محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات بودجه 97 اظهار کرد: ما باید به ظرفیت‌های بودجه سالانه کشور توجه کنیم و بدانیم که قرار نیست بودجه به همه مشکلات کشور در یک سال پاسخ مثبت دهد.

وی ادامه داد: بودجه سالانه یک پیش‌بینی از درآمدها و منابع تأمین اعتبار و برآوردها از مصارفی است که در راستای هزینه های مورد نیاز صرف می شود.

رئیس سازمان برنامه وبودجه تاکید کرد: اگر شما نمایندگان نسبت به درآمد، منابع، سیاست ها و اهداف این لایحه اعتراض دارید به آن رای ندهید و باید در رای‌گیری خود به این شاخص ها توجه ویژه ای کنید.

نوبخت با اشاره به اینکه سال گذشته دولت قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار پیش‌بینی کرده که محقق شد، تصریح کرد: دولت برای سال آینده هم برای هر بشکه نفت 55 دلار در نظر گرفته است که نظر کمیسیون تلفیق هم با دولت مشترک است.

نوبخت با بیان اینکه راهی جزء تصویب کلیات لایحه بودجه وجود ندارد، اظهار کرد: رد کردن کلیات بودجه تنها باعث می شود که به کمیسیون تلفیق بازگردد و 72 ساعت دیگر مجددا به صحن علنی بیاید و فرصت زیادی برای تغییر آن وجود ندارد اما با تصویب کلیات شما می توانید هرگونه تغییری که مناسب می‌دانید بدون آنکه این پیام منفی مبنی بر آنکه مجلس لایحه دولت را رد کرد به وجود آورید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سیاست ما در بودجه 97 کاهش فقر مطلق در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: امسال با تصمیم دولت و مجلس یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی 3.4 برابر شده است و تقریبا یارانه خانوارهای تحت پوشش در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که ما به دنبال آن هستیم که سال آینده حدود 7 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: دولت همواره به دنبال پایان دادن به فقر مطلق است و قطعا مقام معظم رهبری هم خرسند می شوند که دولت و مجلس نگاه ویژه ای به اقشار کم درآمد دارند.

نوبخت درباره برنامه اصلی پیش‌بینی شده دولت در بودجه 97، گفت: ایمن سازی بافت های مسکونی فرسوده یکی از برنامه های اصلی دولت است، چراکه زمین لرزه های مستمر اخیر منجر به تشویش اذهان عمومی شده است که باید برطرف شود.

رئیس سازمان برنامه وبودجه افزود: قرار است 100 هزار واحد مسکونی فرسوده شهری و روستایی بازسازی شوند و به صورت محله به محله شرایط را برای رفاه مردم در این محل ها ایجاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قرار است 50 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در شهر و 50 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در روستا برای جوانان بسازیم، تصریح کرد: علاوه بر این ایمن سازی ساختمان ها هم 300 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

نوبخت درباره برنامه دولت برای رفع آلودگی هوا گفت: دولت به دنبال آن است که ناوگان تغییراتی در حمل و نقل درون شهری و برون شهری ایجاد کند و تعداد زیادی از ناوگان های کشور را جدید و برقی کند که این مسئله هم باعث از بین رفتن آلودگی هوا می شود و هم چهره شهر را تغییر می دهد و از سوی دیگر باعث صرفه جویی در مصرف بنزین می شود.