به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام محسن قرائتی، ظهر امروز در گردهمایی ائمه جمعه و جماعات، مبلغین و مبلغات استان یزد در حسینیه شهید صدوقی یزد اظهار داشت: در گذشته اگر مردم می خواستند بفهمند دین، اسلام، قرآن، سنت، عقاید اسلامی، احکام اسلامی و اخلاق اسلامی آنها چه گفته است، به روحانی مراجعه می کردند.

وی افزود: روحانیون کم حرکت تر، آنهایی بودند که در ایفای این وظیفه می نشستند تا مردم به آنها مراجعه کنند و روحانیون فعال و مسئولیت شناس تر، آنهایی بودند که نزد مردم می رفتند تا دین خدا را تبلیغ کنند اما با این حال، وظیفه بیان اسلام، در درجه اول بر عهده روحانیت بود.

قرائتی عنوان کرد: روحانیت نقش عمده خود را در این می دید که باید با سخن، عمل، رفتارش، معاشرت، هدایت و تذکرش، مردم را اخلاق پاک دعوت کند.

وی یادآور شد: روحانیت باید سطح دانش خود را ارتقا دهد و با بصیرت تمام، وظیفه ذاتی خود را در اجتماع تبیین کند.

دبیر شورای زکات کشور گفت: روحانیون در تریبون های خود از گفتن بعضی مسائل بیهوده اجتناب کنند و با ارتقاء سطح دانش خود و به روز بودن در بین مردم حضور یابند.

وی افزود: چهره های محقق مجتهد به حد بلوغ رسیده، در این نظام بی تکلف به مرور زمان، به وسیله شاگردان برجسته یا هم طرازان با انصافشان معرفی می شدند.

* افزایش پرداخت زکات در کشور/ امسال ۱۲۰ میلیارد زکات در کشور جمع شد

دبیر شورای زکات کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امسال بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان زکات توسط مردم پرداخت شده و این نشان از غنای فرهنگی و تبیین جایگاه زکات در کشور دارد.

وی افزود: برای افزایش جایگاه مهم زکات در کشور دائم به استان ها در حال سفر بودم و با تبلیغ و اطلاع رسانی به روحانیت، این جایگاه در بین مردم شناخته شد در حالی که در گذشته چیزی به عنوان زکات در کشور پیدا نمی شد.

قرائتی اظهار داشت: روحانیون در زمینه سیاسی نیز می توانند نقش داشته باشند چرا که زمزمه های انقلاب اسلامی از مسجد و روحانیون بلند شد.

* لزوم نقش آفرینی روحانیت در انتخابات ۲۴ خرداد

وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: شما مبلغان، نقش آگاه کننده و بیدار کننده ملت را دارید و در این برهه از زمان، نقش شما دو چندان است و در انتخابات باید در نحوه مشارکت و انتخاب فرد اصلح مردم را یاری کنید.

قرائتی عنوان کرد: حوزه و روحانیت همواره در تمام مقاطع تاریخ سیاسی ایران نقش خود را ایفا کرده و روحانیون بر خود لازم می دانند که در تمام شرایط، این نقش آفرینی حساس و سرنوشت ساز را به ویژه در راستای عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری تداوم بخشند.

* وجود ۴۰ هزار امام جماعت در سطح مدارس کشور

دبیر ستاد نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به برکت نظام اسلامی هم اکنون بیش از ۴۰ هزار روحانی در مدارس کشور، تبلیغ دین و اقامه نماز را در مدارس کشور بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: این روحانیون برای جذب نسل جدید باید تفکر جدید داشته باشند تا به این نسل نزدیک شوند، هر چه روحانی و مبلغ هم تراز نسل جدید باشد، این نسل بیشتر به دین کشش خواهد یافت.

به گزارش فارس، این گردهمایی با مشارکت بیش از هزار نفر از روحانیون، مبلغان و مبلغه های دینی استان یزد با حضور دبیر ستاد اقامه نماز کشور با هدف ارتقاء سطح آگاهی و بصیرت فکری روحانیون برگزار شد.