به گزارش پارس نیوز، 

 «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در جریان اولین بازدید رسمی خود از فرانسه که دوشنبه 9 آوریل آغاز شد، با یک پرونده کیفری به اتهام نقض حقوق بشر و مشارکت در شکنجه در یمن روبه‌رو شد.

بر اساس شکایتی که از سوی دو وکیل معروف و با مشارکت افراد حقیقی تهیه و دیروز دوشنبه به مرکز جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی دادگاه پاریس ارائه شده است وارث تاج و تخت سعودی به «مشارکت در شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» متهم شده است.

دو وکیل پاریسی به نام‌های «ژوزف برهام» و «حکیم چرگی» از سوی محمد حسین طاها، نماینده یک انجمن یمنی مدافع حقوق بشر پیگیری این پرونده را برعهده دارند.

این شکایت به جنگ ویرانگر یمن که مدت سه سال از آغاز آن می‌گذرد و مسئولیتهای محمد بن سلمان در قبال آن اشاره دارد و معتقد است که نتیجه سوء استفاده‌های او از قدرت، قربانی شدن هزاران غیرنظامی در یمن بوده است.

در روزهای گذشته نیز تعدادی از گروههای مدافع حقوق بشر از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواستند از فرصت سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به پاریس برای جستجوی راه حلی صلح آمیز در جنگ یمن استفاده کند.

از جمله درخواستهایی که 10 گروه مدافع حقوق بشر مطرح کرده اند می توان به توقف محاصره بندر حدیده یمن و تلاش برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه در این کشور اشاره کرد.

مدافعان حقوق بشر در حالی این درخواستها را از امانوئل ماکرون مطرح کرده اند که فرانسه یکی از صادرکنندگان اصلی سلاح به عربستان و دیگر کشورهای عضو ائتلاف نظامی به رهبری ریاض است.