به گزارش پارس نیوز، دکتر زیباکلام به واقع مسئولیت وضع موجود تهران و عملکرد شهردار قبلی تهران را مردم شهر تهران دانسته که در انتخابات شورای شهر دوم در انتخابات شرکت نکردند اما فراموش کرده که بخش عمده دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شورای شهرهای سوم و چهارم سپری شده است. در شورای شهر سوم که از سال 1385 تا سال 1392 به کار خود ادامه داد افرادی همچون محمدعلی نجفی شهردار کنونی تهران،احمد مسجدجامعی، هادی ساعی و معصومه ابتکار حضور داشتند که اتفاقا این افراد آن زمان از حامیان محمدباقر قالیباف بودند، به او رای دادند، از عملکرد شهردار وقت تهران دفاع می کردند و البته هرگز به تصویر سیاهی که امروز به تصویر می کشند باور نداشتند. در شورای شهر چهارم هم نیمی از اعضا اصلاح طلب بودند با شهردار تعامل داشتند، بر عملکرد او نظارت داشتند و با وجود ایراد انتقادات، نه شهرداری را نهادی ورشکسته می دانستند، نه شهر را به جنگل سیاه تشبیه می کردند و آن را شهر سوخته می خواندند. 

اما به نظر می رسد زمانی که اصلاح طلبان مصمم به تسخیر بهشت شدند و قرار شد مسئولیت کار را بر عهده گیرند وضعیت متفاوت شد و تعریف ها و تحسین های پیشین از عملکرد قالیباف به دست فراموشی سپرده شد و تباه سازی عملکرد مدیریت پیشین در دستور کار قرار گرفت. حتی اعضای اصلاح طلب شورای شهر چهارم که در دوران مسئولیتشان همکاری مناسبی با شهردار تهران داشتند در آستانه انتخابات شورای شهر پنجم رویکردشان تغییر کرد و در انتقاد از عملکرد قالیباف گوی سبقت را از یکدیگر ربودند چرا که بحث بازی های سیاسی و حضور در لیست مطرح بود و باید ثابت می کردند که با مدیریت قالیباف زاویه دارند. یکی از اعضای اصلاح طلب شناخته شده شورای چهارم که در شورای پنجم هم حضور دارد و همکاری مناسبی هم با مدیریت شهری پیشین داشت در پاسخ به تعجب مدیران شهرداری مبنی بر انتقادات تند او به عملکرد شهرداری در دوران انتخابات به صراحت اعتراف کرده بود که برای حضور در لیست چاره ای جز این ندارد.

حتی شخص دکتر زیباکلام هم که در یادداشت خود مردم تهران را سرزش می کند در گفتگو با سایت فردا به تاریخ  16 شهریور 92می گوید:« معتقدم که در طول 34 سال گذشته اگر آقای کرباسچی را فاکتور بگیریم، در تهران شهرداری مانند آقای قالیباف نداشتیم که تا این حد در تهران زحمت کشیده باشد. ضمن اینکه معتقدم آقای قالیباف بهترین مدیر اجرایی بعد از انقلاب بوده است» این استاد دانشگاه تهران قبل از آن در گفتگو با هفته نامه شما به تاریخ 30 اردیبهشت 91 هم می گوید«اجماع اصلاح‌طلبان باید بیاید و پشت قالیباف قرار بگیرد. دلیلش هم خیلی ساده و روشن است. خدمتی که قالیباف می‌تواند برای امیال و آرزوهای اصلاح‌طلبان انجام بدهد، در چهار سال ریاست جمهوری‌اش از تیر ماه 92 به بعد، یک‌دهم و یک‌صدمش را یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب نمی‌تواند انجام بدهد»

زیباکلام سال 91 در مورد قالیباف چنین می گوید که «قالیباف شخصیت مستقلی است و کارنامه ایشان در شهرداری، کارنامه بسیار موفقی بوده است.  دست‌کم من تا الان از او نظرات تنگ‌نظرانه و نظراتی که مغایر با دموکراسی‌خواهی باشد، ندیده‌ام. در زمانی که ایشان رئیس پلیس بود، پلیس را به صورت یک عامل سرکوب درنیاورده بود و به نظر من ما باید واقعیات را در نظر بگیریم. همین چند نکته ساده کافی است که در بین نامزدهای دیگری که هستند، بیاییم و از آقای قالیباف حمایت کنیم.» وی همچینین از رئیس دولت اصلاحات در خواست کرد که برای در نظر گرفتن کمک به اصلاحات از آقای قالیباف حمایت کند!

این رویه البته توسط محمد علی نجفی شهردار کنونی تهران هم دنبال شده چنانکه او که زمانی حامی مدیریت قالیباف در شهر تهران بود و از عملکرد او دفاع می کرد حال در گزارش موسوم به تغییر و تحول خود تصویر یک مدیریت شهری ناکارآمد و ورشکسته و یک شهر سیاه و پر از مشکلات را به تصویر می کشد بی آنکه به افکار عمومی در خصوص عملکرد 7 ساله خود در همراهی با همین مدیریتی که مورد حمله قرار داده توضیحی بدهد.  نکته جالب اینکه پس از بهره برداری های سیاسی انجام شده از گزارش شهردار تهران، معاون او در گفتگویی با عقب نشینی آشکار گفته «تخلف اصلی رخ داده در تهران اختلاس یا جا به جایی اموال نیست بلکه از دست دادن فرصت های بزرگ در تهران است!!!». در حالی که محمد علی نجفی در آغاز کار خود گفته بود سیاست از مدیریت شهر تهران رخت خواهد بست به نظر می رسد اتفاقا با حضور او و استراتژیست های سیاسی و رسانه ای همراهش، سیاست در کانون تصمیمات مدیریت شهر تهران جای گرفته است. 

آقای زیباکلام در یکی دیگر از مطالب اخیر خود هم کار محمدباقر قالیباف را به عنوان یک نیروی سیاسی و اجرایی تمام شده دانسته است. اما به نظر می رسد برعکس ادعای اقای دکتر زیباکلام تازه کار محمدباقر قالیباف آغاز شده چرا که امکان مقایسه عملکرد او با محمدعلی نجفی و اصلاح طلبان فراهم شده و یک سال بعد مردم تفاوت عملکردها را به ویژه در شهر تهران خواهند دید. اینک شهرداری بر سر کار آمده که به قول صادق خرازی چهره شناخته شده اصلاح طلب، معلوم نیست بتواند حتی یک میخ هم به دیوار بکوبد. آن زمان عیار عملکرد قالیباف برای مردم بیشتر آشکار خواهد شد و دست خالی اصلاح طلبان در برابر کارنامه درخشان دوازده ساله مدیریت قالیباف بیشتر به چشم خواهد آمد. هرچند شاید در سال های آینده هم همچون همیشه تلاش شود ناکارآمدی ها، عقب گرد ها و بی عملی های نجفی و یارانش با فضاسازی های سیاسی و رسانه ای پوشش داده شده و کوشش شود افکار عمومی از این طریق مدیریت شوند.