به گزارش پارس به نقل از فارس، حمید احمدی استاد دانشگاه تهران در سخنرانی « نشست علمی بررسی و تحلیل تحولات سوریه» در ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اهمیت تاریخی سوریه در ایران نادیده گرفته شده و جایگاه این کشور در عرصه ریشه جریان های فکری بسیار برجسته است.

وی با اشاره به اینکه جریان ناسیونالیسم، چپ مارکسیستی در جهان عرب و اسلام سیاسی اهل تسنن در سوریه ریشه دارند و نه مصر، افزود: مصر مهد جریان های فرهنگی است ولی اگر به مهد جریان های سیاسی توجه کنیم در می یابیم که این کشور مهد حرکت های قرن بیستم در جهان عرب بوده است.

« حمید احمدی» با بیان اینکه برخی شخصیت های برجسته ناسیونالیسم عربی، اسلام گرایی و چپ در جهان عرب، همچون میشل افلق تئوریسین ناسیونالیسم عربی سوری بودند، ابراز داشت که ناسیونالیسم عربی مصر دارای انسجام ناسیونالیسم عربی سوریه نبوده است.

در ادامه این نشست « امیر نیاکویی» استاد دانشگاه گیلان به سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که بحران سوریه به پیچیده ترین، طولانی ترین و خشن ترین بخش انقلاب های عربی بدل شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد که بحران سوریه نمادی از فلج شدن سازمان ها و نهادهای بین المللی است که شورای امنیت نمونه ای از بی تحرکی سازمان های جهانی در قبال بحران پیچیده سوریه است.

نیاکویی با بیان اینکه اقدام اتحادیه عرب در اعطای کرسی سوریه به مخالفان اقدامی بی سابقه بوده است، تصریح کرد که کشورهای چین و روسیه در تلاش هستند که جلوی بدعت هایی که پس از بحران سوریه ایجاد شده را بگیرند.

وی در پایان به تحلیل منافع کشورهایی همچون روسیه در حمایت از سوریه پرداخت و تاکید کرد که مسکو با عملکرد خود در بحران سوریه نشان داد که همچنان یک قدرت جهانی است.