به گزارش پارس نیوز، 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل و هیأت این سازمان برای حمایت از لیبی به گزارش‌های جدیدی درباره بازداشت‌های گسترده غیرقانونی و نقض حقوق بشر در لیبی دست یافته‌اند.

از زمان سرنگونی رژیم معمر قذافی، قاچاقچیان انسان و گروه‌های مسلح از خلأ امنیتی و هرج و مرج در لیبی سوء استفاده کرده و فعالیت‌های خود در این کشور نفت‌خیز واقع در شمال آفریقا را گسترش دادند.

بنابر این گزارش، با ازسرگیری خشونت در لیبی در سال ۲۰۱۴ گروه‌های مسلح به بازداشت تمامی افراد مخالف خود اعم از فعالان، پزشکان، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران روی آوردند.

«زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره می‌گوید که این گزارش نه تنها پرده از نقض و تجاوزات وحشتناک علیه مردم لیبی پرده برمی‌دارد بلکه رعب و وحشت وصف‌ناشدنی بازداشت‌های جائرانه را نشان می‌دهد.

الحسین می‌افزاید که این تجاوزات و نقض حقوق بشر باید متوقف شده و عاملان ارتکاب این جنایت‌ها مجازات شوند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس تحقیقات انجام شده تا اواخر اکتبر حدود ۶‌هزار و ۵۰۰ نفر در زندان‌های دولتی تحت نظارت دستگاه قضایی در لیبی زندانی بوده‌اند، اما در گزارش سازمان ملل آمده است که آمار دقیقی از مراکز تحت نظارت وزارتخانه‌های دفاع و کشور لیبی و حتی بازداشتگاه‌های متعلق به گروه‌های مسلح در دست نیست.

این گزارش از بازداشتگاه‌های مذکور به عنوان مراکز بدنام به دلیل شکنجه زندانیان و نقض حقوق بشر و اهانت به زندانیان یاد می‌کند.

در این گزارش به برخی شیوه‌های شکنجه زندانیان از جمله ضرب و جرح با استفاده از میله‌های آهنی، فلک کردن، سوزاندن نقاط بدن با استفاده از ته سیگار و استفاده از شوک برقی، تجاوز جنسی و رفتار‌های اهانت‌آمیز با زنان اشاره شده است.

سازمان ملل همچنین با اشاره به مرگ شماری از زندانیان در بازداشتگاه‌ها و پیدا شدن اجساد آن‌ها در خیابان‌ها، سطل‌های زباله و احیانا بیمارستان‌ها، خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت‌شدگان در لیبی شد.