به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با روزنامه کلارین ادعاهای برخی از کشورهای غربی مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه گروه های مخالف در این کشور را تکذیب کرد.

وی گفت: پس از اینکه سلاح های شیمیایی توسط گروه های مسلح در منطقه خان العسل در نزدیکی حلب استفاده شد، کشورهای غربی چنین ادعاهایی را مطرح کردند.

رئیس جمهور سوریه همچنین از نزدیک شدن دیدگاه ها و مواضع دولت روسیه و آمریکا استقبال کرده و اظهار داشت: متاسفانه در جهان امروز میان راهکار سیاسی و اقدامات تروریستی مرز مشخصی وجود ندارد و بسیاری از نیروهای حامی گروه های مخالف خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه نیستند.

اسد همچنین رژیم صهیونیستی را به حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از گروه های مسلح سوری متهم کرده و گفت: در صورتی که رئیس جمهوری در حال حاضر به هر عنوانی بخواهد سمتش را ترک کند به معنای آن است که از زیر بار مسئولیت هایش فرار کرده است و من چنین آدمی نیستم موضوع برکناری رئیس جمهوری جز از طریق خواست و اراده ملی و صندوق های رای گیری ممکن نیست.

اسد در ادامه درباره ادعاهای کشورهای غربی در خصوص سلاح های شیمیایی نیز گفت: اظهارات کشورهای غربی درباره مساله سلاح های شیمیایی یا موضوع برکناری رئیس جمهور از سمتش هر روز تغییر می کند و احتمال دارد که این مساله مقدمه ای برای آغاز جنگ علیه سوریه باشد.

وی تاکید کرد: هر جنگی علیه سوریه آسان نخواهد بود و دشمنانمان بدانند که نتیجه جنگ به هیچ وجه روشن نخواهد بود.

پیشتر جمعی از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا مقامات سوریه را به استفاده از سلاح های کشنده و مواد سمی و شماری از مناطق سوریه متهم کردند. این در حالی است که دولت سوریه ضمن تکذیب این ادعاها گروه های مسلح سوری را به استفاده از سلا ح های شیمیایی درمنطقه خان العسل متهم کرده و خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص این مساله است.

اسد در ادامه عنوان داشت: زمانی که گروه های تروریستی مسلح از سلاح های شیمیایی در منطقه خان العسل استفاده کردند؛ ما این مساله را با سند و مدرک ثابت کردیم و نامه ای رسمی به شورای امنیت فرستادیم تا هیاتی برای ثابت کردن این مساله اعزام کنند کشورهای غربی شروع کردند به ایراد اظهاراتی مبنی بر اینکه سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؛ همزمان کشورهایی زیربط از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس برای به چالش کشاندن این مساله تلاش کردند.

سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد هیاتی را برای انجام تحقیقات درباره استفاده سلاح های شیمیایی در مناطق ادعا شده توسط این کشورها، اعزام کند اما شرط گذاشتند که کارشناسان بدون هیچ محدودیتی تمام خاک سوریه را بررسی کنند که این خلاف ماموریت آنهاست.

اخیرا خبرگزاری ها به نقل از دیپلمات های سازمان ملل اعلام کردند که کشورهای غربی اسناد محکمی در اختیار دارند که نشان می دهد دولت سوریه طی دو سال گذشته از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است و این اسناد قانع کننده به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای اثبات اتهامات علیه نظام سوریه ارسال شده است.

اسد در ادامه گفت: به ما می گویند که در مناطق مسکونی از سلاح شیمیایی استفاده کرده ایم اما اگر این سلاح ها علیه یک شهر یا روستا استفاده شده بود، نتیجه آن تنها ۱۰ تا ۲۰ کشته بود؟ این درست است؟ استفاده از سلاح شیمیایی یعنی مرگ هزاران یا ده ها هزار تن در هر دقیقه. چه کسی می تواند این مساله را پنهان کند؟

اسد درباره موضع رژیم صهیونیستی نسبت به بحران سوریه نیز عنوان داشت: اسرائیل به شکل مستقیم از گروه های تروریستی حمایت می کند و این حمایت به دو شیوه است؛ اول حمایت لجستیکی از این گروه ها و دیگری مشخص کردن پایگاه هایی که مخالفان قرار است به آنها حمله کنند و اینکه چگونه این حملات را انجام دهند. نیت غرب برای مداخله نظامی در سوریه کاملا مشخص شده است.

این اظهارات رئیس جمهوری سوریه در حالی ایراد شد که پیشتر معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود اسرائیل در صورتی که سوریه بخواهد به حملاتش اخیرش به دمشق پاسخ دهد ضربه کوبنده ای را به سوریه خواهد زد.

اسد درباره برخی از درخواست ها برای برکناری وی از قدرت گفت: مساله باقی ماندن یا برکناری من در این سمت به مردم سوریه مربوط است. انتخاب من به عنوان رئیس جمهور یک تصمیم شخصی نبوده و من به عنوان رئیس جمهور نمی توانم شخصا تصمیم بگیرم بمانم یا بروم، این تصیمی مردمی است. اگر آنها بخواهند باقی می مانم و اگر نه می روم.

این مساله به قانون اساسی و صندوق های رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی بستگی دارد و این مردم هستند که در این باره تصمیم گیری می کنند. اما این که گفته می شود رئیس جمهوری سوریه باید برکنار شود به این دلیل است که آمریکا این را می خواهد یا اینکه گروه های تروریستی یا برخی کشورها خواهان این مساله هستند. اعلام می کنم این موضوع به این شیوه امری غیرقابل قبول است و برکناری یا باقی ماندن رئیس جمهور یک تصمیم مردمی و از طریق صندوق انتخابات است.

اسد درباره خواسته اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا از وی برای برکناری از قدرت گفت: آیا جان کری یا کشورهای دیگر از مردم سوریه وکالت برای صحبت کردن از طرف آنها را گرفتند که چه کسی باید برود و چه کسی باقی بماند؟

اسد ادامه داد: سوریه در حال حاضر در بحران به سر می برد لذا دست کشیدن رئیس جمهور از مسئولیت هایش تحت هر عنوانی در شرایط کنونی یعنی فرار از زیر بار مسئولیت ها و من کسی نیستم که شانه از مسئولیت ها خالی کنم.

رئیس جمهور سوریه درباره توافقات اخیر مسکو و واشنگتن برای برگزاری کنفرانسی بین المللی در خصوص سوریه ضمن استقبال از نزدیک شدن دیدگاه ها و مواضع دو کشور گفت: امیدوارم این دیدار بین المللی برای کمک به مردم سوریه جهت عبور از بحران موجود باشد. بسیاری از قدرت هایی که حامی ترویست ها هستند نمی خواهند بحران سوریه حل و فصل شود و با مخالفت هایشان با هرگونه مذاکره مستقیما این مساله را نشان داده اند. لذا ممکن نیست که یک طرف واحد در سوریه بتواند راهکاری را برای حل بحران سوریه ارائه دهد.

وی گفت: در جهان امروز میان حل و فصل سیاسی و مساله تروریسم مرز مشخصی وجود ندارد. آنها معتقدند که برگزاری کنفرانس و نشست سیاسی به متوقف شدن اقدامات تروریستی در سوریه منجر می شود. اما این حرف عاری از حقیقت است.

وی همچنین برخی از کشورهای خارجی را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد. اخیرا آمریکا و روسیه اعلام کردند در صدد فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانسی بین المللی با موضوع سوریه براساس توافقنامه ژنو هستند و قرار است این کنفرانس ماه ژوئن آتی برگزار شود.

اسد همچنین درباره احتمال موفقیت مذاکرات صلح در سوریه نیز گفت: شانس کمی وجود دارد که مذکرات صلح موفقیت آمیز باشد.

وی درباره وجود گروه های مبارز از خارج سوریه در صف مخالفان نیز گفت: این طرح از سوی کشورهای غربی مطرح شد زمانی که ما از گروه های خارجی که در سوریه و در کنار مخالفان مبارزه می کنند حرف می زنیم جواب آنها این است که ایران و حزب الله نیز در این گروه ها هستند و در سوریه مبارزه می کنند. اما اعلام می کنم که ما ارتشی قوی داریم و نیروهای امنیتی ما از قدرت کافی برخوردارند؛ در سوریه ارتش و شهروندان سوری هستند که از کشورشان دفاع می کنند ما نیازی نداریم که نه ایران و نه حزب الله از سوریه دفاع کنند.

وی ادامه داد: چیزی که درباره وجود نیروهایی از سوریه و حزب الله در سوریه گفته می شود اگر درست باشد پنهان کردن آن غیرممکن است، اگر نیروهایی از حزب الله و ایران در سوریه وجود داشت ملت سوریه با چشم خود آنها را می دیدند و در این صورت امکان نداشت که بتوان این مساله را پنهان کرد.

اسد گفت: افرادی که از حزب الله و ایران در سوریه هستند از قبل از آغاز بحران سوریه و برای سال های طولانی در سوریه بوده اند و به کشور رفت و آمد می کنند.

اخیرا برخی از منابع مخالف مدعی شده بودند نیروهایی از حزب الله لبنان در درگیری های مرزی سوریه در کنار نیروهای ارتش فعالیت می کنند. این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرده حزبش تنها با هدف دفاع از مردم لبنان و مقدسات دینی در برخی از مناطق مرزی فعالیت می کند.

وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که نیروهای حزب الله برای دفاع از مقدسات مذهبی خود وارد سوریه شده است. این در حالی است که مقامات سوریه مکررا وجود نیروهای حزب الله در سوریه را رد می کنند.

رئیس جمهوری سوریه با دشوار خواندن اقدام برای متحد کردن گروه های مسلح مخالف در سوریه گفت: با توجه به اینکه تعداد آنها زیاد است این مساله دشوار به نظر می رسد چرا که تعداد گروه های مسلح ۱۰ نفر نیست بلکه صدها نفر هستند.

وی درباره استعفای کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز گفت: یکی از دلایل استعفای کوفی عنان این بود که نمی دانست چه کسی در طرف دیگر مذاکره خواهد کرد. دولت سوریه یک دولت مشخص، دارای رئیس جمهوری و ساختاری مشخص است اما تروریست ها عبارتند از شماری باند و گروهک که در میان آنها دزد و قاچاقچی مواد مخدر، گروه های تندرو و گروه هایی با فرماندهان محلی دیده می شود. لذا این سئوال پیش می آید که چه کسی می تواند هزاران تن با مشخصات مختلف را متحد کند.