به گزارش پارس نیوز، 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران که به منظور همراهی رئیس جمهور  به منظور شرکت در نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه و اوضاع سوریه به آنکارا سفر کرده بود، پس از ترک این شهر برای شرکت در اجلاس میان دوره‌ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد (نم) وارد باکو شد.

اجلاس میان دوره‌ای جنبش عدم تعهد با عنوان «ترویج صلح و امنیت بین‌المللی در راستای توسعه پایدار» پنجشنبه و جمعه 16 و 17 فروردین ماه سالجاری (پنجم و ششم آوریل) در باکو برگزار می‌شود.

اجلاس کارشناسان ارشد نیز از روز سه‌شنبه 14 فروردین (سوم آوریل) به مدت 2 روز در باکو برگزار شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه 13 فروردین ماه با اعلام سفر ظریف به باکو گفت: وزیر امور خارجه کشورمان پس از شرکت در نشست سه جانبه با وزرای خارجه روسیه و ترکیه در آنکارا، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای شرکت در اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، سفر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه همچنین بعد از شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه عدم تعهد و در بعد از ظهر جمعه به دعوت رسمی مقامات جمهوری خودمختار نخجوان به این جمهوری خودمختار سفر و با مقامات عالی رتبه آن منطقه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 24 اسفند ماه 1396 نیز برای شرکت در نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان به باکو سفر کرده بود.

ظریف همچنین در آذر ماه سال گذشته دو بار به باکو سفر کرده بود. وزیر خارجه کشورمان دهم آذر 1396 برای شرکت در اجلاس قلب آسیا درباره افغانستان و همچنین 28 آذر ماه نیز برای شرکت در پنجمین نشست سه جانبه با وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان که 29 آذر در باکو برگزار شد، به جمهوری آذربایجان رفت.

جمهوری آذربایجان در حال حاضر عضو تروئیکای جنبش عدم تعهد است و در سال 2019 ریاست این جنبش را برای مدت سه سال بر عهده خواهد گرفت. در حال حاضر ایران (رئیس قبلی)، ونزوئلا (رئیس فعلی) و آذربایجان (رئیس آینده) اعضای تروئیکای نم هستند.

در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در 18-13  ماه سپتامبر 2016 در جزیره  مارگاریت جمهوری بولیواری ونزوئلا برگزار شد سران کشورهای عضو توافق کردند که نوزدهمین اجلاس سران در سال 2019 در آذربایجان برگزار شود. آذربایجان در طی سال های 2022-2019 ریاست جنبش عدم تعهد را عهده دار خواهد بود.