پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مذاکرات عربستان با طرف‌های آمریکایی در لندن برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای، می‌تواند به یکی از دستاویزهای ترامپ برای افزایش فشار بر ایران بدل شود. مقامات ریاض با استناد به مفادی از برجام که به ایران امکان افزایش اورانیوم غنی‌شده و افزایش تعداد سانتریفیوژها در 10 و 15 سال آینده را می‌دهد، خواستار کسب مجوز غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم، در قبال انتخاب شرکت‌ها و فناوری‌های آمریکایی‌ از سوی عربستان شده‌اند.

پیش از این نیز عادل الجبیر در کنفرانس امنیتی مونیخ، درخواست اصلاح برجام را طرح کرده و گفت: «ریاض تنها در صورتی خود را پایبند به محدودیت‌های هسته‌ای می‌داند که برجام اصلاح و این توافقنامه مورد تجدیدنظر واقع شود و یا حق غنی‌سازی برای عربستان نیز محفوظ باشد.» معنای این جمله الجبیر آن است که اگر برجام اصلاح نشود، عربستان محدودیتی برای برنامه‌ی هسته‌ای‌اش نخواهد پذیرفت.

این درخواست در حالی از سوی عربستان طرح شده که ترامپ وعده خروج از برجام در صورت اصلاح نشدن آن را داده است. به نظر می‌رسد این خواسته عربستان، ابزاری برای ترامپ خواهد شد تا به بهانه‌‌ی مقابله با ایجاد و تشدید رقابت‌های هسته‌ای در خلیج فارس، متحدان اروپایی خود را برای اصلاح برجام، همراه سازد.