محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به کویت برای حضور در اجلاس بین المللی عراق گفت: برای ما هم پیشرفت و هم ثبات عراق بسیار مهم است.

جمهوری اسلامی همواره در کنار مردم عراق بوده در هنگام مبارزه با داعش و تکفیریها و همینطور در بازسازی عراق از ابتدا در کنار مردم عراق بوده است. کشوری که به تعهدات خود در کنفرانس قبلی بازسازی عراق کاملا عمل کرده است.

وی افزود: ایران قرار بود در حوزه انرژی کمک کند، هم در حوزه گاز روابط را برقرار کردیم و هم در حوزه برق کمک کردیم و همینطور بخش خصوصی بویژه در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی بسیار فعال بودیم، در شرایطی که کمتر کشوری در این حوزه فعالیت میکرد شرکتهای راهسازی و حوزه نیروگاهی و آب فعالیت جدی داشتند و لذا ما مزیت نسبی نشان داده ایم برای بازسازی عراق.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد امروز هم بخش خصوصی ما آمادگی کامل را دارد که در بازسازی عراق حضور فعال داشته باشد و دولت جمهوری اسلامی هم در این زمینه حمایت خواهد کرد.

ظریف در خصوص حضور موگرینی در این نشست و احتمال دیدارش با وی گفت اگر فرصتی باشد با برخی شخصیتهای کویتی، عراقی و احتمالا خانم موگرینی دیدار خواهم کرد. البته سفر کوتاهی است و با توجه به سفری که باید همراه رئیس جمهور بروم حضورم کوتاه خواهد بود اما در فرصتی که هست دیدارهای لازم را خوام داشت.

وی ادامه داد: فردا در این اجلاس سخنرانی خواهم داشت.

ظریف در خصوص پیشنهادش برای مجمع گفت‌وگوهای منطقه ای گفت: این پیشنهادها به سال 1365 و نامه آقای ولایتی به دبیر کل سازمان ملل باز می‌گردد که در اوج جنگ نفتکشها بود و این موضع پایدار جمهوری اسلامی بوده که این منطقه هیچگاه روی امنیت و آرامش را بدون همکاری میان کشورهای منطقه نخواهد دید.