رئیس جمهور گفت: سراسر ایران امید است؛ ملت، جوانان، کشاورزان، روستاییان و زنان ما امید هستند در چنین شرایطی چرا در گوشه و کنار از یاس، ناامیدی و سیاه نمایی حرف زده می شود.

حسن روحانی عصر پنجشنبه در آیین افتتاح همزمان پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنایی با گرامیداشت یاد حضرت زهرا (س) گفت: هر زمان پروژه ای در ایران افتتاح یا کلنگ زنی می شود در ذهن و روح خود از آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد می کنم و یکی از آرزوهای او شکوفایی ایران بود.

وی استان کرمان را سرزمین جهاد، فداکاری، صنعت و آبادانی دانست و گفت: گل گهر یکی از مراکزی است که باید در کشور به آن افتخار کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک پایانه زنجیره که از آهن اسفنجی به فولاد است کامل شود و در گل گهر این زنجیره را از معدن تا فولاد در گل گهر مشاهد کنیم.

روحانی عنوان کرد: ان شالله با انتقال آب از جنوب و وصل کردن خطوط راه آهن زمینه شادمانی صنعت و مردم این دیار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اگر به گل گهر ۳۹ سال پیش برگردیم مشاهده می کنیم که در آن زمان چه فعالیت هایی انجام میشده و امروز وضعیت چگونه است؛ امروز داریم به یک زنجیره کامل می رسیم که نشان‌دهنده نشاط، حرکت و فعالیت مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی می گویند ایران در حوزه ای رتبه نخست را دارد بسیار لذت بخش است، در جلسه امروز عنوان شد که ایران رتبه اول در زمینه تولید آهن اسفنجی را داراست و در اینجاست که دیگر شهر، منطقه و بخش دولتی یا غیردولتی مطرح نیست چرا که این افتخاری ملی است.

وی ادامه داد: براساس آمار جهانی ایران در زمینه ذخایر ارزی و طلا بالاتر از ۱۵۵ کشور دنیا است که این مساله خوشحال کننده است.

روحانی گفت: در دولت یازدهم ایران در زمینه گندم به خودکفایی رسید و خوشبختانه همچنان در همین وضعیت قرار داریم. در حالی امروز گندم و فولاد به کشورهای اروپایی صادر می کنیم که در چندی پیش کالای صادراتی ما به اروپا منحصر به نفت بود.

وی ادامه داد: سراسر ایران امید است؛ ملت، جوانان، کشاورزان، روستاییان و زنان ما امید هستند در چنین شرایطی چرا در گوشه و کنار از یاس، ناامیدی و سیاه نمایی حرف زده می شود.

وی ادامه داد: سراسر این کشور نور و معنویت است با نگاه به مساجد، عاشورا و شب های احیا می توان به عمق معنویت در ایران پی برد در کدام کشور چنین شرایطی وجود دارد؟ در زمینه مادیات هم خداوند متعال معادن بزرگی در ایران به ودیعه گذاشته است.

هیچ کشوری دلسوز ایران نیست

روحانی با اشاره به اینکه منکر وجود مشکلات نیستم، افزود: هر کشوری دچار مشکلاتی است و بالطبع ما هم دچار مشکلاتی هستیم اما باید این را بدانیم که هیچ کس در این دنیا جز خودمان دلسوز ما نیست اگر قدرت ها و ابرقدرت ها را کنار بگذاریم مابقی هم دلسوز ما نیستند.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس هیچ کس به ایران کمک نکرد، گفت: جوانان، سپاه، بسیج، عشایر و مردم با ایستادگی در مقابل دشمن پیروز شدند و امروز هم در دنیا کسی مشکل ما را حل نمی کند و باید مشکلات را با دست خودمان حل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلاتی نظیر زلزله، سیل، گرد و غبار و مشکلات زیست محیطی گفت: مگر سایر نقاط جهان دچار مشکل نیستند؟ کشورهای اطراف مانند عراق، پاکستان و ... را نگاه کنید اینگونه نیست که در سایر کشورها مردم دچار مشکل نباشند ما باید قدم به قدم در بخش های مختف راه پیشرفت و توسعه را ادامه دهیم.

