحمات بر دوش این وزارتخانه خواهد بود و جهانگیری هم در راس کمیته امور را مدیریت خواهد کرد.