برخی پایگاه‌های خبری اعلام کردند مصر و عربستان فشارهایی را بر جنبش مقاومت حماس به منظور توقف راهپیمایی‌های "حق بازگشت بزرگ" وارد می‌کنند.

روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" نوشت که مصر و عربستان با جنبش حماس برای پایان دادن به راهپیمای‌های حق بازگشت تماس برقرار کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه مصر نوشت قاهره با نظارت عربستان، پیشنهاد بازگشایی گذرگاه "رفح" در برابر توقف راهپیمایی‌ها را با حماس مطرح کرده است.

همچنین پایگاه "الخلیج آنلاین" به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه مصر که نام خود را اعلام نکرده، درباره انفجار اوضاع در نوار غزه هشدار داد.

این مقام مصری با بیان" اوضاع نوار غزه به سمت انفجار پیش می‌رود" گفت: بیم انتقال این خشم فلسطینی به مرزهای مصر طی هفته‌های آینده وجود دارد و این موضوع، مصر را از نظر داخلی، عربی و  بین‌المللی در تنگنا قرار می‌دهد.

به گفته این مقام مصری، مصر و عربستان دو کشوری هستند که بیشترین تلاش را برای توقف راهپیمایی‌های بازگشت انجام می‌دهند حتی اگر هزینه آن بازگشایی کامل گذرگاه رفح برای کاهش محاصره تحمیلی علیه ساکنان نوار غزه باشد.

از سوی دیگر شبکه خبری "قدس" فلسطین به نقل از منابع ویژه خود اعلام کرد که حماس پیشنهاد مصر مبنی بر بازگشایی گذرگاه رفح در برابر توقف راهپیمایی‌های حق بازگشت را رد کرده است.

به گفته این منبع، حماس اعلام کرده که راهپیمایی بازگشت، خارج از کنترل آن است و در آن دستی ندارد، زیرا این یک راهپیمایی مردمی است و نمی‌توان آن را کنترل کرد.

برخی منابع دیپلماتیک به روزنامه الحیات چاپ لندن گفتند که هیئتی مصری به‌زودی برای گفت‌وگو با رهبران جنبش حماس درباره آشتی و بحران در مرزهای نوار غزه به این باریکه سفر خواهد کرد.

به گفته این منابع، "عباس کامل" رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر هیئتی را به انجام سفر به غزه برای گفت‌وگو درباره کاهش تنش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس از یک سو و بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، مکلف کرده است.

راهپیمایی‌های موسوم به حق بازگشت بزرگ توسط فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که از روز جمعه 30 مارس (10 فروردین) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، آغاز شده، محافل رژیم صهیونیستی در تمامی سطوح را نگران کرده است. با وجود به شهادت رسیدن دست‌کم، 29 نفر و زخمی شدن صدها نفردیگر از فلسطینیان، این راهپیمایی همچنان ادامه دارد.

حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به تجمع اهالی غزه

خبر دیگر اینکه توپخانه رژیم صهیونیستی، تجمع اهالی نوار غزه در منطقه "حجر الدیک" در مرکز نوار غزه را با چندین خمپاره هدف قرار داد.

منابع مطبوعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شدند که یگان‌های مهندسی وابسته به این رژیم در مرز با نوار غزه مستقر هستند، در منطقه حرج الدیک در مرکز نوار غزه هدف تیراندازی قرار گرفتند و توپخانه این رژیم منابع تیراندازی را با 9 خمپاره هدف قرار داده است.

از سوی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که سه نفر  از نیروهای مقاومت فلسطین موفق شده‌اند از دیوار مرزی در شمال نوار غزه عبور و سپس بعد از هدف قرار گرفته شدن از سوی نظامیان این رژیم به سلامت به نوار غزه بازگشته‌اند.