بهره برداری از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان

وی با اشاره به افتتاح هزار و ۷۰۰ طرح و پروژه کشاورزی در این جلسه افزود: امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان به بهره برداری شد که رقم کوچکی نیست همچنین بیش از ۱۰ هزار پروژه برای سال های پیش روی کلنگ زنی شده با مشاهده این اقدامات چرا نباید امیدوار باشیم؟

روحانی ادامه داد: ممکن افرادی بگویند که فلان استانداری و دستگاه دچار نقص و مشکل است؛ ما منکر نمی شویم چرا که حتما نقص و اشکال داریم. اما همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات رفع شود.

وی با طرح این پرسش که دولت کیست؟ افزود: دولت میلیون ها نفر مردم کشور هستند؛ دولت شامل افرادی است که اکنون مشغول به کار هستند یا بازنشسته شده اند و در واقع دولت به معنای اعضای کشور و ملت ما است.

مردم در ایران حق دارند نظراتشان را بیان کنند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر نقص و اشکلات وجود دارد باید در جهت رفع آن اقدام کنیم، بیان کرد: چنانچه مردم جایی نقد دارند و خواهان اعلام نظرشان هستند باید این شرایط مهیا شوند و بتواند نظراتشان را بگویند.

روحانی با بیان اینکه نظام ما اسلامی است و نظام سطلنت و دیکتاتوری نداریم، گفت: ایران مانند کشورهایی که خفقان محض در آنجا وجود دارد نیست؛ در این کشور مردم آزاد هستند و حق دارند حرف زده و نظراتشان را بیان کنند و راهکار نشان دهند.

وی با بیان اینکه ما همه باید در کنار یکدیگر باشیم، افزود: بنده هر گاه از بخشی بازدید کرده یا پروژه ای را افتتاح کرده ام روحیه گرفته و به کشور و ملت ایران بیش از گذشته افتخار کرده ام.

روحانی با اشاره به اینکه امروز ایران یکی از بزرگترین کشورهای دنیا در زمینه فولاد است، گفت: ایران چهاردهمین کشور در دنیا از لحاظ زنجیره فولاد است.

وی به وجود ۵.۸ میلیارد ذخایر معدنی اشاره کرد و گفت: ذخایر مختلف کشور در حال اکتشاف است؛ ایران دارای ذخایر بزرگی است؛ اما ملت بزرگتر و فرهنگ ایرانی اسلامی بالاتری داریم.

رئیس جمهور گفت: کشور ما دارای تاریخ بلندی است و ایرانی ها در طول تاریخ کارهای بزرگی انجام داده اند که از آن جمله می توان به انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که از شگفتی های جهان است.

روحانی عنوان کرد: امروز هم این چنین است و ایران کشوری آرام و امن است و امنیت در مرزهای ما برقرار است که اینها نعمت خداوند است.

وی گفت: در زنجیره فولاد امید است؛ در آغاز سال ۱۰ پتروشیمی افتتاح شد که دنیایی سرشار از کوشش تلاش و فعالیت است.

ایران در زمینه تامین نیاز گازی روی پای خود ایستاده است

روحانی با بیان این مطلب که مصرف انرژی در کشور زیاد است و باید برای پایین آمدن این میزان چاره اندیشی و تلاش کنیم، افزود: اکنون به راحتی ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در تمامی بخش های کشور مصرف می شود که رقمی بسیار بزرگ است.

رئیس جمهور بیان کرد: در حالی امروز در زمینه تامین نیاز گاز کشور روی پای خودمان ایستاده ایم که دو سال پیش نمی توانستیم چنین مصرفی داشته باشیم و نیازمند کشور همسایه برای تامین گاز بودیم که مرتب هم برای ما ناز می کرد. امروز دیگر نیاز به هیچ کشوری نداریم و ضمن تامین مصرف داخلی، صادرات گاز را هم انجام می دهیم.

