گروه تحلیلی خبری "پارس" _ زهرا سعیدی: امسال همزمان با آخرین لحظات تحویل سال جدید، حسن روحانی رئیس‌جمهور در میان مردم زلزله‌زده کرمانشاه حضور یافت و پیام نوروزی خود را از همانجا ایراد کرد. حضور روحانی در این مراسم در حالی صورت گرفت که وی بعد از وقوع زلزله کرمانشاه با انتقادات تند مردمی مواجه بود.

اولین نقد جدی به وی و تیم مسئولش به همان روزهای ابتدایی زلزله و حضور او در یک میهمانی محدود بود که بر اساس برخی از گفته‌ها وی در شب وقوع زلزله با چند تن از مسئولان دیگر در مهمانی که در خانه وی ترتیب داده شده بود حضور داشتند.

گذشته از این سایر مسئولان دولت نیز از گزند انتقادات مصون نمانده و در تیرس نقد صریح مردم قرار گرفتند. چنانچه عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی به عنوان مسئولی که می‌بایست بیشترین حضور و فعالیت را به مردم زلزله‌زده می‌رساند، برای مدتی دور از انظار بوده و در غیبت به سر برد.

البته بعد از آنکه اعتراضات مردمی در خصوص این موضوع در قالب شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها به اوج رسید، دولت تلاش کرد در اقداماتی ظاهری به برخی از مشکلات اصلی مردم رسیدگی کند، اما با آغاز فصل سرما و آغاز بارندگی، بار دیگر مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه در صدر خبرها قرار گرفت و عملکرد دولت را زیر سؤال برد.

وعده‌هایی که بسیاری از آنها هنوز محقق نشده‌اند و یا شاید هم زمان تحقق آنها فرا نرسیده است!! خلاصه کلام آنکه به اعتبار شواهد و اقدامات صورت گرفته می‎‌توان گفت عملکرد دولت در حل مشکلات مردم زلزله‌زده بسیار ضعیف بوده و پرسش‌های زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است

اکنون نیز علیرغم گذشت چند ماه از وقوع زلزله بسیاری از مردم در کانکس به سر برده و روزهای خود را با حداقل امکانات سپری می‌کنند. آخرین اقدامات و خبرها در خصوص کمک به زلزله‌زدگان وعده وعیدهای چند ماهه برای رفع مشکلات است.

وعده‌هایی که بسیاری از آنها هنوز محقق نشده‌اند و یا شاید هم زمان تحقق آنها فرا نرسیده است!! خلاصه کلام آنکه به اعتبار شواهد و اقدامات صورت گرفته می‎‌توان گفت عملکرد دولت در حل مشکلات مردم زلزله‌زده بسیار ضعیف بوده و پرسش‌های زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.

حال سؤال اینجاست که چرا رئیس‌جمهور تلاش کرد تا در واپسین لحظات تحویل سال جدید در کنار زلزله‌زدگان حضور یابد؟ آیا حضور وی در این مراسم، برنامه‌ای نمایشی جهت سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های صورت گرفته نبود؟ چرا که بخش مهمی از صحبت‌های رئیس‌جمهور به جای آنکه به حل مشکلات مردم زلزله‌زده اختصاص یابد، محدود به کارهای صورت گرفته دولت در سال گذشته بود که البته بررسی صحت و سقم آن صحبت‌ها نیز جای خود دارد.

چنانچه وی در تشریح عملکرد دولت عنوان کرد: "دو هدف بلند را در کنار ملت‌مان در سال گذشته دنبال کردیم و در سال نو به کمک شما ملت بزرگ ادامه خواهیم داد. موضوع اول ایجاد اشتغال و مبارزه با غول بیکاری بود... موضوع دوم مبارزه با فقر بود." صحبت‌هایی که بیشتر نشان از تبلیغ دولت و عملکرد آن داشت تا همدردی و یا کمک به زلزله‌زدگان.

با این حال گذشته از این که نیت رئیس‌جمهور از ترتیب دادن این مراسم و حضور در آن چه بود، واقعیت این است که راه‌حل مشکلات زلزله‌زدگان چیزی فراتر از سخنرانی و وعده وعیدهای بی‌سرانجام است و اگر دولت مصمم است به مردم زلزله‌زده کمک کند، باید آن را در عمل نشان دهد نه شوآف‌های سیاسی.