به گزارش پارس نیوز،  محمد عبداللهی : مجلس شورای اسلامی روز گذشته به الحاق ایران به «کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (کنوانسیون پالرمو) ، رای مثبت داد.  در خصوص تبعات پیوستن به کنوانسیون پالرمو که از آن به عنوان یکی دیگر از قراردادهای  محرمانه برجام یاد می‌شود؛ چند نکته قابل ذکر است:

1.   مهمترین مشکلی که در کنوانسیون پالرمو به چشم می خورد قرار گرفتن گروه های مقاومت از جمله حزب الله در لیست گروه های تروریستی و الزام امضا کنندگان این کنوانسیون برای مقابله به گروه های مقاومت می باشد. لذا ایران با امضای این کنوانسیون ملزم به  مقابله با گروه‌های مقاومت میگردد.

2.  الحاق به این توافق فراملی این الزام را برای جمهوری اسلامی ایران به ‌وجود می‌آورد تا قوانین و فرآیندهای کیفری خود را همسو با انتظارات کنوانسیون بازنگری و ترمیم یا در مواردی که رفتاری مجرمانه تلقی نشده است اقدام به جرم‌انگاری کند! این مساله قطعا راه نفوذ در دستگاههای تصمیم ساز کشور را هموار خواهد کرد و تبعات امنیتی خطرناکی را برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت. 

3.  از آنجا که نهادهای مدعی مبارزه با جرائم سازمان یافته در دنیا همواره می‌کوشند جمهوری اسلامی را با اتهامات مختلف تحت فشار قرار دهند لذا پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون معضلی جدی برای ‌کشور به وجود خواهد آورد. ضمن اینکه پالرمو قطعا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که همواره از نظر غرب متهم به تامین مالی تروریسم و حتی اقدامات تروریستی در سطح جهان است، نیز کار دارد!

4.  این سخن که می‌توانیم با شروط خودمان در معاهدات حضور داشته باشیم قابل قبول نیست چرا که طبق کنوانسیون وین که مربوط به حقوق معاهدات است، در رابطه با اعلام شرط برای الحاق به معاهدات، سه شرط گذاشته شده است؛ از جمله اینکه شروط اعلامی از طرف یک کشور با روح معاهده تناقض نداشته باشد که این در مورد ما تناقض دارد و دیگر اینکه محدودیتی برای معاهده ایجاد نکند و سوم اینکه هیچ کشوری به این شروط اعتراض نکند . بنابراین الحاق به این کنوانسیون بدون توجه به این الزامات جرم‌انگاری تلقی شده و به ابزاری برای فشار در سطح فراملی نسبت به ایران شود؛ تا جاییکه ممکن است پیوستن به این کنوانسیون کشور را با تحریم‌های مالی جدید روبه‌رو کند.

پیوستن ایران به کنوانسیونهای بین المللی همچون fatf  و پالرمو که از جمله  قراردادهای  محرمانه در راستای اجرای برجام منطقه ای به شمار می آیند؛ تعهداتی را در پی داردکه  به‌عنوان چراغ سبز برای گفت‌وگو پیرامون موضوعاتی همچون برنامه موشکی و  سیاست های منطقه ای، با غرب است .این تعهدات درنهایت با  کنترل قدرت ایران  و کاهش اثرگذاری در منطقه؛  امنیت ملی کشور  را به مخاطره خواهد انداخت.