وی با اقدامات انجام شده در سایر حوزه ها اشاره و بیان کرد: چرا باید ناامید باشیم همه موارد مطرح شده حاوی امید است.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی بگوید در زمینه هشت سال دفاع مقدس یا تامین امنیت منطقه و مبارزه با داعش نقص وجود دارد و به گونه ای دیگر عمل می شد بهتر بود؛ اشکال ندارد اما مهم این است که این اقدامات کارهای بزرگی است که نباید منکر آنها شویم و برجام هم همینگونه است.

وی ادامه داد: ما همه تلاشمان را در زمینه برجام انجام داده ایم اما به عنوان نمونه مشاهده کنید که برجام برای مجموعه گل گهر چکار کرده است و در سطح استان کرمان هم باعث اجرای طرح های زیادی شده است.

روحانی عنوان کرد: برجام تنها در یک حوزه باعث شد تولید نفت ایران به ۳.۹۰۰ تا چهار میلیون بشکه برسد و صادرات نفت و میعانات نسبت به قبل دو برابر شود.

وی گفت: قبل از برجام دنیا یک دلار اعتبار به ما نمی داد اما اکنون الان ۳۰ میلیارد اعتبار داریم؛ قصدم این است که بگویم کارهای مهم خودمان را کوچک نکنیم این کار و توسعه و پیشرفت متعلق به ملت ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: چرا قدردان نعمت ها نباشیم؟ ضمن اینکه باید نقص های موجود را بیان و با چاره سازی رفع کرد اما در عین حال اگر مشکل داریم باید خودمان حل کنیم اگر پیشرفت می کنیم این ملت ایران است که در حال پیشرفت است.

روحانی بیان کرد: ما اثبات کردیم ملت توانمند و قدرتمندی هستیم؛ همان جمله ای که امام راحل میفرمود و رهبری میفرمایند «ما می توانیم».

بهبود یک درجه ای ریسک اعتباری ایران

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید ۵۵ هزار هکتار اراضی استان کرمان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است، افزود: این در حالیست که سال آینده هم ۲۸ هزار هکتار دیگر هم تحت پوشش این نوع آبیاری قرار می گیرد که به معنای امید برای کشاورزی و کشور است.

روحانی با تاکید بر لزوم افزایش امیدواری در جامعه گفت: اکنون هر فرد و هر گوشی همراه یک رادیو و تلویزیون است و همه با یکدیگر ارتباط دارید نقاط مثبت را به یکدیگر منتقل کنید.

رئیس جمهور عنوان کرد: مشکل وجود دارد اما مهم است که در کنار مشکلات دارای روحیه و بانشاط بوده و به یکدیگر کمک کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط کشور ما شرایطی است که امروز بیش از ۳۹ سال پیش و حتی سال گذشته توانمند هستیم، افزود: ریسک اعتباری ایران در زمان شلوغی های اخیر که به تعبیر رهبری گاهی دشمنان ما می خواهند یک کلاغ چهل کلاغ کنند، یک درجه در دنیا بهتر شد و این نکته مهمی است.

وی ادامه داد: ریسک اعتباری ایران قبل از برجام هفت، سال گذشته شش و امسال به پنج رسید، این نظر دنیا، موسسات بین المللی و بانک جهانی است که وضع ایران بهتر شده است.

وی ادامه داد: هم نظر دنیا این است و هم خودمان می بینیم که در مسیر رشد و تعالی هستیم باید مشکلات را حل کنیم و به آینده امدیوار باشم و دست به دست هم دهیم که برای سال آینده که چهلمین سال انقلاب است تلاش را مضاعف کرده و در مسیر درست انقلاب و اسلام که بر این پایه در ۳۹ سال پیش انقلاب پیروز شد، گام برداریم.

روحانی گفت: امیدواریم مردم ۲۲ بهمن به کوری چشم دشمنان با حضور در خیابان ها از انقلاب و اسلام یاد کنیم.