به گزارش پارس به نقل از مهر، امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و همچنین ابوالفضل ابوترابی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو پیرامون اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری نظرات خود را بیان کرد.

خجسته در ابتدای این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا در قانون اساسی و اسناد بالادستی مواردی وجود دارد که فرد انتخاب شده بعد از مدتی مشخص مورد سوال قرار گیرد که چرا به وعده های انتخاباتی خود عمل نکرده است، گفت: در کمیسیون شوراها بحثهای متعددی داشتیم و در پی این بودیم شرایطی ایجاد شود، کسانی که برنامه و تبلیغات می کنند بعدا به آن سخنان خود عمل کنند و اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه فضای انتخابات همراه با شعار است، افزود: حرفهای خوبی زده می شود تا نظرات مردم را جلب کنند، در قانون اساسی به صراحت ماده ای وجود ندارد که این افراد را ملزم کند پس از مدتی اگر منتخب مردم شدند پاسخگوی شعارهای خود باشند.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه این مسئله و دغدغه در کمیسیون شوارها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از این به بعد باید رقابت در قالب برنامه صورت گیرد، در آینده احزاب این برنامه ها را باید معرفی کنند، تا اگر کاندیداها مواردی ار مطرح کردند در صورت پیروزی پاسخگو باشند و این مسئله در مورد انتخابات ریاست جمهوری مهمتر است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اهمیت احزاب گفت: اگر احزاب در رقابتها برنامه بدهند، سعی نیز خواهند کرد برای ماندن در قدرت این برنامه ها را عملیاتی کنند، کسی که به عنوان نامزد مسائلی را مطرح می کند، باید در صورت پیروزی به وعده های خود عمل نماید.

وی تاکید کرد: ما در یک یا دو جلسه بحث احزاب را سازماندهی خواهیم کرد و در آینده باید احزاب قدرتمند وارد صحنه سیاسی کشور شوند و به برنامه های خود متعهد شوند، آینده احزاب به عملی کردن وعده هایشان بستگی دارد، مردم نیز به درستی و بادقت برنامه های احزاب را قضاوت می کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در کمیسیون شواراهای مجلس کنونی مسئله اصلاح قانون ریاست جمهوری مطرح شد، رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلان نظام را به مجمع تشخیص ارائه کردند و یکی از این سیاستها تدوین جامع قانون انتخابات است، متاسفانه مجمع این قانون را به موقع حاضر نکرد، ما ناچار شدیم وارد موضوع شویم وماده ۳۵ در مورد شرایط ریاست جمهوری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم، شاخص های مدیر و مدبر بودن، رجل مذهبی - سیاسی، مدرک تحصیلی و سن را مشخص کردیم و جار و جنجال عجیبی اتفاق افتاد، از کارشناسان استفاده کردیم و در نهایت به صحن مجلس آمد اما بنابه دلایلی مسکوت ماند، اگر آن قانون تصویب می شد بحث رجل سیاسی - مذهبی و سایر ویژگی های رئیس جمهوری امروز شفاف مشخص می شد.

وی افزود: ما قطعا بعد از انتخابات، قانون انتخابات ریاست جمهوری را در مجلس تعیین تکلیف می کنیم و معتقد هستیم باید پیشگیری کنیم تا در آینده با مشکلاتی مانند حضور همه افراد با هر مدرکی و هر سابقه ای در انتخابات ریاست جمهوری مواجه نشویم.

همچنین ابوالفضل ابوترابی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس، درمورد ابعاد حقوقی برخی جرایم انتخاباتی گفت: در خصوص شعارهای انتخابات مجلس، شوراها و ریاست جمهوری قانون ضعیفی وجود دارد صراحتا در مورد نحوه مجازات این افراد بحث شفافی نداریم، هرچند در مورد قوانین اگر برخی جرایم به لحاظ تحریک صورت بگیرد، ممکن است به قانون مجازات اسلامی استناد کنیم، اما در خصوص شعارهای انتخاباتی کاندیداها به جز کلیاتی در قانون مجازات اسلامی قانونی نداریم.

وی افزود: در مورد شرایط نامزد شدن افراد برای ریاست جمهوری نیز ضعف قانون داریم، اجازه می دهیم هرکسی به صرف خواندن و نوشتن با هر سنی ثبت نام کند و پس از آن رسانه های بیگانه جوسازی کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس اظهار کرد: برای شوراها در یک شهر کوچک حداقل مدرک فوق دیپلم است اما برای ریاست جمهوری سواد خواندن و نوشتن کفایت می کند، متاسفانه قوانین انتخابات ما یکبار مصرف است، مجلس در خصوص انتخابات شوراها، ریاست جمهوری و مجلس چند ماه قبل از انتخابات به این مسئله ورود پیدا می کند و با عجله یک قانون را تصویب و دوباره فراموش می کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس افزود: اینکه کمیسیون شوارها به مسئله قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری ورود پیدا کرده اقدام سازنده ای است.

ابوترابی اظهار کرد: باید حداقل ویژگی ها را نامزدهای انتخابات شوراها داشته باشند، می توانیم بومی سازی کنیم و همچنین حداقل شرایط برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شود، اکنون قانون شوراهای ما از قانون انتخابات ریاست جمهوری جامع تر است.

وی در بخش دیگر این گفت وگو گفت: باید قانونی تصویب شود که نحوه هزینه کرد تبلیغات کاندیداها را بررسی نماید، در ایران هر فرد یک تحلیل سیاسی دارد و خیلی فرهنگ احزاب نهادینه نشده است، چه احزاب و چه اشخاص باید محل تامین منابع مالی خود در انتخابات را مشخص کنند