پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حدود دو ماه تا انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده‌است و به همین دلیل فضای این کشور به شدت سیاسی شده‌است و احزاب و گروه‌های مختلف لیست‌های انتخاباتی خود را معرفی کرده‌اند. در چنین فضایی که رقابتی شدید بین احزاب و گروه‌های مختلف شکل گرفته‌است، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود برای مردم «بعلبک» گفت:«ما به عنوان حزب یک لیست پیشنهاد داده‌ایم اما هیچ وقت نگفته‌ایم این فرمان ولایت فقیه است. این هیچگاه روش ما نبوده‌است.... مردم باید بدانند وقتی یک نماینده‌ مجلس را انتخاب می‌کنند، وی پس از انتخاب شدن به نماینده‌ی کل لبنان تبدیل می‌شود»

1- ایشان اولا ادعای مطرح شده از سوی حزب فالانژ مبنی بر اینکه حزب‌الله معتقد است باید تصمیمات ولایت فقیه (ایران) در لبنان اجرا شود را رد کردند. حزب فالانژ که مسیحیان مارونی لبنان را نمایندگی می‌کند برای تخریب حزب مسیحی «التیارالوطنی الحر» که متحد حزب‌الله است این ادعا را مطرح کرده بود.

2- سید حسن نصرالله در این سخنرانی ویژگی‌های ملی یک نماینده لبنانی را مطرح کردند که منافع کل لبنانی‌ها را باید تامین کند. از این جهت تلاش شد فشارهای رسانه ای بر حزب الله کاهش یابد.

3- این سخنرانی همچنین به نوع سیاست‌ورزی ایران در رابطه با هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش اشاره داشت. ایران مدیریت مسائل بومی هم‌پیمانانش را به خود آنان واگذار می‌کند و اجازه می‌دهد آنان با شناخت فضای داخلی کشورشان مناسبات سیاسی‌شان را تعیین کنند.

4- در آخر حزب‌الله لبنان با نوعی عقلانیت سیاسی برای نقش‌آفرینی بیشتر در صحنه‌ی سیاسی با احزاب مختلف ائتلاف کرد؛ به عنوان مثال در لیست «وحدت بیروت»، این حزب با جنبش امل، «التیارالوطنی الحر»، «جمعیة المشاریع» و شخصیت‌هایی دیگر ائتلاف کرده است و تلاش کرده منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح دهد. اندیشکده راهبردی تبیین