به گزارش پارس نیوز، 

 طی چند روز گذشته مسئولان غربی به بهانه اتهاماتی که روسیه و سوریه آن را ساختگی و سیاسی می‌دانند، مبنی بر استفاده سوریه از سلاح شیمیایی در شهر «دوما» در غوطه شرقی دمشق حملات لفظی به دولت سوریه انجام می‌دهند.

این حملات حتی در قالب الفاظ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مرز تهدید به حمله نظامی به سوریه رسیده است؛ مسئله ای که «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب از آن تحت عنوان «بازی با آتش» یاد می‌کند.

ترامپ این بار اما ولادیمیر پوتین را شخصا مسئول حمله ادعایی شیمیایی عنوان کرد؛ مسئله‌ای که به گفته عطوان، «احتمال حمله آمریکا به پایگاهها و نیروهای روسیه در سوریه را تقویت می‌کند».

این تحلیلگر سیاسی در وبگاه خبری «رأی الیوم» عنوان کرد که ترامپ به حمله اسرائیل به پایگاه نظامی «تی-4» سوریه ( + ) در شهر حمص واقع در مرکز این کشور اکتفا نخواهد کرد و شاید فرانسه نیز به این حمله احتمالی بپیوندد.

به گفته وی، روسیه و سوریه نیز در صورت وقوع چنین تجاوزی از سوی آمریکا و فرانسه دست روی دست نخواهند گذاشت و به صورت مشترک به این حمله پاسخ خواهند داد. اما در این خصوص ذکر مسائل ذیل، ضروری است:

نخست اینکه موفقیت سامانه دفاعی هوایی سوریه در سرنگون کردن پنج موشک از 8 موشکی که چهار جنگنده اسرائیلی به سمت پایگاه تی-4 شلیک کردند، بدین معناست که ارتش سوریه از همپیمان روس خود، موشکهای پیشرفته رهگیر دریافت کرده است.

دوم؛ تأکید ژنرال «یوری شویتکین» نائب رئیس کمیسیون امور دفاعی پارلمان روسیه مبنی بر اینکه دمشق حق داد به پایگاههایی حمله کند که از آن، موشکهای اسرائیلی برای حمله به پایگاه نظامی تی-4 استفاده کرده و همچنین می تواند پایگاههای نظامی داخل خاک سوریه را هدف قرار دهد، به پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه مرزی «التنف»، مناطق «عین العرب، القامشلی، منبج» اشاره دارد.

سوم؛ شلیک موشکهای اسرائیلی ساخت آمریکا از حریم هوایی لبنان بدین معناست که اسرائیل به خوبی میداند که در صورت ورود به حریم هوایی سوریه، احتمال سرنگونی جنگنده هایش وجود دارد؛ این مسئله بدین معناست که احتمالا ارتش سوریه موشکهای «اس-300 و اس-400» روسیه را در اختیار دارد و روسیه نیز در خصوص استفاده از این موشکها برای مقابله با هر گونه حمله جنگنده های اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض کند، چراغ سبز نشان داده است.

به گفته عطوان، ترامپ از اینکه طرحش در سوریه و منطقه خاورمیانه در برابر روسیه شکست خورده، احساس خواری میکند و قصد دارد با انجام حمله نظامی به این مسئله پاسخ دهد و فکر میکند که میتواند ابهت را به نیروها و همپیمانانش بازگرداند؛ ولی هر گونه اقدام متهورانه از سمت وی، اگر به کشته شدن نیروهای روس منجر شود، ممکن است موجب درگیری مستقیم با مسکو شود.

پس زمانی که ترامپ، پوتین را شخصا مسئول حمله ادعایی در غوطه میداند و وی را به پرداخت هزینه سنگین تهدید میکند، به معنای «اعلام جنگ» است؛ جنگی که طرف آخر نیز برای مقابله با آن دست بسته نخواهد بود.

عطوان تأکید دارد که ترامپ با آتش بازی میکند و جهان را به سمت جنگ جهانی کوچکی سوق خواهد داد که شاید به جنگ جهانی بزرگی بدل شود که هیچ کس جز وی خواهانش نیست. از این روی، بعید نیست که رئیس جمهور آمریکا بخواهد از حمله اسرائیل به سوریه -که از آن اطلاع داشت و در طرح ریزی آن، مشارکت داشت- پاسخی از سوی روسیه و سوریه دریافت کند و از طریق آن مداخله نظامی خود را به بهانه حمایت از همپیمان اسرائیلی خود موجه جلوه دهد، ولی خویشتنداری در مقابله با این تجاوز، نقشه های وی را ناکام گذاشت و سبب شد که لحن تهدید آمیزش بالا گیرد.

وی در پایان تصریح کرد که هر احتمالی وجود دارد، ولی «ما اطمینان داریم که آمریکا و همپیماناش هم احتمالا بهایی سنگینی خواهند پرداخت؛ خاصه اینکه اسرائیل این تجاوز به سوریه را آغاز کرد».

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس