سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که کاخ سفید چه بسا دوباره جنگی در منطقه آغاز کند.

بهرام قاسمی امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری «یونیوز» گفت که نگرانی و ناامیدی‌ای که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا بعد از شکست داعش دچار آن شده است، امکان دارد به شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه  به حضور نیروهای آمریکایی در سوریه اشاره کرد و گفت: «اظهارات برخی از مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال ادامه حضور خود در سوریه هستند و برای اجرای نقشه‌های خود به این کشور آمده‌اند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: «این دخالت ترکیه امنیت نسبی موجود در سوریه را تهدید می‌کند و منجر به شروع جنگ داخلی می‌شود».

ترکیه از 30 دی ماه عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را با هدف تأمین امنیت مرزهای جنوبی خود و مقابله با شبه نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» و «حزب اتحاد دموکراتیک» که آنکارا آن‌ها را شاخه سوریه گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند، در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است.

قاسمی در مورد تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به محور مقاومت نیز تأکید کرد که این رژیم اگر نقشه موفقی که اهدافش را محقق کند، داشته باشد، لحظه‌ای در آغاز جنگ علیه مقاومت و کشورهای منطقه تردید نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت کشور ایران از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا در منطقه انتقاد کرد و گفت: «عربستان به دلایل واهی دلارهای نفتی خود را برای خرید تجهیزات نظامی صرف می‌کند».

رئیس جمهوری آمریکا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در اولین سفر خارجی خود به عربستان بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، توانست قراردادهای اقتصادی و نظامی به ارزش نزدیک به نیم تریلیون با عربستان منعقد کند.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری یونیوز به شرایط انسانی اسفناک در یمن اشاره کرد که معلول جنگ عربستان علیه این کشور بوده و از تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در سایه سکوت مستمر مجامع بین‌المللی  جامعه جهانی انتقاد کرد.

جنگ عربستان علیه یمن از ابتدای سال 94 که با مشارکت چندین کشر عربی صورت گرفته، ده‌ها هزان نفر کشته و زخمی برجای گذاشته و شرایط بهداشتی و معیشتی در این کشور فقیر را بحرانی‌تر کرده است.