گروه تحلیلی خبری "پارس"_ محمد خجسته: چند سالی است که نماز جمعه‌های کشور کم فروغ‌تر شده و مخاطبان کمتری دارد. جوانان بعضا در نماز جمعه‌ها کم‌تر شرکت می‌کنند. 

هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت الاسلام ابوترابی‌فرد را به امام جمعه موقت تهران منصوب کردند.

این انتصاب با واکنش‌های متفاوتی از سوی کنشگران سیاسی و رسانه‌ای روبه‌رو بود.

در اهمیت این نماز همین بس که یکی از نمازهای با برکت و عجین شده با سیاست نماز جمعه است. نمازجمعه یکی از فریضه های مهم عبادی – سیاسی بوده و اگر بعد سیاسی آن مورد غفلت قرار گیرد، از تاثیر اجتماعی آن در سرنوشت عمومی مردم و جهت دهی فکری و فرهنگ سازی کاسته می‌شود.

حضرت امام بارها به این بعد نماز جمعه اشاره فرموده‌اند و در جایی می‌فرمایند: باتوجه به وضع زمان واحتیاج مسلمانان در هر منطقه به اتحاد و همبستگی بیشتر وآشنایی بهتر با مسایل روز وظایف خطیری که دارند، مقتضی است در هر محل روزهای جمعه اقامه نماز جمعه بشود و در ضمن انجام این فریضه الهی، هدف مزبور به خوبی تامین شود.

نمازجمعه یکی از فریضه های مهم عبادی – سیاسی بوده و اگر بعد سیاسی آن مورد غفلت قرار گیرد، از تاثیر اجتماعی آن در سرنوشت عمومی مردم و جهت دهی فکری و فرهنگ سازی کاسته می‌شود.

حضرت امام بحث نماز جمعه را در عصر غیبت امام عصر ( عج ) واجب تخییری می‌دانند و می‌فرمایند: اگرچه نماز ظهر احوط است، اما نماز جمعه افضل و برتر است.

امام راحل در زمینه وحدت بخشی نماز جمعه و ضرورت حفظ این گوهر نقیس، توصیه‌های دارند:اجتماع کنید، نماز جمعه را با شکوه به جا بیاورید و نمازهای غیر جمعه را هم، که شیطان ها از نماز می‌ترسند، از مسجد می‌ترسند.

پس با این تفاسیر اهمیت آنچه امام جمعه در خطبه‌ها می‌گوید‌، کمتر از اصل نماز جمعه نیست.

انتصابی پرحاشیه

پس از انتصاب حجت الاسلام ابوترابی‌فرد به امام جمعه‌ای موقت تهران فعالین سیاسی و رسانه‌ای واکنش‌های متفاوتی را به این موضوع داشتند.

محمدرضا عارف از جمله کسانی بود که از این انتصاف ابراز خرسندی کرد و در واکنش به انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به امامت نماز جمعه تهران در توئیتر خود نوشت:‌ با تبریک انتصاب حاج‌آقای‌ابوترابی‌‌ به‌امامت‌جمعه‌تهران، امیدوارم ایشان‌ بتوانند‌ در غنا بخشیدن‌ به‌ خطبه‌های نماز جمعه‌‌ مانند اوایل‌ انقلاب‌‌ که‌ شخصیت‌هایی همچون‌ آیت‌الله‌ طالقانی باعث حضور جوانان‌ درنماز جمعه شدند، تاثیرگذار باشند. با شناختی‌که از ایشان‌ دارم تحقق این‌خواسته‌دور از انتظار نیست.

پس از انتصاب حجت الاسلام ابوترابی‌فرد به امام جمعه‌ای موقت تهران فعالین سیاسی و رسانه‌ای واکنش‌های متفاوتی را به این موضوع داشتند.

حسام‌الدین آشنا نیز با انتشار پستی در توییتر خود نوشت:اگر تهران باشم؛ این هفته به نماز جمعه خواهم رفت. انشاءالله.

ابراهیم شکوری راد نیز از این انتصاب استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که زین پس از تریبون نماز جمعه خطبه‌های اعتدالی خوانده شود.IMG_۲۰۱۸۰۲۱۷_۱۲۵۹۰۷

از سوی دیگر نیز برخی به استقبال طیف اصلاحات از این انتصاب واکنش نشان داد و از آنها دعوت که زین پس بیشتر در نماز جمعه حضور داشته باشند.

میرزایی پور فرد دیگری بود که در توئیتر خود نوشت: ‌انتصاب ابوترابی‌فرد به امامتِ جمعه موقت تهران را به دلیل سوابق بسیار بد وی در قبال وقایع سال ۸۸ و نیز سینه‌چاکی عجیب او برای برجام شایسته انتقاد جدی می‌دانم.

عباس کلاهدوز فرد دیگری بود که در واکنش به ابراز خورسندی محکومین امنیتی فتنه ۸۸ از حکم انتصاب ابوترابی‌فرد نوشت:‌آقای ‎#ابوترابی، به سرعت تصویب ‎#برجام از این جماعت ‎#برانداز 88 اعلام انزجار کنید! ‎#درددل

حال باید منتظر ماند که و دید که واکنش ابوترابی‌فرد به واکنش‌های بیرونی چه خواهد بود و آیا او ترجیح میدهد خطبه‌های اعتدالی بخواند یا خطبه‌های انقلابی؟؟